Σε έτη-«κλειδιά» για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας και την αναβάθμιση υποδομών στη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα φαίνεται ότι εξελίσσονται τα επόμενα χρόνια, καθώς σταδιακά λαμβάνουν υπόσταση η ανάπλαση του εκθεσιακού κέντρου της ΔΕΘ-Helexpo AE και η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, ενώ «τρέχουν» οι διαδικασίες για τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας, το στρατόπεδο Γκόνου, αλλά και τα τουριστικά ακίνητα σε Αγία Τριάδα, Ποσείδι και Νέα Ηρακλείτσα, όπως προέκυψε κατά τη διάρκεια ημερίδας του Υπερταμείου, στο πλαίσιο της 86ης ΔΕΘ.

Οι διαδικασίες για την ωρίμανση των έργων, αλλά και η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων για την προώθηση των προγραμματισμένων project σε όλη την Ελλάδα, αποτελούν προτεραιότητες, καθώς -όπως διαμηνύθηκε από πολλούς ομιλητές, κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης- οι επενδυτές δεν πρόκειται να περιμένουν και αν δεν βρουν βατές αδειοδοτικές διαδικασίες και ώριμα έργα θα τοποθετήσουν τα κεφάλαιά τους σε άλλες αγορές.

Όπως χαρακτηριστικά το έθεσε ο διευθύνων σύμβουλος και εκτελεστικό μέλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, «το να έρθει ο επενδυτής γρήγορα και μετά να θέλει δύο ή τρία ή δέκα χρόνια, για να πάρει τις άδειες που απαιτούνται για να μπει το πρώτο τούβλο, δεν έχει νόημα». Γι’ αυτό, πρόσθεσε, το ΤΑΙΠΕΔ έχει επιταχύνει πάρα πολύ τους ρυθμούς, καθώς «για εμάς έχει πολύ μεγάλη σημασία το “time to market” (σ.σ. ο χρόνος που απαιτείται από τη σύλληψη ενός σχεδίου μέχρι αυτό να φτάσει στην αγορά)».

Το 2028 θα ολοκληρωθεί πλήρως η ανάπλαση του εκθεσιακού κέντρου της ΔΕΘ

Αναλυτικότερα, μέχρι το 2028 αναμένεται να παραδοθεί πλήρως ολοκληρωμένη η ανάπλαση του νέου εκθεσιακού κέντρου της Θεσσαλονίκης, «ConFEx Park», το οποίο όμως στόχος είναι να εγκαινιαστεί δύο χρόνια νωρίτερα, το 2026, στα εκατοστά γενέθλια της ΔΕΘ, αφού μέχρι τότε θα έχει ολοκληρωθεί το κύριο μέρος του έργου. Λεπτομέρειες για το χρονοδιάγραμμα του έργου, στο οποίο οι κατασκευαστικές εργασίες εκτιμάται ότι θα ξεκινήσουν το 2024, χωρίς η λειτουργία των εκθέσεων να διακοπεί ούτε μία ημέρα, έδωσε στην εκδήλωση ο Κυριάκος Ποζρικίδης, διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΘ-Helexpo AE, θυγατρικής της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), γνωστής ως Υπερταμείο.

Κατά τον κ.Ποζρικίδη, το ConFEx Park δεν θα είναι απλώς ένα αρχιτεκτονικό κόσμημα, αλλά και ένα εργοστάσιο ενέργειας (η κατανάλωση ενέργειας θα είναι μειωμένη κατά 70% και νερού κατά 50%, σε σχέση με σήμερα), ενώ όταν ολοκληρωθεί «θα είναι το πιο φιλικό προς το περιβάλλον εκθεσιακό κέντρο στην Ευρώπη, ίσως και στον κόσμο».

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΘ υπενθύμισε ακόμα ότι η κατασκευή του ConFEx Park (με προϋπολογισμό αναθεωρημένο στα 280 εκατ. ευρώ, ώστε να ενσωματωθούν οι πιέσεις λόγω πληθωρισμού και ενέργειας, αλλά και τυχόν απρόβλεπτες δαπάνες) θα γίνει με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και πρόσθεσε ότι πολλοί είναι οι επενδυτές σε Ελλάδα και εξωτερικό (μεταξύ των οποίων και από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα), που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να «μπουν» στο έργο.

Υπενθυμίζεται πως η ακίνητη περιουσία στο ConFEx, όπως και η διαχείριση των εκθεσιακών και συνεδριακών χώρων, θα παραμείνει στη ΔΕΘ, ενώ ιδιώτες θα αναλάβουν τη διαχείριση του ξενοδοχείου, των χώρων στάθμευσης, αλλά και των εμπορικών χώρων.

Μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, οι προσφορές για τον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης

Εντός του πρώτου εξαμήνου του 2023 εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει η περίοδος παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο και εκτελεστικό μέλος του ΤΑΙΠΕΔ Δημήτρη Πολίτη. «Προφανώς το πιο εμβληματικό έργο (στο χαρτοφυλάκιό μας) είναι η Εγνατία Οδός και εντός του πρώτου εξαμήνου του 2023 πιστεύουμε ότι θα ξεκινήσει ουσιαστικά η περίοδος παραχώρησης. Είμαστε στη διαδικασία ολοκλήρωσης όλων των νομιμοποιητικών εγγράφων που πρέπει να πάνε προς έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο.

Δεύτερη σε χρονισμό είναι η εκκίνηση της παραχώρησης για το “Φίλιππος Β”, το εμπορικό κομμάτι του λιμένος της Καβάλας. Και εκεί βρισκόμαστε σε διαδικασία ολοκλήρωσης του φακέλου, για να πάει προς έγκριση στο Ελεγκτικό, ενώ μέχρι το τέλος του τρέχοντος μήνα αναμένουμε και τις προσφορές για το 67% του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης. Πιστεύω ότι θα ολοκληρωθεί, μετά από αρκετό χρονικό διάστημα, και αυτή η διαδικασία» γνωστοποίησε ο κ. Πολίτης και συμπλήρωσε ότι οι λιμενικές υποδομές είναι πολύ σημαντικές, «για να μπει σε λειτουργία» ο ρόλος της Βόρειας Ελλάδας ως πύλης εμπορίου και μεταφορών.

Παράλληλα, μέχρι το τέλους του 2022 αναμένεται να πέσουν, σύμφωνα με τον κ. Πολίτη, οι υπογραφές για το τουριστικό ακίνητο στη Νέα Ηρακλείτσα Καβάλας, για το οποίο εκδηλώθηκε αυξημένο ενδιαφέρον (οκτώ-εννέα ενδιαφερόμενοι). «Στους επόμενους έναν-δύο μήνες θα περάσει και επίσημα στα χέρια του επενδυτή» είπε, ενώ σε ό,τι αφορά το ακίνητο (κάμπινγκ) στην Αγία Τριάδα Θεσσαλονίκης επισήμανε ότι οι σχετικές διαδικασίες έχουν φτάσει σε στάδιο μεγαλύτερης ωριμότητας και, εκτός απροόπτου, ο διαγωνισμός θα βγει στον «αέρα» ώς το τέλος του έτους. «Πέρασε το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος από το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης και η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) έχει βγει σε διαβούλευση» είπε.

Πιο πίσω χρονικά βρίσκεται η διαδικασία για το ακίνητο στο Ποσείδι Χαλκιδικής, ο διαγωνισμός για το οποίο αναμένεται να προκηρυχθεί μέχρι τον Μάρτιο του 2023. Ο κ. Πολίτης επισήμανε ακόμα ότι, προκειμένου να υπάρξουν μεγαλύτερες ταχύτητες, οι διαγωνισμοί θα είναι μίας φάσης, ώστε οι ενδιαφερόμενοι να καταθέτουν απευθείας δεσμευτικές προσφορές.

Πάνω από 3.000 θέσεις εργασίας θα δημιουργήσει το στρατόπεδο Γκόνου

Πάνω από 3.000 θέσεις εργασίας, εκ των οποίων το ένα τρίτο άμεσες, καθώς και ακαθάριστη προστιθέμενη αξία ύψους 345 εκατ. ευρώ, θα δημιουργήσει η λειτουργία εμπορευματικού κέντρου στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, όπως υπενθύμισε ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ, Περικλής Νικολάου. Δήλωσε αισιόδοξος για την ταχεία ωρίμανση του έργου και υπογράμμισε ότι όλοι οι επενδυτές, που θα ήθελαν να εμπλακούν στο εγχείρημα, ύψους επένδυσης περίπου 200 εκατ. ευρώ, είναι ευπρόσδεκτοι.

Ο κ. Νικολάου υπογράμμισε πως το ακίνητο του στρατοπέδου συνδυάζει στοιχεία που το καθιστούν μοναδικό και επενδυτικά δελεαστικό, όπως το μέγεθός του, το γεγονός ότι γειτνιάζει με οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές και βρίσκεται κοντά στον αστικό ιστό. Εκτός από την αξιοποίηση μεγάλων εκτάσεων, όπως το στρατόπεδο Γκόνου, η ΓΑΙΑΟΣΕ δίδει έμφαση στην ανάπλαση σιδηροδρομικών σταθμών εντός αστικού ιστού (και στη Θεσσαλονίκη), αλλά και στους χώρους συγκέντρωσης τροχαίου υλικού.

Διαβάστε ακόμη: