Προ των πυλών είναι δύο μεγάλοι διαγωνισμοί για την ανάπτυξη επιχειρηματικών / εμπορευματικών πάρκων σε Αττική και Θεσσαλονίκη που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ μέσω της ομάδας PPF, που μπορούν να ανέλθουν, μαζί με τις δευτερογενείς επενδύσεις που μπορούν να επιφέρουν, σε επίπεδα άνω του 1,5 δις ευρώ. Όπως και χτες αναφέραμε, πρόκειται για τη δημιουργία Επιχειρηματικού Πάρκου Δήμου Φυλής για τη μετεγκατάσταση των μεταφορικών επιχειρήσεων του Ελαιώνα αλλά και την αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου στη Θεσσαλονίκη.

Δημιουργία Επιχειρηματικού Πάρκου Δήμου Φυλής για τη μετεγκατάσταση των μεταφορικών επιχειρήσεων του Ελαιώνα

Το έργο της μετεγκατάστασης των μεταφορικών επιχειρήσεων του Ελαιώνα / Βοτανικού αφορά στην ανάπτυξη ενός «πράσινου» Επιχειρηματικού Πάρκου του ν.4982/2022 σε ακίνητο 450 στρ. περίπου, στην περιοχή «Σπηλιές» του Δήμου Φυλής και στην παροχή οικονομικών κινήτρων συνολικού ύψους 21εκ.€ από το ΤΑΑ, προς τις εγκαταστημένες στην περιοχή του Ελαιώνα / Βοτανικού μεταφορικές επιχειρήσεις, για την μετεγκατάστασή τους στον νέο Πάρκο της Φυλής.

Ο προϋπολογισμός της επένδυσης εκτιμάται σε 32εκ.€ συμπεριλαμβανομένων των συνοδών έργων. Επιπλέον εκτιμάται μόχλευση ιδιωτικών επενδύσεων άνω του 1δις € από την υλοποίηση του έργου. Η δημιουργία του Επιχειρηματικού Πάρκου προβλέπεται να υλοποιηθεί ως σύμβαση παραχώρησης που θα προκηρύξει το ΤΑΙΠΕΔ για λογαριασμό του Δήμου Φυλής, μετά την ολοκλήρωση των ενεργειών ωρίμανσης. Ο διαγωνισμός αναμένεται εντός επόμενων εβδομάδων, ίσως και μέσα στον Φεβρουάριο

Ηδη έχουν γίνει ενέργειες όπως η διασφάλιση χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης, για την ολοκλήρωση όλων απαραίτητων μελετών και ενεργειών ωρίμανσης του έργου.ή η υπογραφή σύμβασης μεταξύ Δήμου Φυλής και ΤΑΙΠΕΔ για την επίσπευση των ενεργειών ωρίμανσης του έργου, όπως και για την ωρίμανση του ακινήτου στη Φυλή (Τεχνικός έλεγχος ακινήτου, Νομικός έλεγχος ακινήτου, Τοπογραφική αποτύπωση ακινήτου. Διασφάλιση γνωμοδοτήσεων σε επίπεδο προέγκρισης ΕΠΣ, Προέγκριση Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (αναμένεται η έκδοση της σχετικής ΥΑ).Για τον προσδιορισμό του λειτουργικού μοντέλου στη Φυλή έγιναν ή γίνονται κινήσεις σχετικά με την οριστικοποίηση νέου μοντέλου λειτουργίας στην Φυλή, ενώ η «λίστα» ενεργειών περιλαμβάνει και την πρόσληψη Τεχνικού, Νομικού & Χρηματοοικονομικού Συμβούλου.

Το εν λόγω ακίνητο είναι προνομιούχο από άποψη εγγύτητας στον αστικό ιστό (της Αθήνας και του Πειραιά) καθώς επίσης και με βασικά δίκτυα (σιδηροδρομικό δίκτυο, κόμβο ΕΟ Αθηνών-Λαμίας και Αθηνών-Κορίνθου με Αττική Οδό, Λιμένας Πειραιά, Λιμένας Ελευσίνας, Λιμένας Λαυρίου), καθώς επίσης και το Θριάσιο ΕΚ. Επίσης, η ευρύτερη περιοχή διαθέτει εν γένει σημαντικές εκτάσεις, οι οποίες θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για δραστηριότητες logistics και βρίσκονται επί του μεγαλύτερου χερσαίου συγκοινωνιακού κόμβου της Αττικής, αφού από τον κόμβο Αττικής Οδού και Περιφερειακής Αιγάλεω διέρχεται και ο Σιδηροδρομικός Άξονας από Πελοπόννησο και ΣΣ Θριασίου προς Β. Ελλάδα και Ειδομένη-Προμαχώνα, όπως και η παρακαμπτήριος προς ΕΛΠΕ και Ικόνιο PCT-Cosco. Προϋπόθεση, βέβαια, είναι να δομηθούν σε οργανωμένους Υποδοχείς.

Στα οφέλη από την υλοποίηση του έργου περιλαμβάνονται ο εκσυγχρονισμός των Εθνικών Logistics, με σημαντικά οφέλη για την Εθνική Οικονομία (σε βάθος χρόνου μείωση των τιμών καταναλωτή και ενίσχυση της ελκυστικότητας της χώρας σε ξένες επενδύσεις). Ο νέος οργανωμένος υποδοχέας στον Δήμο Φυλής θα είναι περιβαλλοντικά, τεχνολογικά και λειτουργικά από τους πλέον σύγχρονους στην ΕΕ, με διασύνδεση με σιδηρόδρομο και Αττική Οδό και δυνατότητα μείωσης του οδικού φορτίου στον άξονα Πάτρας-Αθήνας-Θεσσαλονίκης. Προβλέπεται η απομάκρυνση 4.000 φορτηγών ημερησίως από τον Κηφισό. Η απομάκρυνση των μεταφορικών εταιρειών από τον Ελαιώνα θα ανακουφίσει σημαντικά τον αυτοκινητόδρομο του Κηφισού μειώνοντας την συμφόρηση και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Επίσης, αναμένεται εξυγίανση της περιοχής του Βοτανικού, με τη δημιουργία άλλων χρήσεων και επενδύσεων, που θα συντελέσουν στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχή, αλλά και αναβάθμιση του Δήμου Φυλής και της Δυτική Αττικής εν γένει, αλλά και σημαντικά άμεσα έσοδα για τον Δήμο Φυλής.

Σε συνδυασμό με την δημιουργία αντίστοιχου υποδοχέα στο Στρατόπεδο Γκόνου στην Θεσσαλονίκη, επίσης με σιδηροδρομική σύνδεση και αντίστοιχες εγκαταστάσεις συνδυασμένης μεταφοράς, πλέον των 300 φορτηγών καθημερινά στον άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης θα μετατοπιστούν από τους οδικούς άξονες στο τρένο με σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη (20% του σημερινού φόρτου). Τέλος, εκτιμάται ότι θα εισφέρει στην προσέλκυση σημαντικών ξένων επενδύσεων σε οργανωμένους υποδοχείς logistics, γεγονός που σημαντικά θα προωθήσει την χώρα μας ως Global Logistics Gateway.

Αξιοποίηση πρώην στρατοπέδου Γκόνου

Το έργο αφορά στην ανάπτυξη στο πρώην στρατοπέδου Γκόνου (έκτασης 672 στρεμμάτων) ενός σύγχρονου εμπορευματικού κέντρου εθνικής εμβέλειας, το οποίο θα διασυνδέει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με τα Βαλκάνια και την ανατολική Ευρώπη μέσω συνδυασμένων μεταφορών οδικών και σιδηροδρομικών δικτύων. Το ακίνητο, ιδιοκτησίας ΥΠΟΙΚ έχει παραχωρηθεί κατά χρήση στην ΓΑΙΑΟΣΕ.

Σε πλήρη εξέλιξη είναι η σύνταξη όλων των απαραίτητων μελετών (πολεοδομικές, περιβαλλοντικές, συγκοινωνιακές και λοιπές τεχνικές μελέτες). Μέσα στο 2024 αναμένονται η ολοκλήρωση μελετών και ενεργειών ωρίμανσης, η ολοκλήρωση των εργασιών απομάκρυνσης πολεμικού υλικού από το υπέδαφος, η έναρξη κατασκευής νέων στρατιωτικών αρτοποιείων, η δημοσίευση διαγωνισμού παραχώρησης από το ΤΑΙΠΕΔ στο προσεχές διάστημα, ενώ το 2025 εκτιμάται ότι θα γίνει η μετεγκατάσταση στρατιωτικών αρτοποιείων.

Η εγγύτητα του ακινήτου με τον λιμένα Θεσσαλονίκης, την Εγνατία οδό και την παρακείμενη σιδηροδρομική υποδομή, καθώς και η γειτνίασή του με τα βαλκάνια, του προσδίδουν σημαντικά γεωστρατηγικά χαρακτηριστικά σε σχέση με την σχεδιαζόμενη ανάπτυξη και τις προβλεπόμενες χρήσεις. Το έργο έχει ενταχθεί στο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας.

Το πρώην στρατόπεδο καταλαμβάνει στρατηγική θέση στη δυτική είσοδο της Θεσσαλονίκης, ευρισκόμενο σε κοντινή απόσταση με σημαντικούς οδικούς, σιδηροδρομικούς και ακτοπλοϊκούς κόμβους. Ειδικότερα, βρίσκεται σε απόσταση περίπου 3χλμ. από την Εγνατία Οδό και 500μ. από την σιδηροδρομική γραμμή. Η τελευταία προσπάθεια αξιοποίησης του πρώην στρατοπέδου Γκόνου είχε πραγματοποιηθεί το 2018 – χωρίς επιτυχία – λόγω της χαμηλής ωριμότητας του ακινήτου για την προσέλκυση επενδυτικού ενδιαφέροντος.

Οφέλη σε εθνικό επίπεδο:

  • Δημιουργία ενός σύγχρονου διεθνούς μεταφορικού συστήματος συνδυασμένων εμπορευματικών μεταφορών.
  • Ανάπτυξη των εθνικών εμπορευματικών μεταφορών – logistics.
  • Επαναπατρισμός και μετεγκατάσταση στην Ελλάδα επιχειρήσεων ενεργών στον κύκλο «εισαγωγές – μεταποίηση – εξαγωγές».
  • Ενίσχυση της εξωστρέφειας της εθνικής οικονομίας.

Οφέλη σε τοπικό – περιφερειακό επίπεδο για την Β. Ελλάδα:

  • Mέσω των συνεργειών που αναμένεται να αναπτυχθούν στην περιοχή από την ανάπτυξη του πρώην στρατοπέδου, θα ενισχυθεί σημαντικά το εμπορευματικό προφίλ της Θεσσαλονίκης ώστε να αναδειχθεί ως ο σημαντικότερος εμπορευματικός κόμβος της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
  • 3.000 νέες θέσεις εργασίας.
  • Συνδυαστικά με την δημιουργία αντίστοιχου κέντρου στην Αττική (Δήμος Φυλής) με αντίστοιχες υποδομές και συνδέσεις, περί 300 βαρέα οχήματα σε ημερήσια βάση θα απομακρυνθούν από το κεντρικό οδικό δίκτυο.

Ήδη, έχουν ολοκληρωθεί ενέργειες όπως η πρόσληψη τεχνικού, νομικού και χρηματοοικονομικού συμβούλου, η ολοκλήρωση όλων προκαταρκτικών ενεργειών ωρίμανσης (προκαταρκτικές μελέτες, τεχνικός και νομικός έλεγχος του ακινήτου), η αξιολόγηση εναλλακτικών σεναρίων ανάπτυξης και επιλογή του επιχειρηματικού πάρκου του ν.4982/2022, η διασφάλιση χρηματοδότησης από το εθνικό ΠΔΕ για τη μετεγκατάσταση των αρτοποιείων (απόφαση ένταξης με π/υ 2εκ.€), η ολοκλήρωση μελέτης κατασκευής νέων αρτοποιείων και προμήθειας εξοπλισμού από το ΓΕΣ.

Διαβάστε ακόμη: