Η μετάβαση των ευρωπαϊκών ταχυδρομείων από τον χαρακτήρα της κλασικής δημόσιας υπηρεσίας σε μοντέλο αγοράς και εξυπηρέτησης των πραγματικών αναγκών του πληθυσμού, έχει οδηγήσει σε μεγάλες αλλαγές: λιγότερα φυσικά καταστήματα, περισσότερα σημεία εξυπηρέτησης, έξυπνα lockers, mobile services και ψηφιακές εφαρμογές.
Το ερώτημα «Πώς λειτουργούν τα ταχυδρομεία στην Ευρώπη;» έγινε ξανά επίκαιρο λόγω του σχεδιασμού κλεισίματος καταστημάτων σε απομακρυσμένες περιοχές και γειτονιές με μικρό όγκο εργασίας. Καθώς η δραματική μείωση της επιστολικής αλληλογραφίας είναι παγκόσμιο φαινόμενο, έχει ενδιαφέρον να δούμε πώς άλλες χώρες μετέβαλαν το ταχυδρομικό τους μοντέλο τα τελευταία χρόνια.
Η παρακάτω εικόνα εξετάζει μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες (Γερμανία, Γαλλία), αλλά και χώρες αντίστοιχου μεγέθους με την Ελλάδα (Πορτογαλία, Τσεχία, Βέλγιο, Σουηδία), με έμφαση:
-
στις απομακρυσμένες/αγροτικές περιοχές,
-
στον ρόλο του κράτους,
-
στις αλλαγές της τελευταίας δεκαετίας.
Τι άλλαξε
-
Η παραδοσιακή αλληλογραφία μειώθηκε δραματικά παντού.
-
Κλείνουν ή μετασχηματίζονται πολλά ταχυδρομικά καταστήματα.
-
Οι υπηρεσίες στρέφονται στα δέματα (λόγω e-commerce).
-
Δημιουργούνται εναλλακτικά σημεία εξυπηρέτησης & παραλαβής.
-
Lockers, συνεργασίες με καταστήματα και mobile μονάδες κυριαρχούν.
-
Οι εθνικοί φορείς παραμένουν, αλλά λειτουργούν με νέα μοντέλα.
Αντί να επιμένουν στη διατήρηση των παλιών καταστημάτων, οι περισσότερες χώρες υιοθετούν υβριδικές λύσεις, με στόχο καλύτερη κάλυψη και μικρότερο κόστος λειτουργίας.
Η Ευρώπη των νέων ταχυδρομείων
Γερμανία – Deutsche Post / DHL Group

-
Περίπου 21.483 σημεία (Ιούλιος 2025)
-
Υποχρέωση διατήρησης ~ 12.000 καταστημάτων
-
Κλείσιμο έως και 1.000 καταστημάτων τα τελευταία χρόνια
-
Μεταφορά λειτουργιών σε συνεργαζόμενα σημεία (λιανικό εμπόριο)
-
Βασικές υπηρεσίες: γραμματόσημα, παραλαβή–παράδοση δεμάτων
-
Νομοθετικές αλλαγές επιτρέπουν είσοδο ιδιωτών
📌 Η λογική: μικρότερα και περισσότερα σημεία εξυπηρέτησης αντί για μεγάλα κεντρικά καταστήματα.
Γαλλία – La Poste
-
Το 96,7% των κατοίκων έχει πρόσβαση σε κατάστημα μέσα σε 5 χλμ. / 20 λεπτά
-
Πάνω από 17.000 σημεία:
-
9.254 καταστήματα La Poste
-
7.829 συνεργαζόμενα σημεία
-
-
Οι επισκέψεις 2016–2022 μειώθηκαν κατά 52%
-
Νέα μοντέλα για επαρχία:
-
κινητές μονάδες
-
ενίσχυση ωραρίων σε 1.000 αγροτικά καταστήματα
-
-
Πολλά μικρά γραφεία μετατράπηκαν σε σημεία μέσα σε εμπορικά καταστήματα
Βέλγιο – bpost

-
650 καταστήματα
-
670 post points
-
900 parcel points
-
1.260 parcel lockers
-
Στόχος 2025: 2.500 lockers
-
Τριπλασιασμός χωρητικότητας → από 50.000 → 150.000 πακέτα
📌 Κάθε κάτοικος έχει πρόσβαση σε σημείο παραλαβής σε 5–6 λεπτά.
Σουηδία – PostNord
-
Εθνικός πάροχος για Σουηδία & Δανία
-
Μείωση επιστολών – αύξηση δεμάτων
-
Διανομή σε συγκεκριμένες μέρες ανά ζώνη
-
Ενισχυμένο δίκτυο service points
-
Rural postal service για απομακρυσμένες περιοχές
Τσεχία – Česká pošta
-
Δημόσιος φορέας
-
To 2023 έκλεισε 300 καταστήματα
-
Αναδιαρθρώσεις προσωπικού & δικτύου
-
Συνεργασίες για απομακρυσμένες περιοχές
-
Πολιτικές πιέσεις για διατήρηση πρόσβασης
Πορτογαλία – CTT Correios

-
Πρώην δημόσια, πλέον ιδιωτικοποιημένη
-
569 καταστήματα
-
1.806 agencies
-
1.150 lockers
-
Συνολικά σημεία πρόσβασης: 2.375+
-
Εστίαση σε υπηρεσίες δεμάτων