Η μετάβαση των ευρωπαϊκών ταχυδρομείων από τον χαρακτήρα της κλασικής δημόσιας υπηρεσίας σε μοντέλο αγοράς και εξυπηρέτησης των πραγματικών αναγκών του πληθυσμού, έχει οδηγήσει σε μεγάλες αλλαγές: λιγότερα φυσικά καταστήματα, περισσότερα σημεία εξυπηρέτησης, έξυπνα lockers, mobile services και ψηφιακές εφαρμογές.

Το ερώτημα «Πώς λειτουργούν τα ταχυδρομεία στην Ευρώπη;» έγινε ξανά επίκαιρο λόγω του σχεδιασμού κλεισίματος καταστημάτων σε απομακρυσμένες περιοχές και γειτονιές με μικρό όγκο εργασίας. Καθώς η δραματική μείωση της επιστολικής αλληλογραφίας είναι παγκόσμιο φαινόμενο, έχει ενδιαφέρον να δούμε πώς άλλες χώρες μετέβαλαν το ταχυδρομικό τους μοντέλο τα τελευταία χρόνια.

Η παρακάτω εικόνα εξετάζει μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες (Γερμανία, Γαλλία), αλλά και χώρες αντίστοιχου μεγέθους με την Ελλάδα (Πορτογαλία, Τσεχία, Βέλγιο, Σουηδία), με έμφαση:

  • στις απομακρυσμένες/αγροτικές περιοχές,

  • στον ρόλο του κράτους,

  • στις αλλαγές της τελευταίας δεκαετίας.

Τι άλλαξε

  • Η παραδοσιακή αλληλογραφία μειώθηκε δραματικά παντού.

  • Κλείνουν ή μετασχηματίζονται πολλά ταχυδρομικά καταστήματα.

  • Οι υπηρεσίες στρέφονται στα δέματα (λόγω e-commerce).

  • Δημιουργούνται εναλλακτικά σημεία εξυπηρέτησης & παραλαβής.

  • Lockers, συνεργασίες με καταστήματα και mobile μονάδες κυριαρχούν.

  • Οι εθνικοί φορείς παραμένουν, αλλά λειτουργούν με νέα μοντέλα.

Αντί να επιμένουν στη διατήρηση των παλιών καταστημάτων, οι περισσότερες χώρες υιοθετούν υβριδικές λύσεις, με στόχο καλύτερη κάλυψη και μικρότερο κόστος λειτουργίας.

Η Ευρώπη των νέων ταχυδρομείων

 Γερμανία – Deutsche Post / DHL Group

  • Περίπου 21.483 σημεία (Ιούλιος 2025)

  • Υποχρέωση διατήρησης ~ 12.000 καταστημάτων

  • Κλείσιμο έως και 1.000 καταστημάτων τα τελευταία χρόνια

  • Μεταφορά λειτουργιών σε συνεργαζόμενα σημεία (λιανικό εμπόριο)

  • Βασικές υπηρεσίες: γραμματόσημα, παραλαβή–παράδοση δεμάτων

  • Νομοθετικές αλλαγές επιτρέπουν είσοδο ιδιωτών

📌 Η λογική: μικρότερα και περισσότερα σημεία εξυπηρέτησης αντί για μεγάλα κεντρικά καταστήματα.

 Γαλλία – La Poste

  • Το 96,7% των κατοίκων έχει πρόσβαση σε κατάστημα μέσα σε 5 χλμ. / 20 λεπτά

  • Πάνω από 17.000 σημεία:

    • 9.254 καταστήματα La Poste

    • 7.829 συνεργαζόμενα σημεία

  • Οι επισκέψεις 2016–2022 μειώθηκαν κατά 52%

  • Νέα μοντέλα για επαρχία:

    • κινητές μονάδες

    • ενίσχυση ωραρίων σε 1.000 αγροτικά καταστήματα

  • Πολλά μικρά γραφεία μετατράπηκαν σε σημεία μέσα σε εμπορικά καταστήματα

 Βέλγιο – bpost

  • 650 καταστήματα

  • 670 post points

  • 900 parcel points

  • 1.260 parcel lockers

  • Στόχος 2025: 2.500 lockers

  • Τριπλασιασμός χωρητικότητας → από 50.000 → 150.000 πακέτα

📌 Κάθε κάτοικος έχει πρόσβαση σε σημείο παραλαβής σε 5–6 λεπτά.

 Σουηδία – PostNord

  • Εθνικός πάροχος για Σουηδία & Δανία

  • Μείωση επιστολών – αύξηση δεμάτων

  • Διανομή σε συγκεκριμένες μέρες ανά ζώνη

  • Ενισχυμένο δίκτυο service points

  • Rural postal service για απομακρυσμένες περιοχές

 Τσεχία – Česká pošta

  • Δημόσιος φορέας

  • To 2023 έκλεισε 300 καταστήματα

  • Αναδιαρθρώσεις προσωπικού & δικτύου

  • Συνεργασίες για απομακρυσμένες περιοχές

  • Πολιτικές πιέσεις για διατήρηση πρόσβασης

 Πορτογαλία – CTT Correios

  • Πρώην δημόσια, πλέον ιδιωτικοποιημένη

  • 569 καταστήματα

  • 1.806 agencies

  • 1.150 lockers

  • Συνολικά σημεία πρόσβασης: 2.375+

  • Εστίαση σε υπηρεσίες δεμάτων

Διαβάστε ακόμη: