Την νέα τάση, αυτή των premium προϊόντων που ακολούθησαν εν μέσω πανδημίας και βγήκαν «κερδισμένες» οι βιομηχανίες αλκοολούχων και μη αλκοολούχων ποτών στον κόσμο με τα premium ποτά, αλλά και τα επόμενα βήματα του κλάδου από το 2022 και μετά καταγράφει η φετινή έκθεση της εταιρίας Nielsen με τίτλο: «Nielsen IQ BASES Break through Innovation Report» που κυκλοφόρησε πρόσφατα.
Γράφει η Ειρήνη Θεοφανίδου για την αγορά στα premium ποτά
Σύμφωνα με την έκθεση, η οποία κλείνει εφέτος 10 χρόνια και εξέτασε πάνω από 50.000 λανσαρίσματα νέων προϊόντων στον κόσμο, οι καινοτομίες, αλλά και οι νέες μάρκες που μπήκαν στη λίστα αντικατοπτρίζουν ένα ευρύ φάσμα προϊόντων που κατάφεραν να δημιουργήσουν ισχυρούς «δεσμούς» με τους καταναλωτές κάνοντας ουσιαστικά ένα μεγάλο «κατόρθωμα» σε μια αγορά που αντιμετώπισε δυσκολίες εξαιτίας της πανδημίας. Με το λανσάρισμα αναψυκτικών να αντιπροσωπεύει πάνω από το 1/3 των κορυφαίων καινοτομιών (FMCG) στην Ευρώπη οι νικητές υπογραμμίζουν την περαιτέρω στροφή προς τα premium προϊόντα στον κλάδο.
Τι αναζητούν οι καταναλωτές
Κλασικά ποτά επανέρχονται στο προσκήνιο ενώ νέες γεύσεις όπως το μάνγκο και άλλα φρούτα ενισχύουν τα αλκοολούχα ποτά δίνοντας μια νότα δροσιάς στους καταναλωτές που τα στήριξαν το προηγούμενο διάστημα.
Σύμφωνα με την Nielsen, τα αλκοολούχα ποτά Leffed’ Ete στη Γαλλία και Hansa Mango IPA στη Νορβηγία σημείωσαν μεγάλη επιτυχία στις πωλήσεις κερδίζοντας νέους καταναλωτές στην εν λόγω κατηγορία προϊόντων ξεπερνώντας το εμπόδιο της γεύσης που συνδέεται με την κατηγορία μια lager μπύρας και IPA αντίστοιχα.
Πιο αναλυτικά, το Hansa Mango IPA έσπασε κάθε ρεκόρ σε πωλήσεις στη Νορβηγία, αφού επικεντρώθηκε στη δημιουργία ενός ποτού που είναι «ευκολόπιοτο» μειώνοντας την φυσική πικρή γεύση της μπύρας. Μετά από εκτεταμένες δοκιμές στους καταναλωτές, η εταιρία διαπίστωσε ότι το μάνγκο συνδυάζεται καλά με τον λυκίσκο και βελτίωσε ακόμη περισσότερο το τελικό προϊόν.
Ένα προϊόν από τη Ρωσία και συγκεκριμένα το Martini Fiero, προσέφερε στους καταναλωτές ένα νέο προφίλ γεύσης από ένα κλασικό ποτό εύκολο στην εκτέλεση και τέλειο στο σερβίρισμα για την ανάπτυξη της φθίνουσας κατηγορίας «βερμούτ», η οποία χάνει έδαφος στη χώρα καθώς οι καταναλωτές πέρασαν στην σύγχρονη εποχή του «aperitivo». Η Bacardi βρήκε μια νέα ευκαιρία με το Martini Fiero, ένα ποτό 100% φυσικό σε γεύση και χρώμα με γλυκόπικρη γεύση πορτοκάλι να φέρει και πάλι τα «βερμούτ» στα… σαλόνια των καταναλωτών.
Από τη λίστα με τους καλύτερους, βέβαια, δεν θα μπορούσε να λείπει και η βότκα με την J.J Whitley – Artisanal Russian Vodka (από Ηνωμένο Βασίλειο) να κρατά την παράδοση 8 γενιών τεχνογνωσίας στην απόσταξη. Η «χρυσή» εκδοχή της εν λόγω μάρκας δίνει στον καταναλωτή την πολυτέλεια που αναζητά με μια εξαιρετικά ισορροπημένη βότκα με ζεστά μπαχαρικά και πλούσια, απαλή γεύση.
Και ο καφές στα premium προϊόντα
Μετατοπίζοντας την εστίαση στην αναπτυσσόμενη αγορά του καφέ, η Costa Coffee UK άδραξε την ευκαιρία το εμπορικό της σήμα να μπει στα σπίτια των καταναλωτών στην κατηγορία του «έτοιμου ποτού» (ready-to-drink). Η εν λόγω κατηγορία είναι μικρή αλλά ταχέως αναπτυσσόμενη. Η Costa Coffee συνδύασε τον καφέ και την τεχνογνωσία της και δημιούργησε μια πρόταση «έτοιμου κρύου καφέ». Το αποτέλεσμα φαίνεται ότι ενθουσίασε τους καταναλωτές που αναζητούσαν μια αυθεντική γεύση καφέ με λιγότερη ζάχαρη από τα άλλα προϊόντα της κατηγορίας.
Παράλληλα, η Starbucks μαζί με την Nespresso προωθεί το «café bar» στο σπίτι με προϊόντα που συνεχώς κερδίζουν τον καταναλωτή. Η φίρμα, εκτός από τους κλασικούς καφέδες και ροφήματα, προωθεί και κρύους καφέδες με… ανθρακούχα «πινελιά» δημιουργώντας νέες γεύσεις όπως τον sparkling espresso με μέντα.
Οι φετινοί νικητές για τα premium ποτά
Η επικεφαλής του European BASES, Celina Grena σχολιάζει ότι «κοιτάζοντας τους φετινούς νικητές, μπορούμε να δούμε ένα τεράστιο αριθμό αλκοολούχων ποτών να πρωτοστατούν στις καινοτομίες FMCG. Η γεύση παραμένει ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες στην κατηγορία των ποτών, με την διαδικασία ανάπτυξης του προϊόντος να παίζει βασικό ρόλο για τους νικητές. Αξίζει επίσης να σημειώσουμε ότι αυτή η στρατηγική επιτρέπει στις βιομηχανίες να δικαιολογήσουν τα premium προϊόντα, αφού σχεδόν τα δυο τρίτα των νικητών ανήκουν στην εν λόγω κατηγορία».
Οι νικητές στα premium ποτά (με αλφαβητική σειρά)
Birra Messina Cristalli Di Sale (Ιταλία)
Costa Coffee Ready-to-Drink (Ηνωμένο Βασίλειο)
Hansa Mango IPA (Νορβηγία)
Innocent Plus (Ηνωμένο Βασίλειο & Γαλλία)
J.J Whitley – Artisanal Russian Vodka (Ηνωμένο Βασίλειο)
Leffed’ Été (Γαλλία)
Martini Fiero (Ρωσία)
Somersby Mango i Limonka (Πολωνία)
Starbucks για την Nespresso (Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Ελβετία, Ολλανδία και Ισπανία)