Στη σύσταση μιας ηλεκτρονικής «τράπεζας» όπου θα αποθηκευτούν τα στοιχεία όλων των ακινήτων της χώρας προχωρούν τα συναρμόδια υπουργεία.

Στόχος είναι η διευκόλυνση των μεταβιβάσεων και γενικά των δικαιοπραξιών επί των ακινήτων, αλλά και η καταγραφή της ακίνητης περιουσίας των φορολογουμένων, λίγο πριν την υλοποίηση του e-Περιουσιολογίου.

Ηλεκτρονικός Φάκελος Ακινήτου

Αναλυτικότερα, πρόκειται για τον «Ηλεκτρονικό Φάκελο Ακινήτου» που θα τεθεί σε λειτουργία έως τον Ιανουάριο του 2022 και στον οποίο θα εμπεριέχονται όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά και έγγραφα κάθε ακινήτου.

Στην εφαρμογή αυτή, που θα είναι φυσικά ηλεκτρονική, θα έχουν πρόσβαση οι συμβολαιογράφοι, προκειμένου να διεκπεραιώνουν μεταβιβάσεις ακινήτων, αλλά και οι αρμόδιες Αρχές, για την τροφοδοσία της με στοιχεία και μεταβολές επί των ακινήτων, αλλά και για ελέγχους περιουσιακής κατάστασης.

Ο Ηλεκτρονικός Φάκελος Ακινήτου θα τροφοδοτηθεί με στοιχεία από το Taxisnet, το Κτηματολόγιο και την Πολεοδομία και για κάθε ακίνητο θα σχηματιστεί ένας πλήρης φάκελος, με όλα τα δικαιολογητικά και τα έγγραφα, τα οποία σήμερα ο αγοραστής ή ο πωλητής του ακινήτου θα πρέπει να τα αναζητήσει σε πολλές υπηρεσίες «τρώγοντας» αρκετές μέρες.

Σύμφωνα με το σχέδιο, στην ηλεκτρονική εφαρμογή θα υπάρχουν περίπου 17 δικαιολογητικά έγγραφα, τα οποία θα είναι άμεσα διαθέσιμα στους συμβολαιογράφους.

Αποκτούν, έτσι, νόημα οι ηλεκτρονικές μεταβιβάσεις ακινήτων, καθώς σήμερα, το μεγαλύτερο μέρος της διαδικασίας είναι χειρόγραφο. Ο κάτοχος του ακινήτου συγκεντρώνει τα δικαιολογητικά για το ακίνητο που θέλει να μεταβιβάσει, τα πηγαίνει στον συμβολαιογράφο αντί στην εφορία και κατόπιν ο συμβολαιογράφος υποβάλει τη δήλωση μεταβίβασης στην πλατφόρμα myProperty.

Ακολούθως η Εφορία, μπορεί εντός 60 ημερών να ζητήσει από τον συμβαλλόμενο, να προσκομίσει τα δικαιολογητικά και στην Εφορία.

Με την ενεργοποίηση της νέας πλατφόρμας του «Ηλεκτρονικού Φακέλου Ακινήτου» τα δικαιολογητικά θα είναι άμεσα διαθέσιμα τόσο από τον συμβολαιογράφο, όσο και από την Εφορία, εάν ζητηθούν διευκρινίσεις.

Ηλεκτρονικός Φάκελος Ακινήτου – Η νέα πλατφόρμα

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, το έργο που το “τρέχει” περισσότερο το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης προβλέπει τα ακόλουθα:

  • Δημιουργείται ηλεκτρονική πλατφόρμα υποστήριξης της διενέργειας εμπράγματων δικαιοπραξιών επί ακινήτων με την ονομασία «Ηλεκτρονικός Φάκελος Ακινήτου», που λειτουργεί μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr–Ε.Ψ.Π.) με σκοπό την απλούστευση και ψηφιοποίηση της διαδικασίας συλλογής δικαιολογητικών που απαιτούνται στη σύνταξη συμβολαιογραφικών εγγράφων για τη σύσταση, μετάθεση, αλλοίωση ή κατάργηση εμπράγματου δικαιώματος σε ακίνητο.
  • Η ηλεκτρονική πλατφόρμα διαλειτουργεί με πληροφοριακά συστήματα φορέων του Δημοσίου και ιδίως με τα πληροφοριακά συστήματα της ΑΑΔΕ, του e-ΕΦΚΑ, του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και του «Ελληνικού Κτηματολογίου, από τα οποία αντλεί  πληροφορίες και έγγραφα. Οι απαιτούμενες διαλειτουργικότητες πραγματοποιούνται μέσω  του  Κέντρου  Διαλειτουργικότητας  της  Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου  Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
  • Τα ενδιαφερόμενα μέρη και ο συμβολαιογράφος που συντάσσει τη σχετική πράξη εισέρχονται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα κατόπιν αυθεντικοποίησης με τη χρήση των κωδικών–διαπιστευτηρίων της Γενικής Γραμματείας  Πληροφοριακών  Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (TAXISnet), ή  με  τη  χρήση  των  διαπιστευτηρίων  του  Μητρώου Συμβολαιογράφων, αντίστοιχα. Κατά την έκταση που αυτό προβλέπεται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα,  τα ενδιαφερόμενα μέρη και ο συμβολαιογράφος  μπορούν,  μέσω  της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, να εξουσιοδοτούν αλλήλους για τη διενέργεια των παρεχόμενων από την ηλεκτρονική πλατφόρμα υπηρεσιών και την έκδοση των σχετικών πιστοποιητικών.
  • Στο  πλαίσιο  λειτουργίας  της ηλεκτρονικής πλατφόρμας,  ο  εξουσιοδοτημένος συμβολαιογράφος, δύναται:

– να αιτείται την έκδοση ή την εξαγωγή εγγράφων ή την άντληση πληροφοριών από την ΑΑΔΕ, τον e-ΕΦΚΑ, το Ελληνικό Κτηματολόγιο, το Τεχνικό Επιμελητήριο.
– να αιτείται τη διόρθωση των ως άνω εγγράφων ή πληροφοριών και
– να αναρτά έγγραφα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, όπου αυτά δεν είναι δυνατόν να εκδοθούν ή να εξαχθούν ηλεκτρονικά κατά τα ανωτέρω, υπέχοντας ευθύνη ως προς την ακρίβεια και την πληρότητα αυτών.