Πολύ κοντά σε συμφωνία με τη Deutsche Bahn για την ανάληψη του ρόλου Technical Manager βρίσκεται ο ΟΣΕ, στο πλαίσιο ενός ολικού μετασχηματισμού του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, με ορίζοντα πενταετίας. Η κίνηση εντάσσεται στον στρατηγικό σχεδιασμό της κυβέρνησης που είχε εξαγγείλει ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, μετά την τραγωδία στα Τέμπη, για την ριζική αναδιοργάνωση του ΟΣΕ.
Σύμφωνα με πληροφορίες της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και η διοίκηση του ΟΣΕ έχουν προχωρήσει σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις με τη γερμανική εταιρεία, η οποία φαίνεται πως επικρατεί έναντι άλλων ενδιαφερόμενων ευρωπαϊκών παρόχων (SNCF, SBB, Ferrovie dello Stato, Adif).
Ο ρόλος των Γερμανών: σχεδιασμός, μεταρρυθμίσεις, κατάρτιση
Η πρόταση της Deutsche Bahn περιλαμβάνει πλήρες πακέτο οργανωτικού και τεχνολογικού εκσυγχρονισμού, με πέντε βασικούς άξονες:
-
Ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου, με προτεραιότητα στη σύνδεση λιμένων, βιομηχανικών περιοχών και συνόρων, ώστε να αξιοποιηθεί η στρατηγική γεωγραφική θέση της Ελλάδας.
-
Εγκαθίδρυση ολοκληρωμένων συστημάτων ασφαλείας και διαχείρισης κινδύνου, με μεταφορά προτύπων λειτουργίας της DB.
-
Εκπαίδευση στελεχών πρώτης γραμμής του ΟΣΕ, με έμφαση στη διαχείριση κρίσεων και τη λειτουργία σε κανονικές και έκτακτες συνθήκες.
-
Εφαρμογή προληπτικής συντήρησης με χρήση τεχνητής νοημοσύνης και έξυπνων συστημάτων επιτήρησης.
-
Τοποθέτηση 30 στελεχών της DB σε θέσεις-«κλειδιά» του οργανισμού, σε μοντέλο συνεργατικής διοίκησης (twinning) με ελληνικά στελέχη, για μεταφορά τεχνογνωσίας σε όλα τα επίπεδα.
Σιδηροδρομική Ακαδημία νέας γενιάς και προσέλκυση στελεχών από τη Γερμανία
Σημαντικό ενδιαφέρον έχει ήδη εκδηλωθεί από στελέχη της DB, κυρίως Έλληνες που εργάζονται στη Γερμανία, να επιστρέψουν και να συμβάλουν στον εκσυγχρονισμό του ΟΣΕ. Στο επίκεντρο των επαφών βρίσκεται η αναβάθμιση της Σιδηροδρομικής Ακαδημίας, με νέα προγράμματα κατάρτισης, προσομοιωτές για σταθμάρχες και μηχανοδηγούς, καθώς και διεθνή πρότυπα πιστοποίησης προσωπικού.
Στελέχη της Deutsche Bahn έχουν ήδη επισκεφθεί τρεις φορές την Αθήνα για να μελετήσουν από κοντά τις απαιτήσεις του έργου.
Κόστος, στόχοι και πολιτική στόχευση
Η συμφωνία, εφόσον οριστικοποιηθεί, θα κοστίσει 5 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, ποσό που θεωρείται αναγκαία επένδυση για την υλοποίηση ενός σχεδίου μεγάλης εμβέλειας, το οποίο φιλοδοξεί να καταστήσει τον ΟΣΕ αξιόπιστο, σύγχρονο και ευθυγραμμισμένο με τα ευρωπαϊκά πρότυπα.
Όπως επισημαίνεται από κυβερνητικές πηγές, πρόκειται για μια στρατηγική συνεργασία υψηλού συμβολισμού, με στόχο να εγκαθιδρυθεί μια νέα κουλτούρα σιδηροδρομικής λειτουργίας, βασισμένη σε:
-
Ασφάλεια και λογοδοσία,
-
Τεχνολογική και ψηφιακή αναβάθμιση,
-
Αποτελεσματική διαχείριση έργων,
-
Εξωστρέφεια και διεθνή πρότυπα.
Η παρουσία της Deutsche Bahn αναμένεται να επανεκκινήσει τη λειτουργική αξιοπιστία του ΟΣΕ, ενώ ενισχύει το αφήγημα της κυβέρνησης ότι μετά την τραγωδία στα Τέμπη, υπάρχει σχέδιο, βούληση και εταίροι για να αλλάξει σελίδα ο ελληνικός σιδηρόδρομος.