Ολοένα και μεγαλύτερο έδαφος κερδίζει το ελληνικό κρασί στη Νότια Κορέα, χάρη και στη συστηματική προβολή και προώθηση που γίνεται μέσω προγράμματος του Enterprise Greece.
Γραφει η Ειρήνη Θεοφανίδου
Σύμφωνα με στοιχεία του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας στη Σεούλ, η αξία των ελληνικών εξαγωγών κρασιού προς τη χώρα της Άπω Ανατολής εκτοξεύθηκε στα 234.000 δολάρια το 2019 από μόλις 5.000 δολάρια που ήταν το 2013! Μέσα σε μόλις έξι χρόνια δηλαδή κατάφερε από την ανυπαρξία… να βρει θέση στην αγορά και σήμερα να ελπίζει σε ακόμη μεγαλύτερη ανάπτυξη από καλύτερη βάση.
Αισιοδοξία που πηγάζει από την ανθεκτικότητα που παρουσίασε στη διάρκεια της πανδημίας, όπου παρότι «πάγωσαν» οι ενέργειες προώθησης – προβολής του πέτυχε να διατηρήσει τη δυναμική του στην περιοχή.
Είναι ενδεικτικό πως τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο του 2020 η αξία των εξαγωγών αυξήθηκε κατά 49,2%! Στη συνέχεια υπέστησαν τις συνέπειες της εξελισσόμενης πανδημίας και τελικά παρέμειναν στα ίδια επίπεδα με το 2019.
Δεκάδες ετικέτες κρασιών στα ράφια
Σήμερα, στην κορεάτικη αγορά, υπάρχουν δεκάδες ετικέτες ποιοτικού ελληνικού κρασιού από αρκετά οινοποιεία, ενώ εκπροσωπούνται τόσο οι μεγαλύτεροι εξαγωγείς όσο και πολλοί μικρότεροι παραγωγοί.
Το ελληνικό κρασί εξάγεται στη χώρα της Άπω Ανατολής χωρίς την καταβολή εισαγωγικών δασμών χάρη στη Συμφωνία Ελευθέρων Συναλλαγών μεταξύ της Ε.Ε. και της Ν. Κορέας.
Για να διεκδικήσουν μεγαλύτερη θέση στην αγορά της Νότιας Κορέας οι Έλληνες εξαγωγείς πρέπει να διαθέτουν υπομονή και επιμονή, μεσο – μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, συνεχή αποτίμηση αποτελεσμάτων και στενή συνεργασία με το Γραφείο ΟΕΥ και τους εισαγωγείς.
Το κύκλωμα διανομής του ελληνικού κρασιού στη Νότια Κορέα εξακολουθεί να είναι περιορισμένο, πλην όμως έχει πραγματοποιήσει σημαντικά βήματα προς τα εμπρός, όπως η παρουσία στις κάβες σημαντικών πολυκαταστημάτων (Lotte) και αλυσίδων εξειδικευμένων καταστημάτων (Wine & More του ομίλου Shinsegae).
Σε γενικές γραμμές, το 1/3 του εισαχθέντος ελληνικού κρασιού κατευθύνεται προς επιχειρηματικά δώρα, ένα τρίτο προς τους οινικούς καταλόγους εστιατορίων και ένα τρίτο προς τη λιανική πώληση.
Έως το 2016 εισαγόταν στη χώρα από δύο μόνο εταιρίες, αλλά το πρόγραμμα προώθησης και η ετήσια πρόσκληση αγοραστών στην Ελλάδα έχουν συμβάλλει στην προσθήκη τεσσάρων ακόμη εισαγωγέων.
Είδος πολυτελείας
Η αγορά κρασιού της Νότιας Κορέας, η οποία υπολογίζεται σε 1 δισ. ευρώ, χαρακτηρίζεται από υψηλή φορολογία και πολλούς μεσάζοντες, με αποτέλεσμα τα προϊόντα, παρά την απουσία εισαγωγικού δασμού, να φτάνουν στον τελικό καταναλωτή σε πολύ υψηλές τιμές.
Προκειμένου να καταστεί αντιληπτός ο τρόπος διαμόρφωσης των τιμών καταναλωτή θα υποθέσουμε ότι ένα ελληνικό μπουκάλι κρασιού φτάνει στην Κορέα με αξία 10 ευρώ ενώ τελικά στο ράφι ο καταναλωτής το αγοράζει €29 με €30.
Από την άλλη πλευρά, το πρόγραμμα δράσης του Enterprise Greece για τη Νότια Κορέα πέτυχε και σημαντικά ποιοτικά αποτελέσματα.
Έως και το 2014 δεν υπήρχε καμία απολύτως γνώση για το προϊόν τόσο στους επαγγελματίες όσο και στο αγοραστικό κοινό, ενώ πλέον είναι ευδιάκριτος ο σχηματισμός της εικόνας ενός προϊόντος εξαιρετικής ποιότητας, με πλούσια ιστορία και μοναδικά γευσιγνωστικά χαρακτηριστικά (country brand & productimage).
Να σημειωθεί ότι σημαντικότεροι προμηθευτές είναι η Γαλλία, η Χιλή, οι ΗΠΑ, η Ιταλία, η Ισπανία και η Αυστραλία.
Η πανδημία εκτόξευσε τις πωλήσεις
Οι Κορεάτες προτιμούν το κόκκινο κρασί, αλλά από την Ελλάδα εισάγεται κυρίως λευκό. Το ελληνικό προϊόν θεωρείται υψηλής ποιότητας, αλλά η ανταγωνιστικότητά του δεν είναι ισχυρή.
Στη χώρα δεν επιτρέπεται η πώληση αλκοολούχων ποτών μέσω Διαδικτύου, ενώ υπάρχουν σοβαροί περιορισμοί ως προς την διαφήμιση αλκοολούχων μέσω τηλεόρασης και ραδιοφώνου. Οι συνθήκες που διαμόρφωσε η πανδημία κατά το 2020 οδήγησε σε ραγδαία αύξηση κατανάλωσης αλκοόλ και στην επίτευξη ιστορικά υψηλών εισαγωγών κρασιού.
Η αυξημένη κατανάλωση στράφηκε πρωτίστως προς τις γνωστότερες οινοπαραγωγικές χώρες (Γαλλία, ΗΠΑ, Ιταλία) ή προς τα φθηνότερα προϊόντα στην αγορά (Ισπανία, Χιλή, Αυστραλία). Ωστόσο, καμία από τις δύο περιπτώσεις δεν αφορά στους ελληνικούς οίνους, των οποίων οι εξαγωγές προς τη Νότια Κορέα παρέμειναν ουσιαστικά σταθερές κατά το 2020.
Tο καταναλωτικό προφίλ
- Οι γυναίκες προτιμούν κυρίως ελαφρότερα, μαλακά κρασιά και ως εκ τούτου καταναλώνουν πρωτίστως αφρώδες και ροζέ, δευτερευόντως δε λευκό κρασί.
- Οι νέοι (ηλικίας 25-34 ετών), λόγω ισχυρής έκθεσης στη δυτική κουλτούρα, σε ό,τι αφορά την προέλευση προτιμούν το κρασί από της ΗΠΑ, ενώ ακολουθούν –και διαμορφώνουν– τις σύγχρονες τάσεις σε ό,τι αφορά τις γεύσεις και την συσκευασία, με αποτέλεσμα να στρέφονται επίσης στην κατανάλωση αφρωδών οίνων αλλά και λευκών και οίνων επιδορπίου.
- Οι άνδρες, της δυναμικής ηλικίας 30-40 ετών, προτιμούν τα κόκκινα κρασιά με γεμάτη γεύση, καθώς, εκτός των άλλων, θεωρούν ότι είναι ωφέλιμα για την υγεία.
- Οι ανώτερες εισοδηματικά τάξεις δείχνουν σαφή προτίμηση προς το κρασί ευρωπαϊκής προέλευσης, καθώς θεωρείται ανώτερης ποιότητας και σύμβολο υψηλής κοινωνικής στάθμης.
- Οι κάτοικοι της πρωτεύουσας Σεούλ καταναλώνουν σαφώς περισσότερο κρασί κατά κεφαλή σε σχέση με το καταναλωτικό κοινό της υπόλοιπης χώρας.