Ένα διαμαντένιο βραχιόλι που κάποτε ανήκε στην «ατίθαση» βασίλισσα των Γάλλων Μαρία Αντουανέτα και μια καρφίτσα με ζαφείρια είναι μεταξύ των αντικειμένων που θα δημοπρατηθούν την επόμενη εβδομάδα στην Ελβετία.
Τα εμβληματικά κοσμήματα, εκτιμάται ότι θα πωληθούν έως και 4,38 εκατομμύρια δολάρια, ενώ η δημοπρασία θα πραγματοποιηθεί στη Γενεύη στις 9 Νοεμβρίου.
Ο οίκος Christie’s δημοσιοποιεί το εντυπωσιακό ζευγάρι βαριών βραχιόλων του 18ου αιώνα που είναι διακοσμημένα με τρεις σειρές μικρών διαμαντιών. Τα βραχιόλια χαρακτηρίζονται ως ένα από τα τελευταία εναπομείναντα απομεινάρια της θρυλικής συλλογής των κοσμημάτων της Μαρίας Αντουανέτας που είναι ακόμη διαθέσιμα προς πώληση.
«Το να τα βλέπουμε σήμερα σε δημοπρασία είναι μια μοναδική ευκαιρία για τους συλλέκτες σε όλο τον κόσμο να αποκτήσουν ένα κομμάτι της γαλλικής βασιλικής ιστορίας», δήλωσε ο εκτιμητής του οίκου.
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων χρόνων της βασίλισσας Μαρίας-Αντουανέτας, όταν ήταν κλειδωμένη στο παλάτι Tuileries στο Παρίσι, πακετάρισε κρυφά τα κοσμήματά της σε ένα ξύλινο κιβώτιο και τα έστειλε στον πρέσβη της Αυστρίας κόμη Mercy-Argenteau για να τα φυλάξει. Νιώθοντας τόσο σίγουρη ότι σύντομα θα αθωωνόταν και θα ήταν ελεύθερη να ανακτήσει τα κοσμήματά της, η καταδικασμένη μονάρχης παρήγγειλε ακόμη και ένα ρολόι Breguet ενώ αναμενόταν η δίκη της, η οποία και τελικά με απόφαση του δικαστηρίου, την έστειλε στην γκιλοτίνα το 1793.
Η εμμονή της ατίθασης βασίλισσας για τα κοσμήματα
Η Μαρία-Αντουανέτα χαρακτηριζόταν από μία ακόρεστη «όρεξη» για κοσμήματα. Δεν ανησυχούσε πότε για το κόστος, ούτε δίσταζε να σπαταλήσει τον προϋπολογισμό του κράτους, προκειμένου να τα αποκτήσει. Τα συγκεκριμένα, μάλιστα, βραχιόλια τα είχε αγοράσει από τον διάσημο τεχνητή κοσμημάτων, Βoehmer, για 250.000 λίβρες. Εκείνη την εποχή δεν είχε όλα τα μετρητά για την αγορά τους, οπότε αντί γι’ αυτό παρέδωσε μια προκαταβολή και αντάλλαξε με κάποιους άλλους πολύτιμους λίθους που είχε στην κατοχή της. Πρόσφατες πληροφορίες από τον ιστορικό κοσμημάτων Vincent Meylan αποκαλύπτουν ότι τα προσωπικά έγγραφα του βασιλιά Λουδοβίκου ΙΣΤ’ από τον Φεβρουάριο του 1777 έγραφαν: “προς τη βασίλισσα: προκαταβολή 29.000 λιβρών για τα διαμαντένια βραχιόλια που αγόρασε από τον Boehmer”. Ο κόμης Mercy-Argenteau είχε επιβεβαιώνει ότι είχαν πληρωθεί εν μέρει με πολύτιμους λίθους από τη συλλογή της βασίλισσας.
Ύστερα από την εκτέλεσής της, ο πιστός κόμης Mercy-Argenteau κράτησε το ξύλινο κιβώτιο κλειστό για περισσότερο από ένα χρόνο, μέχρι που το αυστριακό δικαστήριο διέταξε να γίνει απογραφή του περιεχομένου του – τα βραχιόλια αναφέρονταν ως αντικείμενο με τον αριθμό 6. Το 1796, όταν η επιζήσασα κόρη της βασίλισσας Madame Royale (1778-1851) έφτασε στην Αυστρία σε ηλικία 18 ετών, της δόθηκαν τα κοσμήματα. Ένα πορτρέτο της Μαντάμ Ρουαγιάλ του 1816 από τον ζωγράφο Antoine-Jean Gros την απεικονίζει να φοράει τα βραχιόλια. Πέθανε άτεκνη το 1851 και άφησε τα κοσμήματά της για να μοιραστούν μεταξύ των ανιψιών και των ανιψιών της: του κόμη του Σαμπόρ (1820-1883), της κόμισσας του Σαμπόρ (1817-1886) και της δούκισσας της Πάρμας (1819-1864).
Διαμάντια σαν χάδι
«Είναι τόσο ελαφριά και τόσο καλοφτιαγμένα που απλά ρέουν στον καρπό σου σαν χάδι», λέει εκπρόσωπος του οίκου δημοπρασιών, προσθέτοντας πως ο παλαιός τρόπος κοπής των διαμαντιών τους προσδίδει μια μοναδική γοητεία που δεν συναντάται πλέον στα μοντέρνα κομμένα διαμάντια.
Όσα κοσμήματα επέζησαν από τη Γαλλική Επανάσταση τελικά πουλήθηκαν. Μετά την ήττα του Ναπολέοντα Γ’, η νέα κυβέρνηση προσέφερε τα κοσμήματα του Στέμματος στην περίφημη πώληση του 1887, όπου θησαυροί όπως μεγάλες τιάρες, στέμματα και άλλα σημαντικά κοσμήματα πήγαν στους πλειοδότες, μεταξύ των οποίων και η Tiffany & Co. Τα περισσότερα από αυτά τα κομμάτια διαλύθηκαν και αναδιαμορφώθηκαν σε νέα σχέδια. Είναι ακόμα ένα πονεμένο σημείο για τους Γάλλους, επειδή έχει ειπωθεί ότι αν είχαν επιβιώσει, τα γαλλικά κοσμήματα του Στέμματος θα ήταν πολύ πιο πολύτιμα από τα βρετανικά βασιλικά κοσμήματα που εκτίθενται στον Πύργο του Λονδίνου -αλλά δεν θα το μάθουμε ποτέ.
Όπως λέγεται σήμερα, η συμμετρία και ο κομψός σχεδιασμός των βραχιολιών είναι χαρακτηριστικά της δουλειάς του Σαρλ Ογκύστ Μπεμέρ, του προσωπικού κοσμηματοπώλη της Μαρίας Αντουανέτας.