Μέσα στον Ιούλιο προβλέπεται να πέσουν οι υπογραφές για το έργο Ιωάννινα – Κακαβιά ύψους 310 εκατ. ευρώ με προσωρινό ανάδοχο την ΑΒΑΞ, το οποίο αναμένεται να πάρει σήμερα την έγκριση από τη Βουλή ενώ δύο ακόμη έργα ύδρευσης είναι προγραμματισμένα να παρουσιαστούν στο σημερινό υπουργικό συμβούλιο από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα και να υπογραφούν εντός Ιουνίου. Πρόκειται για το Φράγμα Τσικνιά στην Λέσβο με ανάδοχο την ΆΚΤΩΡ και το Πρέβεζα- Άρτα- Λευκάδα συνολικού προϋπολογισμού 254 εκατ. ευρώ την ΤΕΡΝΑ, τα οποία πέρσι πήραν «κόκκινη» κάρτα από το Ταμείο Ανάκαμψης λόγω έλλειψης ωριμότητας και επανακάμπτουν μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
Το σχεδιασμό του υπουργείο μέσα στο καλοκαίρι παρουσίασε χθες στο πρώτο συνέδριο του ΤΜΕΔΕ ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρας, ιεραρχώντας τις άμεσες προτεραιότητες του υπουργείου του.
Τί θα κατασκευάσει η ΑΒΑΞ
Το Ιωάννινα -Κακαβιά που θα ενώσει την Ιόνια Οδό με την Εγνατία Οδό και τα ελληνοαλβανικά σύνορα, προϋπολογισμού 310 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει την κατασκευή αυτοκινητόδρομου από τον ανισόπεδο κόμβο της Ιόνιας Οδού με την Εγνατία Οδό ως το Καλπάκι, μήκους 46,4 χλμ., σε νέα χάραξη. Στο έργο περιλαμβάνεται επίσης η ολοκλήρωση του ανισόπεδου κόμβου της Εγνατίας και η αποκατάσταση του εγκάρσιου και παράπλευρου δικτύου τοπικών οδών αλλά και τρεις προαιρέσεις, που αφορούν στον ανισόπεδο κόμβο Κ3 Πασσαρώνος, μήκους 1,47χλμ. και στην αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού από το Καλπάκι ως τον μεθοριακό σταθμό της Κακαβιάς, μήκους 23,11 χλμ. Η διάρκεια του έργου έχει ορισθεί σε 54 μήνες.
Το έργο Θα εξυπηρετεί το αεροδρόμιο Ιωαννίνων, συνδέοντάς το και με τουριστικές περιοχές στα αλβανικά παράλια, ενώ θα εξασφαλίζει πρόσβαση στην Ιόνια και την Εγνατία Οδό στην Κόνιτσα και κατ’ επέκταση στις περιοχές Φλώρινας και Καστοριάς.
Φράγμα Τσικνιά
Σε ό,τι αφορά τα έργα ύδρευσης που προγραμματίζεται να περάσουν από τη Βουλή την ερχόμενη εβδομάδα, το Φράγμα Τσικνιά θεωρείται έργο σημαντικής σπουδαιότητας για την Λέσβο, καθώς αντιμετωπίζει το υδροδοτικό πρόβλημα του νησιού κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες. Η αξία του έργου που εντάσσεται στο τομεακό πρόγραμμα ανάπτυξης Υποδομών και Μεταφορών, ανέρχεται σε 113,16 εκατ. ευρώ.
Με τη λειτουργία του, θα παρέχει ως και 24.000 κυβικά νερά ημερησίως. Συνολικά θα εξυπηρετεί ετησίως τις ανάγκες 270.000 ατόμων, εντάσσοντας στο δίκτυο επιπλέον πληθυσμό 86.000 ατόμων. Το αντικείμενο του έργου, αφορά στην ολοκλήρωση ενός αυτοτελούς και λειτουργικά ανεξάρτητου συστήματος υδροδότησης με πόσιμο νερό της πόλης της Μυτιλήνης και των οικισμών Καλλονής και Αγίας Παρασκευής. Η διάρκεια της κατασκευής έχει ορισθεί σε 60 μήνες, ενώ στο αντικείμενο της εργολαβίας περιλαμβάνονται επίσης η λειτουργία και συντήρηση του έργου για 24 μήνες μετά τη βεβαίωση περαίωσης. Η έκταση που θα απαλλοτριωθεί αντιστοιχεί σε 2,8 εκατ. τ.μ.
Αντίστοιχα, το έργο Πρέβεζα – Άρτα – Λευκάδα, με προϋπολογισμό 141,68 εκατ. ευρώ περιλαμβάνει την κατασκευή νέου δικτύου μεταφοράς πόσιμου νερού με σκοπό την αντικατάσταση του σημερινού υδραγωγείου για την εξυπηρέτηση περιοχών στις περιφερειακές ενότητες Άρτας, Πρέβεζας, Αιτωλοακαρνανίας και Λευκάδας. Ο πρόσθετος πληθυσμός που θα εξυπηρετεί το έργο ανέρχεται σε 108.000 άτομα.
Αντιπλημμυρικά
Αξίζει να σημειωθεί ότι τέσσερα αντιπλημμυρικά έργα που απεντάχθηκαν από το πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης, συνολικού ύψους 184,48 εκατ. ευρώ, περνούν στο ΕΣΠΑ, μέσω της ένταξής τους στο πρόγραμμα «Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή 2021-2027».
Πρόκειται για τα εγγειοβελτιωτικά και αντιπλημμυρικά έργα στις παραλίμνιες περιοχές Αμβρακίας – Αμφιλοχίας και Βάλτου του Ν. Αιτωλοακαρνανίας (Α’ Φάση), τα αντιπλημμυρικά Λουτρακίου Περαχώρας Αγίων Θεοδώρων (Β’ Φάση), τα έργα διευθέτησης ρεμάτων στην περιοχή Ωραιοκάστρου και τα συμπληρωματικά έργα ταμιευτήρα Μπραμιανού, και φράγματος Μύρτου στον νομό Λασιθίου Κρήτης.
Ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε χθες στην ενίσχυση του εθνικού προγράμματος δημοσίων επενδύσεων για την υλοποίηση υφιστάμενων, αλλά και νέων έργων για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής κρίσης.
Όπως επισήμανε, ο τομέας των Υποδομών και των Μεταφορών για την αντιμετώπιση και την προσαρμογή στην κλιματική κρίση, έχει τεθεί ως κορυφαία προτεραιότητα από τον ίδιο τον πρωθυπουργό. Έτσι, το εθνικό πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων από τα 330 εκατομμύρια φθάνει πλέον στα 500 εκατομμύρια, προκειμένου να προωθηθούν υφιστάμενα έργα του ιδιωτικού τομέα, αλλά και για την κατασκευή νέων, πέρα από την αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων.
«Εξαντλούμε εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους για να είμαστε συνεπείς», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Υπουργός και επανέλαβε ότι απαιτούνται συνολικά περί τα 3,5 δισεκατομμύρια για να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες της κλιματικής κρίσης, στην κεντρική Ελλάδα, εξαιτίας των πρόσφατων καταστροφών.