Η Ελλάδα έγινε την Παρασκευή η μια από τις πρώτες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που έλαβαν την αρχική έγκριση της Κομισιόν για τη δεύτερη δόση από το Ταμείο Ανάκαμψης, επισφραγίζοντας την γρήγορη δουλειά που έχει γίνει από την ελληνική πλευρά στη φάση της προώθησης των απαιτούμενων μεταρρυθμίσεων αλλά και των προσκλήσεων για επενδύσεις. Οι προκλήσεις όμως το επόμενο διάστημα θα αυξηθούν, καθώς τα κονδύλια που εξασφαλίζονται θα πρέπει να διοχετευθούν από τα ταμεία στην αγορά.
«Το Ταμείο Ανάκαμψης μπαίνει στο πιο δύσκολο σημείο του», σημείωσε χαρακτηριστικά ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θόδωρος Σκυλακάκης μιλώντας στην ειδική ημερίδα που πραγματοποίησε σήμερα το ΙΟΒΕ σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού Ταμείου Ανάκαμψης του υπουργείου Οικονομικών. Αυτό το πιο δύσκολο σημείο δεν είναι άλλο από την υλοποίηση των έργων που περιλαμβάνει το ελληνικό πρόγραμμα. Αυτή τη στιγμή έχουν προκηρυχθεί ή πρόκειται να προκηρυχθούν μέσα στο επόμενο τρίμηνο εκατοντάδες διαγωνισμοί και όπως σημείωσε ο κ. Σκυλακάκης η υλοποίηση αυτών των έργων «όπως ξέρουμε όλοι εμπεριέχει τους περισσότερους κινδύνους, είτε από προσφυγές, είτε από άλλες καθυστερήσεις».
Τα επόμενα χρόνια, συμπλήρωσε ο αναπληρωτής υπουργός στην συζήτηση που είχε με τον γενικό διευθυντή του ΙΟΒΕ, Νίκο Βέττα, «θα δοκιμάσουμε τις πραγματικές αντοχές της αγοράς στη δυνατότητα απορρόφησης». Και αυτό γιατί ενώ τα προηγούμενα χρόνια είχαμε ετήσια απορρόφηση της τάξης των 5 δισ. ευρώ, την ερχόμενη τριετία θα πρέπει να υπερδιπλασιάσουμε ως χώρα αυτό τον αριθμό. Για το 2023 ο κρατικός προϋπολογισμός 12 δισ. ευρώ δημόσιες επενδύσεις.
Οι ελλείψεις ανθρώπινου δυναμικού
Ως γνωστόν, οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης έρχονται με ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα. Τα έργα θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί εντός του 2025 και αυτό από μόνο του αποτελεί μια σημαντική πρόκληση για τη δημόσια διοίκηση, κάτι το οποίο παραδέχτηκε και ο κ. Σκυλακάκης. «Σε μελέτη του 2019 η PWC είχε διαπιστώσει πως ο μέσος όρος καθυστέρησης για τα δημόσια έργα στην Ελλάδα είναι τέσσερα χρόνια. Δηλαδή ένα έργο που ήθελε κανονικά τρία με τέσσερα χρόνια για να ολοκληρωθεί, στην Ελλάδα έκανε επτά με οκτώ χρόνια. Αυτοί οι χρόνοι δεν είναι πλέον αποδεκτοί», υπογράμμισε.
Πέρα όμως από τις ταχύτητες που πρέπει να ανεβάσει το Δημόσιο, το ίδιο καλείται να κάνει και ο ιδιωτικός τομέας, ειδικά στον κλάδο των κατασκευών και των έργων υποδομής αλλά και στην πληροφορική και τα ψηφιακά έργα. Το μεγάλο πρόβλημα εντοπίζεται στο εργατικό δυναμικό. Είναι ενδεικτικό πως μόνο στις κατασκευές οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για περισσότερα από 100 μεγάλα έργα συνολικού προϋπολογισμού άνω των 40 δισ. ευρώ μέχρι το 2030 και σε αυτά δεν περιλαμβάνονται τα μικρότερα έργα που θα «τρέξουν» δήμοι και περιφέρειες. Ακόμη μεγαλύτερο άλμα, αναλογικά, καλείται να πραγματοποιήσει και ο κλάδος της πληροφορικής και της τεχνολογίας που θα πρέπει να υλοποιήσει το τριπλάσιο αριθμό ψηφιακών έργων σε σύγκριση με μια «κανονική χρονιά».
Τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης
Στο σκέλος των δανείων του Ταμείου Ανάκαμψης, ο κ. Σκυλακάκης σημείωσε πως παραμένει υψηλό το ενδιαφέρον των επιχειρήσεων. Σημειώνεται πως μέχρι στιγμής έχουν υποβληθεί 224 επενδυτικά σχέδια συνολικού προϋπολογισμού 8 δισ. ευρώ που βρίσκονται σε διάφορα στάδια (αξιολόγηση, προέγκριση, έγκριση, συμβασιοποίηση), ενώ το επόμενο τρίμηνο-τετράμηνο το ποσό αυτό αναμένεται σύμφωνα με πληροφορίες να αυξηθεί κατά τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ.
Ήδη, έχουν υπογραφεί δανειακές συμβάσεις για 42 επενδυτικά σχέδια, συνολικού προϋπολογισμού 1,84 δισ. ευρώ (δάνεια ΤΑΑ: 834,75 εκατ. ευρώ, κεφάλαια τραπεζών: 558,76 εκατ. ευρώ και ίδια συμμετοχή: 450,11 εκατ. ευρώ). Από τα 224 επενδυτικά σχέδια, τα 121, συνολικού ύψους 1,78 δισ. ευρώ, προέρχονται από μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
Διαβάστε ακόμη:
- Ποιους θα ελέγξει η Εφορία το 2023
- Δώρο Χριστουγέννων 2022: Ποιοι το δικαιούνται και πότε καταβάλλεται – Πώς υπολογίζεται
- Μητσοτάκης: Χρειάζονται δύο πλήρεις θητείες για να αλλάξει η πορεία της χώρας
- Στοπ στον κανόνα των «οκτώ ποτηριών νερό» ημερησίως βάζει η επιστήμη
- ΡΑΕ: Αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού των χρεώσεων για το δίκτυο ηλεκτροδότησης – Τι ισχύει από το 2023