Τη θέση της πρώτης δύναμης παγκοσμίως, εξακολουθεί να κρατά η ελληνόκτητη ναυτιλία, ενώ το κέντρο βάρους του ναυτιλιακού κλάδου μετατοπίζεται συνεχώς προς Ανατολάς.

Η ελληνόκτητη ναυτιλία σύμφωνα με στοιχεία του Αυγούστου του 2021 που περιλαμβάνονται στην έκθεση «IUMI Stats 2021» της Διεθνούς Ένωσης Ναυτιλιακών Ασφαλίσεων (IUMI), κατέχει 17% του παγκοσμίου στόλου, με την Κίνα τον μεγάλο ανταγωνιστή της να ακολουθεί με 15%. Ωστόσο αξίζει να σημειωθεί ότι το 42% της παγκόσμιας χωρητικότητας ανήκει πλέον σε πλοιοκτήτες που κατάγονται από την Ασία, όπως επισημαίνει ο IUMI.

Πρώτη δύναμη στον κόσμο 

Η Ελλάδα διατηρεί την πρωτοκαθεδρία αλλά είναι πιθανό να την χάσει από την Κίνα τα επόμενα χρόνια, εκτιμά ο IUMI. Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι η χώρα μας για πολλά χρόνια τώρα καταφέρνει όχι μόνο να διατηρεί την πρώτη θέση και να έχει και μια «διαφορά ασφαλείας» από την Κίνα που ακολουθεί.

Η ελληνική πλοιοκτησία μέσω της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών έχει επισημάνει πολλές φορές τον έντονο ανταγωνισμό που δέχεται όχι μόνο η ελληνική αλλά η ευρωπαϊκή ναυτιλία στο σύνολο της, από τους Κινέζους και άλλους Ασιάτες πλοιοκτήτες.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες μπορεί να επενδύουν συνεχώς προκειμένου να διατηρούν την πρωτοκαθεδρία όμως, όπως επισημαίνει η έκθεση του IUMΙ, ο παγκόσμιος στόλος γερνάει και η μέση ηλικία του παγκόσμιου εμπορικού στόλου ανέρχεται πλέον στα 21,75 έτη, ή τα 14,7 έτη όταν μιλάμε για πλοία άνω των 2000 GT. Επίσης η ανάπτυξη του παγκοσμίου στόλου έχει επιβραδυνθεί καθώς το τελευταίο χρόνο (Αύγουστος 2021) αυξήθηκε με ρυθμό 2% σε σύγκριση με το 2020 ενώ από το 2013 μέχρι και πέρυσι ο ρυθμός αύξησης του παγκοσμίου στόλου κυμαίνονταν στα επίπεδα του 3-4%. Η άνοδος κατά 2% είναι η χαμηλότερη που έχει καταγραφεί από την αρχή της νέας χιλιετίας. Όπως είναι αναμενόμενο, οι παραδόσεις νεότευκτων πλοίων έχουν μειωθεί τα τελευταία χρόνια ενώ οι διαλύσεις πλοίων ακολουθούν ένα σχετικά σταθερό ρυθμό.

Κίνα και Κορέα οι ναυπηγήσεις 

Το παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών (order book) αποτελεί μόλις το 4% του συνολικού εν ενεργεία στόλου, όταν το 2008 ήταν στο 50%. Η αξία των υπό παραγγελία πλοίων ήταν την 1η Αυγούστου 2021 στα 251,18 δισεκ. δολ. και αφορούσαν σε 3.914 υπό παραγγελία πλοία, 86 εκατ. GT. Η πλειοψηφία των νέων εμπορικών πλοίων ναυπηγείται στην Κίνα και την Κορέα, ενώ τα περισσότερα υπό ναυπήγηση κρουαζιερόπλοια βρίσκονται σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία.

Ο κλάδος των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers) έχει τα περισσότερα υπό παραγγελία πλοία ως ποσοστό του εν ενεργεία στόλου του κλάδου (25%) και ακολουθεί ο κλάδος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με ποσοστό 11%.

Πάντως είναι θετικό το γεγονός ότι το παγκόσμιο δια θαλάσσης εμπόριο φαίνεται να ανακάμπτει σύντομα μετά τις αρχικές αρνητικές επιπτώσεις της πανδημίας. Έτσι το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο επέστρεψε δυναμικά και αναμένεται το 2021 είναι σε υψηλότερα επίπεδα από ότι το 2019 ενώ για το 2022 θα πλησιάζει τα 13 δις. τόνους

Ωστόσο οι επιμέρους κλάδοι της ναυτιλίας δεν επιστρέφουν στα προ κορονοϊού επίπεδα με την ίδια ταχύτητα. Ο κλάδος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χρειάστηκε μόλις έξι μήνες από τον Μάρτιο του 2020 για να επιστρέψει στα επίπεδα του 2019 κάτι που πέτυχε τον Αύγουστο του 2020. Επίσης ο κλάδος των πλοίων μεταφοράς υγραερίου πολύ λίγο επηρεάσθηκε από την πανδημία αφού στους οκτώ μήνες από την εμφάνισε της πανδημίας επέστρεψε στα επίπεδα της προ κορονοϊού δραστηριότητας, ενώ δέκα μήνες χρειάσθηκαν οι κλάδοι των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και χύδην ξηρού φορτίου.

Τα πράγματα είναι πιο δύσκολα για άλλους κλάδους όπως αυτός των πλοίων μεταφοράς αυτοκινήτων ο οποίος χρειάσθηκε δηλαδή πάνω από 18 μήνες για να ανακάμψει. Τα δεξαμενόπλοια δεν έχουν δει ακόμη «φως» καθώς εκτιμάται ότι θα επιστρέψουν στα προ πανδημίας επίπεδα μετά το δεύτερο εξάμηνο του 2022.

Αποκαρδιωτική είναι η εικόνα για τα επιβατηγά πλοία και τα κρουαζιερόπλοια. Και οι δυο κλάδοι θα δουν την πραγματική ανάκαμψη από την άνοιξη του 2023.