«Μετά από, σχεδόν, δύο χρόνια απαιτητικού «αγώνα» με την πανδημία και τις πολυσύνθετες, πολυπαραγοντικές επιδράσεις της στην κοινωνία και την οικονομία, καταφέραμε να καλύψουμε, εν πολλοίς, τις απώλειες του 2020, δημιουργώντας ταυτόχρονα και τις προϋποθέσεις προκειμένου η χώρα μας να εισέλθει σε τροχιά ισχυρής και βιώσιμης ανάπτυξης». Αυτό ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας στην παρουσίαση της έρευνας του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πειραιά, με θέμα: «Οι επιπτώσεις της πανδημίας Covid-19 στην επιχειρηματική συνέχεια και ανθεκτικότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων – Ο κρίσιμος ρόλος της τεχνολογίας».
Μέτρα ύψους 43,3 δισ. ευρώ
Ο υπουργός υπογράμμισε ότι ελήφθησαν πρωτοφανή σε ύψος και εύρος μέτρα, με το πακέτο μέτρων συνολικού ύψους 43,3 δισ. ευρώ για την περίοδο 2020-2022 να είναι το 4ο μεγαλύτερο παγκοσμίως, ενώ παράλληλα, σημαντικά ποσά έχουν κατευθυνθεί, την ίδια περίοδο, για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής και ενεργειακής κρίσης.
Ουσιαστικά απλώθηκε, όπως είπε ο ίδιος, ένα ευρύ «δίχτυ» προστασίας στον παραγωγικό ιστό της χώρας, βοηθώντας τις επιχειρήσεις – και ιδιαίτερα τις μικρομεσαίες – να παραμείνουν «ζωντανές» ενώ την προηγούμενη εβδομάδα ανακοινώθηκαν νέα μέτρα στήριξης, για τον Ιανουάριο 2022. «Αποδεικνύοντας ότι βρισκόμαστε σε εγρήγορση, αντιδρούμε άμεσα στις πρόσθετες ανάγκες που προκύπτουν, και παρεμβαίνουμε με σύνεση και αποφασιστικότητα» σημείωσε ο ίδιος.
Ο κ. Σταϊκούρας συνέχισε υπογραμμίζοντας ότι όλα τα μέτρα συνέβαλαν ουσιαστικά, προκειμένου οι επιχειρήσεις να αντέξουν και ταυτόχρονα να επανεκκινήσουν από την καλύτερη δυνατή αφετηρία. «Και τα κατάφεραν, όπως αποτυπώνεται στον κύκλο εργασιών τους, ο οποίος επέστρεψε ή και υπερέβη σε κάποιες περιπτώσεις τα επίπεδα του 2019, και στους βελτιωμένους οικονομικούς δείκτες της μεταποίησης και της βιομηχανικής παραγωγής».
Παράλληλα ο υπουργός σημείωσε ότι και οι ίδιες οι επιχειρήσεις ανέλαβαν δράση κατά τη διάρκεια της κρίσης, καθώς η ίδια η πανδημία επιτάχυνε την υιοθέτηση νέων τεχνολογικών εργαλείων. «Είναι πλέον σαφές ότι η ψηφιακή ωριμότητα λειτούργησε ως ανάχωμα στις συνέπειες της πανδημίας» κατέληξε ο υπουργός προσθέτοντας ότι οι επιχειρήσεις που είχαν ήδη υιοθετήσει ψηφιακά εργαλεία πριν από την έναρξη της πανδημίας, κατάφεραν να ανακάμψουν πιο εύκολα και σε μεγαλύτερο βαθμό ενώ σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις τεχνολογικές εξελίξεις ότι το 85% αυτών των επιχειρήσεων, υιοθετεί ή/και προκαλεί τις τεχνολογικές εξελίξεις του κλάδου τους. «Εντούτοις, και παρά τα προφανή οφέλη της υιοθέτησης των σύγχρονων τεχνολογιών, η έρευνα καταλήγει στο συμπέρασμα ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις παρουσιάζουν χαμηλά επίπεδα ψηφιακής ωριμότητας, στοιχείο που αποτελεί εύρημα και άλλων μελετών. Για την επίλυση αυτού του προβλήματος, η κυβέρνηση, από την αρχή της θητείας της, προωθεί, με συνέπεια και αποτελεσματικότητα τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους και της οικονομίας, συμβάλλοντας άμεσα ή έμμεσα στην προώθηση της ψηφιοποίησης και των ίδιων των επιχειρήσεων» είπε ο υπουργός.
Ενδεικτικά ανέφερε, ορισμένα από τα βασικά επιτεύγματα ψηφιακής διακυβέρνησης στο πεδίο αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Οικονομικών, σε συνεργασία με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ):
– Δημιουργήθηκαν πρόσθετες πλατφόρμες ειδικά για την υλοποίηση μέτρων στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων, όπως η πλατφόρμα “myBusinessSupport” για τους δικαιούχους της Επιστρεπτέας Προκαταβολής, της Αποζημίωσης Ειδικού Σκοπού κτλ.
– Προωθήθηκε η ηλεκτρονική τιμολόγηση και τα ηλεκτρονικά βιβλία για τις επιχειρήσεις, με τη δημιουργία και έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας “myData” της ΑΑΔΕ, για την ψηφιοποίηση των φορολογικών διαδικασιών και την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής.
– Επεκτάθηκε η χρήση διασυνδεδεμένων online ταμειακών μηχανών.
– Παρέχονται φορολογικά κίνητρα για την πραγματοποίηση ηλεκτρονικών συναλλαγών.
– Προωθείται η ψηφιακή αναβάθμιση των φορολογικών και τελωνειακών υπηρεσιών της χώρας.
– Αναβαθμίστηκε το Taxisnet.
– Υλοποιήθηκαν τα προγράμματα στήριξης δανειοληπτών που επλήγησαν από την υγειονομική κρίση, «ΓΕΦΥΡΑ» Ι και ΙΙ, μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
– Λειτουργεί ο νέος Εξωδικαστικός Μηχανισμός Ρύθμισης Οφειλών μέσω ψηφιακής πλατφόρμας για τη διευθέτηση όλων των οφειλών νοικοκυριών και επιχειρήσεων προς Δημόσιο, Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, τράπεζες και διαχειριστές δανείων.
– Εκκαθαρίζονται και πληρώνονται δαπάνες των περισσότερων φορέων του Δημοσίου με e-δικαιολογητικά, χάρη στην εφαρμογή «Ηλεκτρονική Διακίνηση Δικαιολογητικών Δαπανών».
– Εκδίδονται ηλεκτρονικά τιμολόγια από τα πληροφοριακά συστήματα προς το Δημόσιο αλλά και προς επιχειρήσεις με νέες προδιαγραφές, σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα για την ηλεκτρονική τιμολόγηση, επιτυγχάνοντας μείωση στη διακίνηση πλαστών παραστατικών, περιορισμό της φοροδιαφυγής, επιτάχυνση της αποπληρωμής των ηλεκτρονικών τιμολογίων για Δημόσιες Συμβάσεις και ενιαίες προδιαγραφές ηλεκτρονικής τιμολόγησης μεταξύ επιχειρήσεων.
Ταυτόχρονα, πρόσθεσε ο ίδιος, αποτελεί μεγάλη ευκαιρία για τον ουσιαστικό τεχνολογικό μετασχηματισμό της χώρας, η αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, οι δράσεις του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027, το οποίο περιλαμβάνει διακριτό πρόγραμμα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό και η χρηματοδότηση των ιδιωτικών επενδύσεων από το σκέλος των δανείων του Ταμείου Ανάκαμψης, ύψους 12,7 δισ. ευρώ. Οι συγκεκριμένοι πόροι, κατέληξε ο υπουργός, θα κατευθυνθούν στη χρηματοδότηση επιλέξιμων επιχειρηματικών σχεδίων, συμπεριλαμβανομένων και των προτάσεων για ψηφιακή αναβάθμιση των επιχειρήσεων.
Γ. Πιτσιλής
Ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής, στον χαιρετισμό του στην ίδια εκδήλωση αναφέρθηκε στη μεθοδική δράση της Αρχής ώστε το σύνολο των υπηρεσίων της να υλοποιείται ψηφιακά σε όλα τα στάδια και με τις ίδιες πρακτικές ανα περιφερειακή μονάδα «καθώς, ακόμη, υπάρχουν αποκλίσεις κι αυτό πρέπει να σταματήσει» όπως σημείωσε. Το τρίπτυχο ψηφιοποίηση – απλοποίηση – τυποποίηση βρίσκεται στη βάση της αναμόρφωσης της ΑΑΔΕ ώστε να εξυπηρετείτε άμεσα ο πολίτης από την οθόνη του υπολογιστή του.
Ο διοικητής ανέφερε ορισμένα νούμερα ενδεικτικά για την ψηφιακή προσαρμογή των επιχειρήσεων. Μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας my DATA έχουν εξυπηρετηθεί 580.000 αυτόματες επαφές ενώ περίπου 160.000 έχουν εγγραφεί στην εφαρμογή ηλεκτρονικό τιμολόγιο και πραγματοποιούνται πάνω από 60.000 ηλεκτρονικές επισκέψεις ΜμΕ καθε μέρα ενώ ο αριθμός αυτός συνεχώς αυξάνεται. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι πολύ σύντομα, για το σύνολο των ΔΟΥ, θα προγραμματίζονται ψηφιακά τα ραντεβού ενώ μέσω της πλατφόρμας για τη μεταβίβαση ακινήτων πραγματοποιήθηκαν 95.000 δηλώσεις, δηλαδή πραγματοποιήθηκαν περισσότερες από 200.000 επισκέψεις.