Μπορεί η Ελλάδα να ψήνεται – μεταφορικά, αλλά και κυριολεκτικά, δυστυχώς – από τις υψηλές θερμοκρασίες, όπως και λίγο πολύ και όλη η νότια Ευρώπη, αλλά η παγκόσμια ενεργειακή αγορά κατακαλόκαιρο, βρίσκεται σε πλήρη κινητικότητα, ενόψει του επερχόμενου χειμώνα.
Θα θυμάστε φαντάζομαι που είχαν εκτιναχθεί πέρυσι τέτοια εποχή τα ναύλα μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), από τα οποία θησαύρισαν όλοι οι εμπλεκόμενοι στο κύκλωμα μεταφοράς και εμπορίας, με θύματα και πάλι τους καταναλωτές.
Κάτι ανάλογο έχει αρχίσει να συμβαίνει ήδη και εφέτος, καθώς τα συμβόλαια μίσθωσης ενός τάνκερ μεταφοράς LNG για τους επόμενους μήνες έχουν πάρει την…άνω βόλτα.
Οι τιμές των ναύλων εκτοξεύτηκαν στα 206.750 δολάρια για τον Οκτώβριο και στα 284.750 δολάρια ανά ημέρα για τον Νοέμβριο, υπερδιπλασιάζοντας τα τρέχοντα επίπεδα.
Εάν οι τιμές αυτές διατηρηθούν, κινδυνεύουν να επαναλάβουν το περσινό ράλι, όταν η παγκόσμια αγορά LNG έσπευδε να αντικαταστήσει το ρωσικό φυσικό αέριο, εν μέσω των κυρώσεων στη Μόσχα για τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Όπως γνωρίζουν όσοι ασχολούνται με τη συγκεκριμένη δραστηριότητα, οι τιμές των τάνκερ ανεβαίνουν, ενώ οι έμποροι χρησιμοποιούν τα πλοία ως πλωτές αποθήκες, στοιχηματίζοντας ότι οι τιμές του LNG θα αυξηθούν, όσο ο καιρός γίνεται πιο κρύος.
Δείτε, όμως, τώρα πως μπορεί να εξελιχθεί, θετικά ή αρνητικά η όλη μηχανή που στήνεται και πάλι.
Οι ευμετάβλητες τιμές των πλοίων μπορούν να καταστρέψουν ή να ελαχιστοποιήσουν το περιθώριο κέρδους για έναν έμπορο υγροποιημένου φυσικού αερίου, που επιθυμεί να επωφεληθεί από τις υψηλότερες τιμές του χειμώνα.
Ακριβώς αυτή μεταβλητότητα, οδηγεί πολλές φορές σε αύξηση του κόστους μεταφοράς, το οποίο με τη σειρά του νομοτελειακά σημαίνει υψηλότερες τιμές για τους αγοραστές στην Ευρώπη και την Ασία.
Και εν κατακλείδι, οδηγεί σε τεράστιες αυξήσεις στους λογαριασμούς των τελικών καταναλωτών, οικιακών και εταιρικών. Προετοιμαστείτε, ψυχολογικά τουλάχιστον, προς το παρόν…