Η Google ανέφερε αυτή την εβδομάδα απότομη πτώση στα κέρδη. Εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης όπως η Meta δήλωσαν ότι οι πωλήσεις διαφημίσεων, οι αιμοδότες των επιχειρήσεών τους υφίστανται μεγάλη μείωση. Και η Microsoft, ίσως η πιο αξιόπιστη εταιρεία στον κλάδο της τεχνολογίας, προέβλεψε επιβράδυνση τουλάχιστον μέχρι το τέλος του έτους.

Οι εταιρείες τεχνολογίας πρωτοστάτησαν στην οικονομία των ΗΠΑ την τελευταία δεκαετία και ενίσχυσαν το χρηματιστήριο κατά τις χειρότερες ημέρες της πανδημίας του κορωνοϊού. Τώρα, εν μέσω σφοδρού πληθωρισμού και αύξησης των επιτοκίων, ακόμη και οι μεγαλύτεροι γίγαντες της Silicon Valley παραδέχονται ότι ενδέχεται να έρθουν δύσκολες μέρες.

Οι εταιρείες αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα με την υπόλοιπη οικονομία. Αυξήθηκαν από τις επιθετικές καταναλωτικές δαπάνες κατά τη διάρκεια της πανδημίας, επένδυσαν για να συμβαδίσουν με τη ζήτηση. Τώρα, καθώς αυτές οι δαπάνες επιβραδύνονται, προσπαθούν να προσαρμοστούν, και αυτό μόνο εύκολο δεν ήταν.

Η Amazon, η οποία είχε 798.000 υπαλλήλους στις αρχές του 2020, χαλιναγωγεί την επέκταση των αποθηκών της, εγκαταλείπει κτίρια, αποσύρει τις μισθώσεις και καθυστερεί τα σχέδια για άνοιγμα εγκαταστάσεων. Η εταιρεία απασχολούσε 1,52 εκατομμύρια ανθρώπους το δεύτερο τρίμηνο φέτος, σχεδόν 100.000 λιγότερους από ό,τι στα τέλη Μαρτίου.

Οι περισσότερες εταιρείες θα ήθελαν να έχουν τα προβλήματα των ηγετών του κλάδου της τεχνολογίας. Συνολικά η Google και η Microsoft πραγματοποίησαν κέρδη 31,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων στο πιο πρόσφατο τρίμηνο. Την Πέμπτη, η Apple αναμένεται να πει ότι πραγματοποίησε κέρδη άνω των 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε ένα τρίμηνο που διαφορετικά θα θεωρηθεί απογοήτευση.

Αδυναμία

Ωστόσο η ξαφνική επιβράδυνσή τους αποκαλύπτει μια αδυναμία. Οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας δεν έχουν βρει πραγματικά μια νέα, πολύ κερδοφόρα ιδέα εδώ και χρόνια. Παρά τα χρόνια επενδύσεων σε νέες επιχειρήσεις, η Google και η Meta εξακολουθούν να βασίζονται κυρίως στις πωλήσεις διαφημίσεων. Το iPhone, 15 χρόνια μετά την ανάκαμψη της βιομηχανίας, εξακολουθεί να οδηγεί τα κέρδη της Apple.

Αυτό έχει αφήσει μερικούς από αυτούς ευάλωτους στις ανατρεπτικές εκκινήσεις που ήταν κάποτε. Το YouTube, το οποίο ανήκει στην Google, και οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης Facebook και Instagram της Meta ξεπερνώνται από το πολύ νεότερο TikTok. Η Meta δήλωσε την Τετάρτη ότι τα κέρδη της στο πιο πρόσφατο τρίμηνο μειώθηκαν περισσότερο από 50 τοις εκατό σε σχέση με ένα χρόνο πριν.

Η επιβράδυνση ήταν πιο σοβαρή μεταξύ των εταιρειών σε νέες αγορές όπως η κρυπτογράφηση και η οικονομία συναυλιών, αλλά και οι πιο σταθεροί κατασκευαστές τσιπ. Η αξία του Bitcoin έχει υποχωρήσει κατά τα δύο τρίτα φέτος, παρασύροντας μαζί του μια σειρά από νεοφυείς επιχειρήσεις. Η Uber, η πρωτοπόρος στην οδήγηση, μείωσε τις δαπάνες καθώς οι επενδυτές έχουν χάσει την υπομονή τους με μη κερδοφόρες επιχειρήσεις.

Η Microsoft δήλωσε την Τρίτη ότι οι πωλήσεις του Azure αυξήθηκαν κατά 35%, μια επιβράδυνση από νωρίτερα φέτος. Οι αναλυτές του κλάδου αναμένουν ότι η Amazon, η οποία θα ανακοινώσει τα κέρδη της την Πέμπτη, θα πει επίσης ότι η ανάπτυξη της επιχείρησής της στο cloud computing έχει επιβραδυνθεί.

Η χαλάρωση του κλάδου ξεκίνησε με μια κάμψη στις πωλήσεις διαδικτυακής διαφήμισης. Οι ρωγμές σε αυτήν την αγορά άρχισαν να δημιουργούνται στις αρχές του τρέχοντος έτους, όταν η Apple εισήγαγε αλλαγές στο απόρρητο που έκαναν πιο δύσκολο για τη Meta και το Snap να στοχεύσουν την ψηφιακή τους διαφήμιση. Την Τετάρτη, η Meta προειδοποίησε ότι δεν βλέπει στον ορίζοντα καμία ανάκαμψη για τη φθίνουσα αγορά διαφημίσεων.

«Έχουμε ακόμη δρόμο να διανύσουμε», λέει ο Στιβ Μιλούνοβιτς, πολύπειρος αναλυτής της Wall Street που τώρα συμβουλεύεται εταιρείες τεχνολογίας. «Αυτή η ανάκαμψη έχει ήδη καθυστερήσει».

Διαβάστε ακόμη: