O βρετανικός πετρελαϊκός κολοσσός αποφάσισε να σταματήσει να χρησιμοποιεί τη θαλάσσια οδό της Ερυθράς για τη μεταφορά φορτίων καθώς μεγαλώνει η ανησυχία εξαιτίας των πληγμάτων -των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου- κατά των ανταρτών Χούθι της Υεμένης και πιθανών αντιποίνων.

Οι Χούθι έχουν βάλει στο στόχαστρο διελεύσεις που θεωρούν ότι συνδέονται με το Ισραήλ. Μετά τα χτυπήματα της Παρασκευής, δήλωσαν ότι αμερικανικά και βρετανικά συμφέροντα είναι «νόμιμοι στόχοι».

Η Shell, σύμφωνα με την Wall Street Journal, φέρεται να έλαβε το μέτρο να σταματήσει όλες τις διελεύσεις υπό τον φόβο μιας στοχευμένης επίθεσης που θα μπορούσε να προκαλέσει μαζική διαρροή καυσίμων στην περιοχή αλλά και τους κινδύνους για την ασφάλεια των πληρωμάτων των πλοίων.

Το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων (AFP) επικοινώνησε με την εταιρεία που αρνήθηκε να σχολιάσει την πληροφορία.

Εκτροπή των διελεύσεων

Σύμφωνα με τη WSJ, τον Δεκέμβριο, ένα δεξαμενόπλοιο που είχε ναυλωθεί από τη Shell έγινε στόχος μη επανδρωμένου αεροσκάφους στην Ερυθρά Θάλασσα και παρενοχλήθηκε από σκάφη των Χούθι.

Η απόφαση του πετρελαϊκού ομίλου έρχεται μετά τη δήλωση της βρετανικής BP, τον Δεκέμβριο, ότι θα αναστείλει τη μεταφορά πετρελαίου μέσω της Ερυθράς Θάλασσας.

Στις αρχές του μήνα, ο ναυτιλιακός γίγαντας Maersk σημείωσε επίσης ότι θα εκτρέπει τα πλοία γύρω από την Αφρική αντί να χρησιμοποιεί την Ερυθρά Θάλασσα.

Εναλλακτικές διαδρομές, εάν κλιμακωθεί περαιτέρω η κρίση, αναζητά και ο ρωσικός όμιλος πετρελαιοφόρων Sovcomflot, όπως μετέδωσε το πρακτορείο TASS. Η εταιρεία εξακολουθεί να χρησιμοποιεί τη θαλάσσια οδό της Ερυθράς, όμως «λόγω της κλιμάκωσης των εχθροπραξιών στην περιοχή, είναι επί του παρόντος αδύνατον να προβλέψουμε» εάν τα τάνκερ της θα συνεχίσουν να περνούν από εκεί.

«Η εταιρεία παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις και αποτιμά τους κινδύνους. Εάν χρειαστεί, θα αναζητηθούν εναλλακτικές διαδρομές για τα πλοία», πρόσθεσε το πρακτορείο.

Στο μεταξύ, ο πρωθυπουργός του Κατάρ δήλωσε ότι οι μεταφορές υγροποιημένου φυσικού αερίου θα επηρεαστούν από τις εντάσεις στην περιοχή, προειδοποιώντας ότι τα πλήγματα στην Υεμένη κινδυνεύουν να επιδεινώσουν την κρίση.

Περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου διέρχεται από το στενό Bab al-Mandeb, την είσοδο της Ερυθράς Θάλασσας μεταξύ της νοτιοδυτικής Υεμένης και του Τζιμπουτί αλλά οι επιθέσεις των ανταρτών έχουν προκαλέσει την εκτροπή μεγάλου μέρους της ναυτιλίας χιλιάδες μίλια (χιλιόμετρα) μακριά, γύρο από την Αφρική.

Διαβάστε ακόμη: