Στην λεωφόρο της μόδας του Τόκιο, ανάμεσα στα παγκοσμίως γνωστά brands των Ralph Lauren, Gucci και Louis Vuitton, «κρύβεται» και ένα άλλο μαγαζί με τα λιγότερο γνωστά fast-fashion προϊόντα της κινεζικής εταιρείας μόδας Shein.
Η ραγδαία άνοδος της φαινομενικά μικρής, αρχικά, εταιρείας αυτής η οποία πια κυριαρχεί στη βιομηχανία της μόδας προκαλεί θαυμασμό αλλά και ερωτήματα όσον αφορά την τεράστια περιουσία που έχουν συγκεντρώσει οι τέσσερις ιδρυτές της.
Σημειωτέον πως ο Ralph Lauren, ο οποίος λανσάρισε την Polo το 1967, έγινε δισεκατομμυριούχος μετά από τρεις ολόκληρες δεκαετίες σκληρής δουλειάς. Από την άλλη, ο Σου Γιανγκτιάν, CEO της Shein, συγκέντρωσε την περιουσία του των $23,5 δισ. σε λιγότερο από δέκα χρόνια, σύμφωνα με τον δείκτη Bloomberg Billionaires Index, βάσει του οποίου ο Σου κατέχει μόλις το 1/3 του μετοχικού μεριδίου της εταιρείας.
Η συνολική περιουσία των ιδρυτών Σου Γιανγκτιάν, Μιάο Μιάο, Γκου Ζαοκίνγκ και Ρεν Ζαοκίνγκ αγγίζει σχεδόν τα $40 δισ., ενώ μία εκ των αρχικών επενδυτών της εταιρείας, Tiger Global, έχει 20πλασιάσει την αρχική της επένδυση.
Το κύριο πλεονέκτημα της συγκεκριμένης εταιρείας είναι το λεγόμενο «fast fashion», μία νέα μορφή του pret-a-porter του 21ου αιώνα η οποία χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη και τη νέα, τεχνολογικά εξελιγμένη εφοδιαστική αλυσίδα, προβλέποντας και παρέχοντας τη νέα μόδα στην ολοένα και μεταβαλλόμενη αγορά της Δύσης.
Η επιτυχία της εταιρείας οφείλεται ως επί το πλείστον στο online marketing. Μέσω της χρήσης αλγορίθμων και δεδομένων η Shein ανακαλύπτει τα δημοφιλή προϊόντα και τα προωθεί μέσω της εφοδιαστικής της αλυσίδας, αυξάνοντας την παραγωγή τους και την παράδοσή τους στην ευρύτερη αγορά. Η πανδημία έπαιξε κι αυτή σημαντικό ρόλο στη ραγδαία ανάπτυξη της εταιρείας, αφού οι νέοι καταναλωτές ήταν «παγιδευμένοι» στα σπίτια τους και πολλές φορές αγόραζαν νέα, φθηνά ρούχα τα οποία άπλετα προσφέρει η Shein.
Η εταιρεία έχει προσελκύσει τεράστιο κοινό στις ΗΠΑ και την Ευρώπη μέσω των viral βίντεό της και της χρήσης influencers για την προβολή των νέων της προϊόντων τόσο στο YouTube όσο και στο TikTok. Τα προϊόντα ρουχισμού τα οποία πολλές φορές κοστίζουν μόλις 3 ευρώ έγιναν ανάρπαστα, εάν αναλογιστεί κανείς πως η Shein παράγει χιλιάδες νέα ρούχα κάθε εβδομάδα.
Το 2018, η κεφαλαιοποίηση της Shein εκτιμώταν στα $2,5 δισ. Ένα χρόνο αργότερα, είχε διπλασιαστεί. Τον Απρίλιο του 2022, ένας νέος γύρος επενδύσεων αύξησε την κεφαλαιοποίησή της στα $100 δισ. ξεπερνώντας, συνδυαστικά, την αξία των Hennes & Mauritz (Η&Μ) και Ζara.
Εκτός από τις Sequoia China και IDG Capital, ελάχιστοι επενδυτές έχουν βγει τόσο κερδισμένοι όσο οι Τσέις Κόλμαν και Σκοτ Σλάιφερ της Tiger Global. Η νεοϋορκέζικη επενδυτική επένδυσε $72 εκατομμύρια το 2018 για μετοχικό μερίδιο 2,7%. Η αξία αυτή της αρχικής επένδυσης έχει πια 20πλασιαστεί. Λογικό επακόλουθο της επιτυχίας αυτής ήταν νέα επένδυση της Tiger Global στη Shein φέτος. Σημειωτέον πως η Shein αναμένεται να προχωρήσει σε αρχική δημόσια προσφορά (ΙΡΟ) στην αμερικανική αγορά το 2024.
Σημαντικό είναι και το γεγονός πως η Shein δραστηριοποιείται στις ΗΠΑ και την Ευρώπη και όχι τόσο στην Κίνα. Η εταιρεία κατέχει το 40% του μεριδίου της αγοράς των Ηνωμένων Πολιτειών. Οι πωλήσεις στη χώρα έφτασαν τα $16 δισ. το 2021, σε σύγκριση με $10 δισ. το 2020.
Οι «μνηστήρες» και οι Ουιγούροι
Το παράδειγμα της εταιρείας, όμως, φαίνεται πως ακολουθούν και νέοι «μνηστήρες» της βιομηχανίας της μόδας, απειλώντας την πρωτοκαθεδρία της Shein. Παράλληλα, έρευνα του Bloomberg αποκάλυψε πως τα ρούχα της κινεζικής εταιρείας που κυκλοφορούσαν στην αμερικανική αγορά είχαν παραχθεί χρησιμοποιώντας βαμβάκι από την επαρχία Σιντζιάνγκ, όπου η κυβέρνηση του Σι Τζινπίνγκ καταπιέζει τη μειονότητα των Ουιγούρων μουσουλμάνων.
Η Shein, πια, καλείται να επιδιορθώσει την εικόνα της, αφού το μεγαλύτερο μέρος των καταναλωτών της Δύσης επικεντρώνονται όλο και περισσότερο σε προϊόντα εταιρειών με θετική προς την αγορά Περιβαλλοντική, Κοινωνική και Εταιρική Διακυβέρνηση (ESG). Παράλληλα, το προαναφερθέν νέο της κατάστημα στη «λεωφόρο της μόδας» και τα άλλα που «φυτρώνουν» σε πολλές περιοχές του πλανήτη δε θα πουλάνε ρούχα αλλά έχουν ως σκοπό την προσέλκυση influencers και καταναλωτών οι οποίοι θα μοιράζονται την επίσκεψή τους μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Η τεχνητή νοημοσύνη και οι αλγόριθμοι της Shein θα αναλύουν τις συμπεριφορές αυτές και θα προωθούν τα ανάλογα προϊόντα στους καταναλωτές.
Διαβάστε ακόμη: