Μεγάλη πτώση σημειώθηκε στις πωλήσεις της Tesla σε Ευρώπη και Ηνωμένο Βασίλειο τον Ιανουάριο, καθώς η εταιρεία πρέπει να αντιμετωπίσει τον αυξημένο ανταγωνισμό από Κινέζους κατασκευαστές, ενώ την ίδια στιγμή οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες διεκδικούν μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά της ηλεκτροκίνησης.
Η μετοχή της υποχώρησε κατά 8% χθες Τρίτη, με την κεφαλαιοποίηση να υποχωρεί κάτω από το 1 τρισεκατομμύριο δολάρια στο χαμηλότερο επίπεδο από τις 7 Νοεμβρίου, δηλαδή δύο ημέρες μετά την εκλογική νίκη του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ. Η μετοχή έχει σημειώσει βουτιά 25% φέτος, και έχει διολισθήσει περισσότερο από 35% από το κλείσιμο ρεκόρ της στις 16 Δεκεμβρίου.
Ο διευθύνων σύμβουλος Ελον Μασκ έχει χάσει περισσότερα από 100 δισεκατομμύρια δολάρια σε καθαρή αξία σε αυτό το διάστημα, αν και εξακολουθεί να είναι ο πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο, με περιουσία που αποτιμάται σε περίπου 380 δισεκατομμύρια δολάρια.
Συγκριτικά, το ίδιο διάστημα, ο Nasdaq έχει υποχωρήσει κατά μόλις 1,5%.
Δεν εντυπωσίασε η αναβάθμιση
Παράλληλα, όπως μετέδωσε το Reuters τη Δευτέρα, η πολυαναμενόμενη αναβάθμιση του συστήματος μερικώς αυτοματοποιημένης οδήγησης της εταιρείας στην Κίνα δεν εντυπωσίασε το αγοραστικό κοινό.
Πριν τη σημαντική αυτή πτώση έκθεση του Reuters ανέφερε ότι η πολυαναμενόμενη αναβάθμιση της Tesla στα συστήματα μερικώς αυτοματοποιημένης οδήγησης άφησε τους ιδιοκτήτες απογοητευμένους. Πολλοί χρήστες δήλωσαν ότι η λειτουργία «πλοήγηση στους δρόμους της πόλης» της Tesla στην Κίνα δεν ανταποκρίθηκε στις υποσχέσεις του Μασκ για την τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης.
Άλλοι κατασκευαστές EV στην Κίνα, συμπεριλαμβανομένης της BYD, προσφέρουν τα συστήματα μερικώς αυτοματοποιημένης οδήγησης δωρεάν ή με πολύ χαμηλότερο κόστος. Το δημοφιλές μοντέλο SU7 της Xiaomi περιλαμβάνει την αντίστοιχη τεχνολογία της εταιρείας ως βασική επιλογή δωρεάν.
Την ίδια ώρα, σε ΕΕ και Ηνωμένο Βασίλειο, οι νέες ταξινομήσεις οχημάτων Tesla μειώθηκαν κατά 45,2% σε ετήσια βάση, φτάνοντας τις 9.945 μονάδες. Το μερίδιο αγοράς της εταιρείας μειώθηκε επίσης στο 1% από 1,8% έναν χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε την Τρίτη η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων.
Η πτώση των πωλήσεων της Tesla σημειώθηκε σε ένα περιβάλλον γενικής μείωσης των νέων ταξινομήσεων αυτοκινήτων στην Ευρώπη, με πτώση 2,1% τον Ιανουάριο, κυρίως λόγω μειώσεων στη Γαλλία, την Ιταλία και τη Γερμανία.
Ωστόσο, τα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας (BEV) κέρδισαν έδαφος στην αγορά, καθώς το μερίδιο τους αυξήθηκε στο 15% από 10,9% το προηγούμενο έτος. Οι συνολικές πωλήσεις νέων BEV αυξήθηκαν κατά 34%, φτάνοντας τις 124.341 μονάδες, ενώ οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων βενζίνης μειώθηκαν κατά 18,9%, στις 290.301 μονάδες.
Παρόλα αυτά, η Tesla φάνηκε να μην εκμεταλλεύεται την αυξανόμενη δημοτικότητα των ηλεκτρικών οχημάτων στην περιοχή. Οι πωλήσεις της Volkswagen αυξήθηκαν κατά 14,9% τον Ιανουάριο, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη αύξηση μεταξύ των ανταγωνιστών της, καθώς η εταιρεία ενίσχυσε την προσφορά της σε EV. Η Toyota αύξησε τις πωλήσεις της πολυτελούς σειράς Lexus, ενώ και η Renault παρουσίασε άνοδο στις πωλήσεις της.
Ανταγωνισμός από την Κίνα
Η κινεζική εταιρεία ηλεκτρικών οχημάτων SAIC Motor σημείωσε σχεδόν 37% αύξηση στις πωλήσεις, ξεπερνώντας κατά πολύ την Tesla, ενώ κατέκτησε και μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς, φτάνοντας το 2,3%.
Η ραγδαία μείωση των πωλήσεων της Tesla αντανακλά τον αυξανόμενο ανταγωνισμό, ιδιαίτερα από τον τομέα των υβριδικών αυτοκινήτων, καθώς και έναν σφοδρό πόλεμο τιμών με τους Κινέζους ανταγωνιστές της. Η εταιρεία σημείωσε την πρώτη ετήσια πτώση στις παραδόσεις της το 2024, ενώ οι πωλήσεις της ενδέχεται επίσης να έχουν επηρεαστεί από τη φθορά της εικόνας του brand λόγω του CEO, Έλον Μασκ.