Η περίοδος που διανύουμε είναι από τις πιο πλούσιες στην ατζέντα των υπό κατασκευή υποδομών. Μεγάλα έργα είναι σε εξέλιξη ανά την επικράτεια και περνώντας τα χρόνια παρατηρούμε πως ο χάρτης των έργων μετακινείται.

Πέρα από τις δυναμικές περιοχές της χώρας σε έργα όπως η Αττική, η Θεσσαλονίκη, παρατηρούμε πως τα τελευταία χρόνια η Κρήτη κάνει αισθητή την παρουσία της με πολύ μεγάλα έργα όπως η ηλεκτρική διασύνδεση με την Αττική, ο ΒΟΑΚ, το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι.

Το 2024 μέχρι τώρα μας έχει δώσει και έργα ολοκληρωμένα όπως η Αμβρακία Οδός, τμήματα του Ε65, ενώ έπεται και η μεγαλύτερη παράδοση έργου που έχει γίνει ποτέ στη Θεσσαλονίκη με το Μετρό να ετοιμάζεται πυρετωδώς να λειτουργήσει.

Στον χάρτη των μεγάλων έργων υποδομής βλέπουμε πως υπάρχουν έργα διαφορετικά. Θα διακρίνουμε έργα οδικά αλλά και έργα ενέργειας.

Νέος μεγάλος παίκτης στον χάρτη είναι τα κτιριακά έργα και μάλιστα ιδιωτικού χαρακτήρα.

Με την χώρα να απομακρύνεται όλο και περισσότερο από την κρίση της περασμένης δεκαετίας, η ιδιωτική κατασκευή επανέρχεται δυναμικά και φαίνεται άλλωστε και από τα έργα που υλοποιούνται.

Στα δημόσια έργα μεγάλος παράγοντας αποτελεί η χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2021-2027, το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά και τα έργα με την συνεργασία κράτους και αγοράς δηλαδή έργα παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ.

Κρήτη- Νότιο και Βόρειο Αιγαίο

Ηλεκτρική Διασύνδεση Αττικής-Κρήτης: 1 δισ.ευρώ. Οι πολλαπλές εργολαβίες είναι σε εξέλιξη και το έργο στο σύνολο του εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί το 2025. Ανάδοχοι: NEXANS, PRYSMIAN, K/Ξ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΛΩΔΙΑ-ΝΚΤ, Κ/Ξ SIEMENS-ΤΕΡΝΑ. Αναθέτουσα Αρχή είναι ο ΑΔΜΗΕ. Υπεγράφη το 2020.

Νέο Αεροδρόμιο Καστέλι Ηρακλείου: 500εκατ.ευρώ: Πλέον είμαστε σε προχωρημένη κατασκευή με την πρόοδο να ξεπερνά το 35%. Εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί το 2027. Το κατασκευάζει η ΤΕΡΝΑ για λογαριασμό της Κ/Ξ ΤΕΡΝΑ-GMR. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο ΥΠΟΜΕ. Υπεγράφη το 2019.

ΒΟΑΚ: 2,1 δισ. ευρώ. Τριπλό τμηματικά έργο με δύο από τα τμήματα να είναι σε κατασκευή. Χερσόνησος-Νεάπολη και Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος είναι πλεόν ενεργά ως έργα με ανάδοχα τα σχήματα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ και ΑΚΤΩΡ αντίστοιχα. Αναμένεται και η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο όπου ανάδοχος είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Με την ολοκλήρωση του ο νέος αυτοκινητόδρομος υπόσχεται κατακόρυφη αύξηση των επιπέδων οδικής ασφάλειας, ταχύτητας και άνετης οδήγησης.

Ηλεκτρική Διασύνδεση Σερίφου-Μήλου-Σαντορίνης-Φολεγάνδρου: 328 εκατ.ευρώ. Πρόκειται για διπλό έργο που θα διασυνδέσει τα 4 νησιά των Κυκλάδων με το Ηπειρωτικό Σύστημα. Η ολοκλήρωση εκτιμάται για το 2025. Κατασκευάζουν οι Hellenic Cables και η Prysmian. Αναθέτουσα Αρχή είναι ο ΑΔΜΗΕ. Υπεγράφη το 2023.

Αττική – Στερεά Ελλάδα

Οδικό έργο Μπράλος-Άμφισσα: 286 εκατ.ευρώ. Είναι τμήμα του διαγώνιου άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο ου ενώνει την ανατολική με την δυτική χώρα..  Η ολοκλήρωση του τοποθετείται το 2027. Το κατασκευάζει η ΑΒΑΞ. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο ΥΠΟΜΕ. Υπεγράφη το 2023.

Integrated Resort Casino: Στα τέλη του 2023 ξεκίνησαν και επίσημα οι εργασίες για το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα με καζίνο στο Ελληνικό. Η επένδυση φτάνει το 1,5 δισ. ευρώ, εκ των οποίων η κατασκευή και ο εξοπλισμός υπολογίζονται σε περίπου 1 δισ. ευρώ. Την κατασκευή έχει αναλάβει η ΤΕΡΝΑ ενώ το επενδυτικό σχήμα αποτελείται από τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-HARD ROCK INTERNATIONAL. To συγκεκριμένο έργο είναι σήμερα το μεγαλύτερο κτιριακό έργο όλων των εποχών για τη χώρα.

Νέα Γραμμή 4 Μετρό Αθήνας: 1,8 δισ. ευρώ. Ένα έργο το οποίο θα μας κρατήσει συντροφιά για αρκετά χρόνια. Λαμβάνει χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020 και την ΕΤΕπ και το ΕΣΠΑ 2021-2027. Υπεγράφη το 2021. Το κατασκευάζειτο σχήμα  η ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM. Αναθέτουσα Αρχή είναι η Ελληνικό Μετρό. Υπεγράφη το 2021. Σήμερα είναι σε εξέλιξη η διάνοιξη της σήραγγας από δύο μετροπόντικες και η κατασκευή των 15 σταθμών που περιλαμβάνονται στην νέα “πορτοκαλί” γραμμή.

Παράκαμψη Χαλκίδας και Ψαχνών: 210 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο υποδομής της Εύβοιας και από τα μεγαλύτερα της Στερεάς Ελλάδας. Το κατασκευάζει η ΜΕΤΚΑ. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο ΥΠΟΜΕ. Υπεγράφη το 2023.

Έργα Υποδομών Ελληνικού: 300 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για έργα δημιουγίας υποδομών στην επένδυση του Ελληνικού. Περιλαμβάνει τη δημιουργία δικτύων, δρόμων, αντιπλημμυρικά, εξυγιαντικά έργα και την υπογειοποίηση κατά 2,5χλμ της Λεωφόρου Ποσειδώνος. Κατασκευάζει η ΑΒΑΞ. Αναθέτουσα Αρχή είναι η Lamda Development. Υπεγράφη το 2022.

Riviera Tower: 350 εκατ. ευρώ. Αφορά την κατασκευή του υψηλότερου κτιρίου της χώρας και βρίσκεται στο χώρο της επένδυσης του Ελληνικού. Κατασκευάζεται από το σχήμα INTRAKAT-BOUYGUES. Αναθέτουσα Αρχή είναι η Lamda Development. Υπεγράφη το 2023 και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2026.

Logistics Center Ασπρόπυργος: 300 εκατ. ευρώ. Μεγάλο έργο που είναι σε εξέλιξη από την HIG Capital. Δημιουργείται ένα από τα μεγαλύτερα Logistics Centers το οποίο θα διαθέτει και το δικό του λιμάνι, ενώ θα περιλαμβάνει ξενοδοχείο, εμπορικούς χώρους, γραφεία, αποθήκες κ.α. Εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει σταδιακά την περίοδο 2025-2026.

Data Centers Σπάτα. 1 δισ. ευρώ.  Αφορά την κατασκευή/ανάπτυξη τριών (3) νέων Data Centers (Κέντρων Δεδομένων) στην περιοχή της Αττικής από την Microsoft. Ένα στην περιοχή των Σπάτων και δύο στην περιοχή του Κορωπίου, και όλα μαζί θα βρίσκονται σε λειτουργική σχέση μεταξύ τους. Ωστόσο, η δυναμικότητα του Κέντρου Δεδομένων στα Σπάτα (19,2 MW) θα είναι η διπλάσια από αυτή των Κέντρων Δεδομένων που θα εγκατασταθούν στο Κορωπί (9,6 MW). Tα έργα εκτελεί το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-RENCO.

Πελοπόννησος-Δυτική Ελλάδα

Αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος: 310 εκατ.ευρώ. Το έργο υλοποιεί η Ολυμπία Οδός  και είναι είναι σε εξέλιξη.  Την κατασκευή έχουν αναλάβει τμηματικά οι: ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ, ΤΕΡΝΑ. Η ολοκλήρωση του τοποθετείται για το 2025 και σήμερα η πρόοδος είναι πάνω από 50%. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Υπεγράφη το 2022.

Οδικός Άξονας Καλαμάτα-Πύλος-Μεθώνη: 312 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για έργο-ΣΔΙΤ που εκτελείται στη Μεσσηνία και θα βελτιώσει σημαντικά την οδική ασφάλεια στην ευρύτερη περιοχή. Θεωρείται ως η φυσική συνέχεια του αυτοκινητόδρομου Μορέα. Κατασκευάζεται από το σχήμα ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Υπεγράφη το 2023.

Ήπειρος-Ιόνια Νησιά-Δυτική Μακεδονία

Βόρειο Τμήμα αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας Ε65 Καλαμπάκα-Εγνατία: 442 εκατ. ευρώ. Τμήμα του έργου είναι και στη Θεσσαλία. Έργο είναι σε εξέλιξη που ολοκληρώνει στο σύνολο του τον αυτοκινητόδρομο Ε65 από τη Λαμία μέχρι την Εγνατία. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα θα ολοκληρωθεί το 2026. Το κατασκευάζει η ΤΕΡΝΑ. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο ΥΠΟΜΕ. Υπεγράφη το 2021.

Φωτοβολταϊκό Πάρκο 550 MW Πτολεμαϊδα: 216εκατ.ευρώ. Σε φάση έναρξης κατασκευής. Το κατασκευάζει η ΤΕΡΝΑ. Αναθέτουσα Αρχή είναι η ΔΕΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ. Η ολοκλήρωση της κατασκευής του τοποθετείται το 2025. Υπεγράφη το 2023.

Θεσσαλία-Κεντρική Μακεδονία-Ανατολική Μακεδονία και Θράκη

Flyover Περιφερειακής Θεσσαλονίκης: 480εκατ.ευρώ: Το έργο-ΣΔΙΤ  είναι σε φάση κατασκευής. Εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει το 2027. Το έχει αναλάβει το σχήμα ΑΒΑΞ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο ΥΠΟΜΕ. Υπεγράφη το 2022.

Βασική Γραμμή Μετρό Θεσσαλονίκης: 1,1 δισ.ευρώ: Πρόκειται για το παλαιότερο έργο υποδομής της λίστας με πολυετείς καθυστερήσεις ακι το μοναδικό με χρηματοδότηση από τρία συνεχόμενα ΕΣΠΑ. Ετοιμάζεται να λειτουργήσει τον προσεχή Νοέμβριο. Το κατασκευάζει το σχήμα  ΑΚΤΩΡ-WEBUILD-HITACHI. Αναθέτουσα Αρχή είναι η Ελληνικό Μετρό. Υπεγράφη το 2006.

Μετρό Θεσσαλονίκης: Κλάδος 25ης Μαρτίου-Μίκρα: 500εκατ.ευρώ: Το έργο είναι σε προχωρημένη κατασκευή. Εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει το 2025. Το κατασκευάζει η ΑΚΤΩΡ. Αναθέτουσα Αρχή είναι η Ελληνικό Μετρό. Υπεγράφη το 2012.

ThessINTEC. To πρώτο μεγάλο κέντρο καινοτομίας της χώρας. Αρχική επένδυση 100 εκατ. ευρώ ενώ μελλοντικά εκτιμάται ότι θα ακολουθήσουν και άλλες. Σε αυτή τη φάση θα γίνει τριπλή επένδυση για το κτίριο του ThessINTEC, κτίρια του ΕΚΕΤΑ και Ισραηλινού Fund.

Νέα Μονάδα Ηλεκτροπαραγωγής Κομοτηνής: 375 εκατ. ευρώ. Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι δοκιμές που πραγματοποιούν οι όμιλοι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Motor Oil στη νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής «Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής» μικτής ισχύος 877 MW. Θα λειτουργήσει το 2025.

Νέα Μονάδα Ηλεκτροπαραγωγής Αλεξανδρούπολης: 400 εκατ. ευρώ. Στο έργο συμμετέχουν ΔΕΗ με ποσοστό 51%, ΔΕΠΑ Εμπορίας με ποσοστό 29% και Damco Energy του Ομίλου Κοπελούζου με ποσοστό 20%, Το έργο που θα είναι ονομαστικής ισχύος 840MW και αναμένεται να γίνει η πιο αποδοτική μονάδα της χώρας,

Σε ξεχωριστή θέση είναι η δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος  με μνημόνιο με το υπουργείο Υγείας  για την ανέγερση 3 νέων νοσοκομείων: το νέο Γενικό Νοσοκομείο Κομοτηνής, το Γενικό Νοσοκομείο Σπάρτης και το νέο Νοσοκομείο Παίδων στη Θεσσαλονίκη. Το κόστος ανέρχεται σε περίπου 440 εκατ. ευρώ. Τα έργα εκτελεί η ΑΒΑΞ.

Διαβάστε ακόμη: