Μπορεί οι εργασίες σε τμήματα του ΒΟΑΚ ή οι διαδικασίες άλλων έργων και διαγωνισμών (π.χ. επέκταση Λ. Κύμης κ.λπ.) να μην πηγαίνουν με τους ρυθμούς που ανέμενε η αγορά, να υπάρχουν ζητήματα με χρηματοδοτήσεις, προσφυγές κ.α., πλην όμως, δεν είναι δα και όλα προβληματικά στον χώρο υποδομών. Μέσα στο 2024 αναμένεται να «κοπούν κορδέλες» για κάποια μεγάλα και εμβληματικά projects, μερικά εκ των οποίων «σέρνονται» επί χρόνια κινδυνεύοντας να «μείνουν στα χαρτιά», η μάλλον να χαρακτηριστούν ως «αιώνια».

Αναμφίβολα, το μεγάλο «όνομα» των παραδόσεων για το 2024 είναι φυσικά η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης (ΑΚΤΩΡ, όμιλος Intrakat), ένα έργο που περιμένει η πόλη της χώρας εδώ και χρόνια και έφτασε σε προϋπολογισμό τα 2 δισ. ευρώ. Προφανώς, στη «λίστα» ξεχωρίζουν το οδικό έργο Άκτιο – Αμβρακία (ΜΕΤΚΑ – Mytilineos) που επίσης «πέρασε από σαράντα κύματα». Μέσα στο έτος αναμένεται να ολοκληρωθεί από την ΤΕΡΝΑ και το νότιο τμήμα του Ε65. Και βέβαια, προχωρά με καλούς ρυθμούς η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος από τις ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ αν και η πρώτη παράδοση για το project αυτό αναμένεται στους πρώτους μήνες του 2025.

Στις «ράγες» το Μετρό Θεσσαλονίκης

Ξεκινώντας… ανάποδα χρονικά, το Μετρό Θεσσαλονίκης αναμένεται να παραδοθεί στην ελληνική κυβέρνηση τον Νοέμβριο του 2024, όπως για άλλη μια φορά δεσμεύτηκε προ ημερών ο ισχυρός άνδρας του ομίλου Intrakat – ΑΚΤΩΡ, Αλ. Εξάρχου. H γραμμή Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός-Νέα Ελβετία, συμβασιοποιήθηκε το 2006, πέρασε από περιπέτειες, πτωχεύσεις εταιρειών, αντικαταστάσεις αναδόχων, υπήρξαν αντιδράσεις από τοπικούς φορείς, την τοπική αυτοδιοίκηση και δεκάδες προσφυγές στο ΣτΕ, προβλήματα με τα αρχαία, αλλά και με τον κατασκευαστή μέχρι προ ολίγων μηνών.

Ωστόσο, το νέο εταιρικό σχήμα «άνοιξε βήμα» και το έργο θα παραδοθεί στο τέλος του έτους, αν και αναμένονταν αυτό να γίνει στο τέλος 2023. Όμως, δεν παύει να αποτελεί σημαντική εξέλιξη για την Θεσσαλονίκη η ολοκλήρωσή του. Το Μετρό Θεσσαλονίκης (βασική γραμμή) έχει μήκος γραμμής 9,6 χλμ., 13 σύγχρονους σταθμούς και ένα Αμαξοστάσιο, συνολικής έκτασης 55 στρεμμάτων, στην περιοχή της Πυλαίας. Το έργο της Επέκτασης προς Καλαμαριά θα περιλαμβάνει 5 νέους Σταθμούς («Νομαρχία», «Καλαμαριά», «Αρετσού», «Νέα Κρήνη» και «Μίκρα») με μήκος υπόγειας γραμμής 4,78 χλμ.

Ολοκληρώνεται ο αυτοκινητόδρομος Άκτιο – Αμβρακία

Σαφώς νωρίτερα, ίσως να πρόκειται για θέμα εβδομάδων αν όχι ημερών, θα παραδοθεί και το σύνολο του αυτοκινητόδρομου Άκτιο – Αμβρακία που κατασκευάζει η ΜΕΤΚΑ, του ομίλου Mytilineos. Και εδώ, για όσους το θυμούνται, πρόκειται για έργο που ξεκίνησε το μακρινό 2010, σε 4 τμήματα – εργολαβίες, πέρασε από σαράντα κύματα με έκπτωτους αναδόχους, νέους διαγωνισμούς, δικαστικές διαμάχες, πριν αναληφθεί από τον τελικό ανάδοχο – κατασκευαστή. Εχουν ήδη δοθεί 17 χλμ. της παράκαμψης Αμφιλογίας και αναμένεται και το υπόλοιπο τμήμα για να φτάσουμε στο σύνολο των 48,5 χλμ.. Θα είναι ο πρώτος κάθετος άξονας στην Ιόνια Οδό, εξυπηρετώντας τις διαδρομές προς τις ακτές και τα νησιά του Ιονίου. Με τον νέο αυτοκινητόδρομο η διαδρομή Λευκάδα-Αθήνα θα μειωθεί σε περίπου 3 ώρες και 20 λεπτά, ενώ θα μειωθούν αντίστοιχα και οι αποστάσεις προς Άκτιο Πρέβεζα, Ηγουμενίτσα. Ο νέος οδικός άξονας μήκους 48,5 χιλιομέτρων, και προϋπολογισμού 160 εκατ. ευρώ, έχει χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου και διαθέτει 2 λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας.

Προχωρά ο Ε65, έρχεται το νότιο τμήμα

Αν κρίνουμε από την μεγάλη πρόοδο του έργου από τον κατασκευαστή ΤΕΡΝΑ , κάπου στο 98%, αλλά και παλιότερες πληροφορίες και εκτιμήσεις από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, λογικά εντός του πρώτου 6μήνου 2024 αναμένεται και η ολοκλήρωση του νότιου τμήματος του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας Ε 65. Στην Ξυνιάδα και τον ομώνυμο κόμβο ενώνεται και το τρίτο γνωστό ως νότιο τμήμα του Ε65 το οποίο βρίσκεται σε τελικό στάδιο με την με πρόοδο των εργασιών να φτάνει σχεδόν το 98%. Με την ολοκλήρωσή του νοτίου τμήματος, θα μειωθεί περαιτέρω η διάρκεια του ταξιδιού από Αθήνα σε Τρίκαλα και Καρδίτσα, ενώ κατά 40 λεπτά θα μειωθεί η διάρκεια του ταξιδιού από Αθήνα σε Ευρυτανία. Να αναφέρουμε ότι και οι εργασίες στο βόρειο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου «τρέχουν» με γρήγορους ρυθμούς. βόρειο τμήμα του Ε65 έχει συνολικό μήκος 70,5 χλμ. και προϋπολογισμό 442,1 εκατ. Ευρώ.

Η γενική κατασκευαστική πρόοδος του βόρειου τμήματος, βρίσκεται στο 39,81%. Με τα 181,5 χλμ. σύγχρονου ασφαλούς αυτοκινητοδρόμου, θα συνδέεται το λιμάνι της Ηγουμενίτσας -που λειτουργεί ως πύλη της Ελλάδας προς την Κεντρική Ευρώπη- με το λιμάνι του Βόλου, ενώ θα μειωθεί κατά περίπου 2 ώρες το συνολικό ταξίδι από το λιμάνι του Πειραιά προς τα δυτικά Βαλκάνια.

Η πρόοδος στον αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος, εγκαίνια από το 2025

Όπως ειπώθηκε και στην αρχή, στη δυτική Πελοπόννησο και στον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος (ύψους άνω των 330 εκατ. ευρώ) δεν θα «κοπούν κορδέλες» φέτος, αλλά λογικά θα έχουμε εγκαίνια τμήματος του χρόνου, ίσως μέσα στους πρώτους 3-4 μήνες του 2025. Επειδή χτες η ηγεσία του υπουργείο με εκπροσώπους ομίλων που υλοποιούν το έργο (ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ) βρέθηκαν στα εργοτάξια της περιοχής, να θυμίσουμε ότι η πρόοδος των εργασιών στον οδικό άξονα, μήκους περίπου 75 χιλιομέτρων, έχει ξεπεράσει πλέον το 30%. Υπενθυμίζεται ότι τον Ιούλιο του 2023 η πρόοδος κατασκευής υπολειπόταν του 20%. «Εκτιμούμε ότι το ποσοστό ολοκλήρωσης θα διαμορφωθεί στο 50% μέχρι τον Ιούνιο και θα υπερβεί το 75% στο τέλος του έτους. Με την ολοκλήρωση του έργου να επιτυγχάνεται, όπως έχουμε δεσμευτεί, μέσα στο 2025», είπε ο κ. Σταϊκούρας.

Να σημειωθεί ότι στο τμήμα Γαστούνη – Πύργος που κατασκευάζει η ΤΕΡΝΑ η πρόοδος των εργασιών είναι στο 50%. Η ΑΒΑΞ υλοποιεί το τμήμα ΒΙΠΕ Πατρών Καραίικα (21 χλμ., στα 8 χλμ. γίνεται κυκλοφορία, άρα είναι απαιτητικό έργο, πρόοδος στο 30% με ανεβασμένους ρυθμούς το τελευταίο τρίμηνο). Η ΑΚΤΩΡ επιταχύνει την κατασκευή του τμήματος Καραίικα – Γαστούνη έχοντας φτάσει πλέον στο 20% του φυσικού αντικειμένου (στο τμήμα 33 χλμ., προϋπολογισμού 90 εκατ. ευρώ, εργάζονται 250 άτομα). Με τον νέο αυτοκινητόδρομο, ο χρόνος ταξιδιού από την Πάτρα έως τον Πύργο θα μειωθεί έως και κατά 40 λεπτά και το ταξίδι Αθήνα-Πύργος θα πραγματοποιείται σε 2 ώρες και 45 λεπτά.

Τα υπόλοιπα projects

Πάντως, θεωρητικά υπάρχουν και άλλα έργα στα οποία ενδέχεται να έχουμε ολοκλήρωσή τους φέτος, όπως σε οδικά τμήματα στην Εγνατία Οδό (κάθετοι άξονες), σε κάποια αντιπλημμυρικά, ακόμα και στη Διπλή Σύνδεση Λευκάδας, ίσως στην περιφερειακή Αλεξανδρούπολης (έχει δοθεί παράταση έως τέλος 2024), ενώ για μέσα στο έτος έχει παραταθεί ο χρόνος ολοκλήρωσης και παράδοσης του έργου του οδικού άξονα Καλλονής – Σιγρίου (Λέσβος). Να προσθέσουμε επίσης ότι στα τέλη του 2023 ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρας, είχε αναφερθεί και σε 20 προτεραιότητες για το 2024, στις οποίες, μεταξύ άλλων, είχε συμπεριλάβει και: τις εργασίες μόνιμης αποκατάστασης ζημιών από φυσικές καταστροφές σε σχολικές μονάδες, σιδηροδρομικό δίκτυο και υποδομές (θα ξεκινήσουν, και κάποιες θα ολοκληρωθούν, μέσα στο 2024), τον δεύτερο μετροπόντικα στο έργο κατασκευής της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας που θα εγκατασταθεί και τον διαγωνισμό για την επέκταση της Γραμμής 2 προς το Ίλιον ο οποίος θα περάσει στην Β’ φάση, το έργο αποκατάστασης της διώρυγας της Κορίνθου που θα ολοκληρωθεί, την κατασκευή του οδικού τμήματος Δημάριο – Ελληνο-βουλγαρικά Σύνορα η οποία θα ολοκληρωθεί κ.α.

Διαβάστε ακόμη: