Η Saudi Aramco στοιχηματίζει ότι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης – δηλαδή το πετρέλαιο – θα είναι διαθέσιμοι για «πολύ, πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα».
Η Saudi Aramco είναι η μεγαλύτερη εταιρεία πετρελαίου στον κόσμο και εντοπίζει μια επιχειρηματική ευκαιρία που στηρίζεται στην υπόθεση ότι παρά τις εξαγγελίες περί επικράτησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, το καταναλωτικό κοινό δεν θα σταματήσει να χρησιμοποιεί και να επενδύει σε «παραδοσιακά οχήματα». Για τον λόγο αυτό άλλωστε, ο κρατικός όμιλος πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας, που είχε έσοδα 500 δισεκατομμυρίων δολαρίων πέρυσι, κυρίως από την παραγωγή και την πώληση αργού πετρελαίου, προχώρησε σε μία στρατηγική επιχειρηματική κίνηση: Τον περασμένο μήνα αγόρασε μετοχές 740 εκατομμύρια ευρώ, ποσοστό 10%, της Horse Powertrain, εταιρείας που ασχολείται με την κατασκευή κινητήρων με βάση τα καύσιμα.
Οι Financial Times, σε μεγάλο τους άρθρο, αναφέρονται σε αυτή την κίνηση κι το τι μπορεί να σημαίνει για το μέλλον των οχημάτων. Η Saudi Aramco και άλλοι μέτοχοι της Horse, όπως η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Geely και η γαλλική Renault, υποστηρίζουν ότι καθώς η βιομηχανία σταματά να σχεδιάζει και να αναπτύσσει τους δικούς της κινητήρες εσωτερικής καύσης, θα αρχίσει να τους αγοράζει από τρίτους. «Θα είναι απίστευτα ακριβό για τον κόσμο να σταματήσει εντελώς να παράγει κινητήρες εσωτερικής καύσης», δήλωσε ο Γιάσερ Μούφτι, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Saudi Aramco που είναι υπεύθυνος για τη συμφωνία. «Αν κοιτάξετε την προσιτή τους τιμή και πολλούς άλλους παράγοντες, πιστεύω ότι θα υπάρχουν για πολύ, πολύ καιρό ακόμα».
Ερωτηθείς αν πίστευε ότι θα υπήρχαν για πάντα κινητήρες εσωτερικής καύσης, ο Μούφτι είπε ναι. Η Saudi Aramco έχει δηλώσει προηγουμένως ότι πιστεύει ότι ακόμη και το 2050, περισσότερα από τα μισά αυτοκίνητα θα εξακολουθούν να λειτουργούν με κάποιου είδους καύσιμο.
Το 2021, η κατάρρευση του κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) φαινόταν εξασφαλισμένη αφού οι αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Ford, η General Motors και η Mercedes-Benz και κυβερνήσεις συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου, δεσμεύτηκαν να τερματίσουν τις πωλήσεις νέων κινητήρων βενζίνης και ντίζελ μεταξύ 2035 και 2040. Όμως, με την επιβράδυνση της αύξησης των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων και την αύξηση του εμπορικού προστατευτισμού, το μέλλον των ICE φαίνεται λιγότερο ζοφερό.
«Πιστεύουμε ότι μέχρι το 2035, το 2040 και ακόμη και μετά το 2040, θα εξακολουθούμε να βλέπουμε σημαντικό αριθμό οχημάτων ICE», δήλωσε ο Ματίας Τζιανίνι, διευθύνων σύμβουλος της Horse. «Περισσότερο από το μισό σίγουρα, και έως και το 60% του πληθυσμού θα εξακολουθεί να έχει κάποιου είδους κινητήρα, είτε αυτός θα είναι καθαρός ICE, είτε υβριδικός είτε plug-in υβριδικός», συνέχισε. Ο Τζιανίνι είπε ακόμα ότι η Horse είχε ήδη εξασφαλίσει «μερικά κομμάτια» και ήταν σε συζητήσεις με αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες για να τους προμηθεύσει με κινητήρες: «Έχουμε μια ποικιλία νέων κινητήρων που βγαίνουν για να αντιμετωπίσουμε τη νομοθεσία», είπε, προσθέτοντας ότι ενώ πολλές εταιρείες αυτοκινήτων αποφάσισαν να σταματήσουν να επενδύουν ή να αναπτύσσουν κινητήρες ως απάντηση στα νέα πρότυπα της ΕΕ, «εμείς συνεχίσαμε».
Η κοινοπραξία δημιουργήθηκε πριν από ένα χρόνο, αφού η Geely και η Renault δημιούργησαν τα τμήματα κινητήρων και κιβωτίων ταχυτήτων τους και τα ένωσαν μαζί στην Horse. Η νέα εταιρεία των 7,4 δισεκατομμυρίων ευρώ, με 19.000 εργαζομένους, η οποία διαθέτει 17 εργοστάσια παγκοσμίως, μπορεί να κατασκευάζει 3,2 εκατομμύρια μονάδες το χρόνο και θέλει να παράγει 5 εκατομμύρια, τοποθετώντας την περίπου στο ίδιο πρωτάθλημα με τη Stellantis, ιδιοκτήτη των Chrysler, Fiat και Citroën.
«Κανείς δεν κάνει αυτό που προτείνουμε να κάνουμε», σχολίασε ο Τζιανίνι. «Εάν είστε εταιρεία αυτοκινήτων σήμερα και εστιάζετε 100% στα ηλεκτρικά οχήματα (EV) και ξαφνικά συνειδητοποιείτε ότι σε μια περιοχή οι πελάτες σας θέλουν ένα υβριδικό όχημα, θα μπορούσατε να συνεργαστείτε με την Horse Powertrain. Θα έχετε ακόμα το επώνυμο όχημά σας», πρόσθεσε. «Όλοι κερδίζουν. Δεν χρειάζεται να κάνετε μια μεγάλη επένδυση, δεν χρειάζεται να αναδιατάξετε τη μηχανική σας, μπορείτε να έχετε κάτι πολύ πιο γρήγορο, να παράγετε ακόμα από τα εργοστάσιά σας, να απασχολείτε άτομα από την περιοχή σας και να προσφέρετε περισσότερες επιλογές στον τελικό καταναλωτή».
Η Horse είναι σε θέση να κατασκευάσει το 80% των τύπων κινητήρων που κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή στην αγορά, σύμφωνα με τον Τζιανίνι.
«Στον κόσμο σήμερα, μόνο η Ευρώπη θέλει να σκοτώσει τους κινητήρες ICE. Ούτε οι Κινέζοι ούτε οι Αμερικανοί εργάζονται προς αυτή την κατεύθυνση», παρατηρεί ο Philippe Houchois, αναλυτής αυτοκινήτων στο Jefferies.
Με αφορμή τις ραγδαίες πωλήσεις υβριδικών, η Toyota ανέπτυξε πρόσφατα μια νέα γενιά μικρότερων κινητήρων με υψηλότερη απόδοση καυσίμου που θα μπορούσε ενδεχομένως να πωληθεί και σε άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Η Stellantis έχει επίσης επενδύσει πολλά στο μακροπρόθεσμο μέλλον των οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης που λειτουργούν με συνθετικά ηλεκτρονικά καύσιμα.
Η Saudi Aramco, εν τω μεταξύ, έχει πρόσφατα εντείνει τις προσπάθειές της για τη δημιουργία ενός παγκόσμιου δικτύου πρατηρίων καυσίμων. Πέρυσι ανακοίνωσε ότι είχε 17.200 πρατήρια καυσίμων, σχεδόν όλα στις ΗΠΑ, την Κίνα και την Ιαπωνία. Φέτος έχει αγοράσει δίκτυα σε αναπτυσσόμενες αγορές όπως η Χιλή και το Πακιστάν, όπου η αγορά για αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ αναμένεται να έχει μεγαλύτερη απήχηση.
Ο Μούφτι δήλωσε ότι η Saudi Aramco θα επικεντρωθεί στην αγορά «καλά διαχειριζόμενων» δικτύων πρατηρίων καυσίμων όπου υπάρχει «ισχυρή ζήτηση» για καύσιμα και «αγορές που προσφέρουν ευκαιρίες ανάπτυξης». Η σαουδαραβική πετρελαϊκή εταιρεία έχει επενδύσει επίσης σε ερευνητικά εργαστήρια στο Παρίσι, το Ντιτρόιτ και τη Σαγκάη, όπου προσπαθεί να αναπτύξει καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα και συνθετικά.
«Η έρευνά μας με εταιρείες αυτοκινήτων και αγώνες μηχανοκίνητου αθλητισμού ενίσχυσε την άποψή μας ότι το συνθετικό καύσιμο μπορεί να είναι μια λύση στα υπάρχοντα οχήματα για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα στον τομέα των μεταφορών», δήλωσε ο Ahmad al-Khowaiter, επικεφαλής τεχνολογίας και καινοτομίας της Saudi Aramco.
Η Saudi Aramco αγόρασε πέρυσι την αμερικανική Valvoline για 2,65 δισεκατομμύρια δολάρια και όλοι οι κινητήρες που παράγει η Horse θα έχουν το «πρώτο γέμισμα» τους με προϊόντα Valvoline.
Ο Γιάσερ Μουφτί εξηγεί ότι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης θα μπορούσαν ακόμα να δουν «σημαντικές βελτιώσεις» που θα τους καθιστούσαν ανταγωνιστικούς έναντι των EV όχι μόνο ως προς το κόστος αλλά και ως προς τη βιωσιμότητα, ιδίως λαμβάνοντας υπόψη τις εκπομπές και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της κατασκευής οχημάτων. Η επιτυχία του εγχειρήματος θα εξαρτηθεί από το εάν άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες είναι πρόθυμες να εμπιστευτούν μια εταιρεία που γεννήθηκε από τους αντιπάλους τους.
«Δεν καταλαβαίνουν όλοι σε αυτό το σημείο πώς μοιάζει το επιχειρηματικό μοντέλο», είπε ο Τζιανίνι, προσθέτοντας ότι η Horse έπρεπε να επικοινωνήσει ότι ήταν «μια ανεξάρτητη εταιρεία που θα υποστηρίζει όλους και όχι μόνο τις μητρικές της εταιρείες».
Αλλά ο Μουφτί δηλώνει βέβαιος ότι ο πραγματισμός θα επικρατήσει. «Στο τέλος της ημέρας όλοι είναι εδώ για να βγάλουν χρήματα», είπε, προσθέτοντας ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν συνηθίσει να αναθέτουν σε εξωτερικούς προμηθευτές και ότι εάν οι κινητήρες της Horse αποδεικνύονταν οικονομικοί και πιο αποδοτικοί, «τότε θα επικρατήσουν».
Διαβάστε ακόμη
- Άγριο ξύλο με πρωταγωνιστές τους Κροάτες Σάριτς και Ζούμπατς σε κλαμπ της παραλιακής
- Ιδού το πόρισμα της Αρχής για το Ξέπλυμα Μαύρου Χρήματος για τον Αντώνη Ρέμo
- Αλλαγές στους γενικούς γραμματείς αποφασίζει ο Μητσοτάκης – Τουλάχιστον 30 οι μετακινήσεις
- Χριστίνα Μπόμπα: Οι «καυτές» φωτογραφίες με σέξι μπικίνι σε παραλία της Νάξου