Σε διαμάχη έχει εξελιχθεί η πρωτοβουλία για τη σύσταση νέου κεντρικού φορέα ο οποίος θα βεβαιώνει και θα εισπράττει τις κλήσεις της Τροχαίας, για να τις κατανείμει στο Ταμείο Οδικής Ασφάλειας, στους δήμους και —κατά το σχέδιο— και στο Ταμείο των Αστυνομικών. Η ΚΕΔΕ αντιδρά έντονα: ζητά να αφαιρεθεί το τελευταίο και αμφισβητεί ότι το Δημόσιο θα αποδώσει στις τοπικές αυτοδιοικήσεις τα ποσά που τους αναλογούν.
Το μέγεθος του προβλήματος
Τα νούμερα είναι αποκαλυπτικά: κόβονται κάθε χρόνο κλήσεις αξίας 110 εκατ. ευρώ, αλλά στην πράξη εισπράττονται μόλις 35–37 εκατ. ευρώ — δηλαδή κάτω του 40% της αξίας. Ο Δήμος Αθηναίων, χαρακτηριστικά, κόβει κλήσεις αξίας περίπου 10 εκατ. ετησίως, βεβαιώνει 5 εκατ. και εισπράττει 1 εκατ. Η χαμηλή εισπραξιμότητα αποδίδεται σε ασυντονισμένα συστήματα, στην έλλειψη εξειδικευμένων εισπρακτικών μηχανισμών στους δήμους και στην καθυστέρηση στη βεβαίωση και αποστολή των πράξεων.
Τι αλλάζει με τον νέο φορέα
Το προτεινόμενο σύστημα προβλέπει ότι οι κλήσεις θα βεβαιώνονται αυτόματα στον νέο εξειδικευμένο φορέα του υπουργείου Εσωτερικών. Κάθε βεβαίωση θα περιλαμβάνει κωδικό πληρωμής RF πάνω στο «ροζ χαρτάκι», επιτρέποντας στον παραβάτη να εξοφλήσει ηλεκτρονικά άμεσα. Αν δεν πληρωθεί, η κλήση θα μεταβιβάζεται στην Εφορία ως ληξιπρόθεσμη οφειλή μετά από 3–6 μήνες (το τελικό διάστημα δεν έχει κλειδώσει).
Η κεντρική ιδέα είναι απλή: αυξημένη αυτοματοποίηση = μεγαλύτερη εισπραξιμότητα. Επιπλέον, η τοποθέτηση χιλιάδων καμερών ΑΙ —πάνω από 2.000 στην Αθήνα σύμφωνα με το υπουργείο— αναμένεται να πολλαπλασιάσει τις βεβαιώσεις, ενώ η δυνατότητα ηλεκτρονικής πληρωμής θα περιορίσει τα «λουκέτα» οφειλών.
Οι αντιρρήσεις των δήμων και οι «παγίδες»
Οι δήμοι φοβούνται ότι, παρά την αύξηση των βεβαιώσεων, τα καθαρτά έσοδα που θα τους αποδίδονται στην εκκαθάριση μπορεί να μειωθούν. Αναφέρουν παλαιότερες κακές εμπειρίες (π.χ. με τις χρεώσεις παραλιών) όπου το Δημόσιο δεν απέδωσε τα συμφωνηθέντα ποσά. Ειδικά για τα περίπου 15 εκατ. ευρώ που σήμερα θεωρούνται ετήσιοι πόροι των δήμων από τις κλήσεις, υπάρχει ανησυχία ότι θα «μηδενιστούν» από την τεχνική εκκαθάριση και τις επισχέσεις.
Επιπλέον, υπάρχει πολιτική τριβή γύρω από το Ταμείο των Αστυνομικών: η ΚΕΔΕ ζητά να αφαιρεθεί η πρόβλεψη χρηματοδότησής του από τις κλήσεις, θεωρώντας άδικο να μειώνεται ο τοπικός πόρος για να ενισχυθεί ένας κεντρικός λογαριασμός.
Τέλος, το νέο σύστημα θα «πιάσει» και τους οδηγούς με ξένες πινακίδες —ένα σκάνδαλο δεκαετιών— καθώς η ηλεκτρονική ιχνηλάτηση και οι διασυνδέσεις θα επιτρέψουν την ανάκτηση εσόδων που σήμερα παραμένουν ανείσπρακτα.
Η κεντρική διαχείριση και ο κωδικός RF υπόσχονται να αυξήσουν τα έσοδα και να περιορίσουν τη φοροδιαφυγή στην τροχαία. Ωστόσο, χωρίς ξεκάθαρες εγγυήσεις εκκαθάρισης και με ανοικτές αμφισβητήσεις για το ποιος τελικά θα λάβει τα χρήματα, οι δήμοι παραμένουν επιφυλακτικοί. Η επιτυχία θα κριθεί στην πράξη — από την απόδοση των εισπράξεων και τη λειτουργία του νέου φορέα, όχι από τις δεσμεύσεις.