Στα 13,557 λεπτά ανά Κιλοβατώρα ανέβηκε το πράσινο τιμολόγιο της ΔΕΗ τον Ιούλιο.

Η μέση αύξηση ήταν μεγάλη, στο 10 % σε σχέση με τον Ιούνιο.

Η ΔΕΗ προχώρησε σε έκπτωση 31% για να συγκρατήσει τις αυξήσεις.

Γενικά αυξητικές τάσεις καταγράφονται στις χρεώσεις των προμηθευτών για τον Ιούλιο, με τα πιο ανταγωνιστικά τιμολόγια του προηγούμενου μήνα να διαμορφώνονται πλέον σε υψηλότερα επίπεδα και, από την άλλη πλευρά, να υποχωρούν ελαφρώς οι χρεώσεις ορισμένων μεγάλων «παικτών» της αγοράς που είχαν βρεθεί σε δυσθεώρητα ύψη και έχαναν πελάτες από τη ΔΕΗ.

Στην περίπτωση αυτών των «παικτών», καταγράφονται μικρές μειώσεις στις χρεώσεις τους, 2-4%.

Στα πράσινα τιμολόγια που υπήρξαν ανατιμήσεις, κυμάνθηκαν από 5% μέχρι 23%.

Η μέση αύξηση είναι στα επίπεδα του 10%, καθώς η μέση χρέωση διαμορφώνεται στα 16,2 λεπτά ανά kWh, από 14,8 λεπτά τον Ιούνιο.

Οι χρεώσεις ανά εταιρεία

Ειδικότερα:

ΔΕΗ
Σημαντικό μέρος της αύξησης της χονδρεμπορικής τιμής απορρόφησε η ΔΕΗ και τον Ιούλιο στο πράσινό τιμολόγιό της, παρέχοντας έκπτωση 31% επί της βασικής χρέωσης.

Ειδικότερα, για τον Ιούλιο η ΔΕΗ ανακοίνωσε πως στο πράσινο τιμολόγιό της (Γ1) η χρέωση ημέρας είναι 13,557 λεπτά του ευρώ ανά κιλοβατώρα, για μηνιαίες καταναλώσεις έως 500 κιλοβατώρες. Η τιμή αυτή αντιστοιχεί σε αύξηση 14% συγκριτικά με τον Ιούνιο (11,898 λεπτά ανά κιλοβατώρα).

Την ίδια ώρα, η χονδρεμπορική ηλεκτρικής ενέργειας σημείωσε άνοδο 22%, κλείνοντας τον Ιούνιο στα 98,89 ευρώ ανά Μεγαβατώρα, από 81,08 ευρώ ανά Μεγαβατώρα τον αμέσως προηγούμενο μήνα. Επομένως, η εταιρεία στηρίζει για έναν ακόμη μήνα τους πελάτες της, μετακυλίοντας μόνο ένα μέρος του «άλματος» της χονδρικής.

Για τα νοικοκυριά με καταναλώσεις που θα ξεπεράσουν το όριο των 500 κιλοβατώρων, η χρέωση είναι 14,385 ανά κιλοβατώρα. Υπενθυμίζεται ότι η χρέωση τον Ιούνιο ήταν 12,642 λεπτά λεπτά ανά κιλοβατώρα.

Επίσης, για τους πελάτες της ΔΕΗ που έχουν νυχτερινό τιμολόγιο (Γ1Ν), η χρέωση νύχτας είναι 11,418 λεπτά ανά kWh, από 9,976 λεπτά ανά kWh τον Ιούνιο. Το πάγιο είναι 5 ευρώ ανά μήνα.

Πρόκειται για το δεύτερο μεγαλύτερο discount που έχει δώσει η επιχείρηση από τις αρχές του 2024, όταν πρωτοκυκλοφόρησαν τα ειδικά προϊόντα. Το αμέσως μεγαλύτερο (38%) είχε δοθεί τον αμέσως προηγούμενο μήνα, όπου και πάλι είχε απορροφήσει σημαντικό μέρος της αύξησης του χονδρεμπορικού κόστους.

PROTERGIA
Καταγράφεται μείωση κατά -3% στο ειδικό τιμολόγιο «Protergia Οικιακό Value Special» της Protergia, με την τιμή Ιουλίου να «κλειδώνει» στα 15,99 λεπτά ανά κιλοβατώρα, λαμβάνοντας υπόψη την έκπτωση συνέπειας στη βασική χρέωση (6,01 λεπτά ανά kWh). Τον Μάιο η χρέωση ήταν 16,422 λεπτά ανά κιλοβατώρα.

Η έκπτωση μειώθηκε σε σχέση με τον Μάιο. Στην περίπτωση μη εμπρόθεσμης εξόφλησης του λογαριασμού, η τελική τιμή διαμορφώνεται στα 22 λεπτά ανά kWh. Το πάγιο είναι 4 ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο μηχανισμός διακύμανσης παραμένει απενεργοποιημένος τον Ιούλιο.

ΗΡΩΝ
Το πράσινο τιμολόγιο της ΗΡΩΝ (Basic Home) τον Ιούλιο έχει χρέωση 15,879 λεπτά ανά kWh συνυπολογίζοντας την έκπτωση συνέπειας (4,025 λεπτά ανά kWh), η οποία είναι αυξημένη σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα. Τον Ιούνιο η χρέωση ήταν 16,333 λεπτά ανά kWh, με συνέπεια η μείωση να αγγίζει το -3%.

Χωρίς το discount, η τελική τιμή είναι 19,904 λεπτά ανά kWh. Το πάγιο είναι 5 ευρώ.

ELPEDISON
Η τιμή της Elpedison στο Ειδικό Οικιακό Τιμολόγιο είναι 14,874 λεπτά ανά kWh για τις πρώτες 100 κιλοβατώρες μηνιαίας κατανάλωσης, τις οποίες η εταιρεία καλύπτει με έκπτωση 6,5 λεπτά ανά kWh. Η χρέωση αυτή «μεταφράζεται» σε μείωση κατά -4% στη συγκεκριμένη κλίμακα, καθώς η τιμή τον Ιούνιο ήταν 15,484 λεπτά ανά kWh.

Από την 101η κιλοβατώρα και πάνω, η χρέωση είναι 18,874 λεπτά ανά kWh, από 17,984 λεπτά τον Ιούνιο (αύξηση 5%). Η έκπτωση για τη συγκεκριμένη κλίμακα κατανάλωσης είναι 2,5 λεπτά ανά kWh. Το μηνιαίο πάγιο της εταιρείας είναι 5 ευρώ.

ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ-ΕΕΕ
Για τον μήνα που διανύουμε και συνυπολογίζοντας την έκπτωση συνέπειας, η τιμή της Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας είναι 13,99 λεπτά ανά kWh, αυξημένη κατά 9% από τον Ιούνιο (12,854 λεπτά ανά kWh).

Χωρίς την έκπτωση, η τιμή τον Ιούλιο είναι 18,35 λεπτά ανά κιλοβατώρα. Το πάγιο έχει καθοριστεί στα 5 ευρώ.

NRG
Το ειδικό τιμολόγιο της NRG έχει τιμή 17,131 λεπτά ανά κιλοβατώρα τον Ιούλιο, λαμβάνοντας υπόψη την έκπτωση συνέπειας. Καταγράφεται αύξηση σε σχέση με τον Ιούνιο κατά 7%, καθώς τον προηγούμενο μήνα η χρέωση ήταν 15,952 λεπτά ανά kWh.

Χωρίς την έκπτωση η τιμή διαμορφώνεται σε 20,331 λεπτά ανά kWh, από 21,602 λεπτά ανά kWh τον προηγούμενο μήνα. Το πάγιο είναι 5 ευρώ, πέφτοντας στα 3,5 ευρώ με την επιλογή e-bill και πάγιας εντολής.

ZENIΘ
Στο πράσινο τιμολόγιο της ZeniΘ («Power Home Start»), η τιμή για τον Ιούλιο αυξάνεται κατά 21% και διαμορφώνεται στα 20,525 λεπτά ανά κιλοβατώρα, από 16,927 τον προηγούμενο μήνα. Και σε αυτό το προϊόν το πάγιο είναι 5 ευρώ. Η εταιρεία προχώρησε σε αλλαγή του πάνω και κάτω ορίου στον μηχανισμό διακύμανσης, η οποία τέθηκε σε εφαρμογή από τον Ιούλιο.

ΕΛΙΝ
Το ειδικό πρόγραμμα της Ελίν, «Power On! Home Green», τον έβδομο μήνα εφαρμογής του θα «τρέξει» με τιμή 16,64 λεπτά ανά κιλοβατώρα, αυξημένο κατά 12% σε σχέση με τον Ιούνιο (14,85 λεπτά ανά kWh). Επίσης, το πάγιο είναι 5 ευρώ. Η έκπτωση παρέμεινε ίδια με τον Ιούνιο (1 λεπτό ανά kWh).

VOLTON
Η τελική τιμή του πράσινου τιμολογίου της Volton είναι για τον Ιούλιο 15,88 λεπτά ανά kWh, από 12,916 λεπτά τον Ιούνιο, συνυπολογίζοντας τόσο την αρχική έκπτωση (10%) της εταιρείας, όσο και την έκπτωση συνέπειας (33%).

Η αύξηση ανέρχεται στο 23%, σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα. Χωρίς την έκπτωση συνέπειας, η χρέωση είναι τον Ιούλιο 20,48 λεπτά ανά κιλοβατώρα.

Μεγάλα «φέσια» στους λογαριασμούς φοβούνται οι εταιρίες

Μεγάλες διαστάσεις έχει πάρει στη λιανική ρεύματος το πρόβλημα των ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Κρίσιμη σύσκεψη της ΡΑΑΕΥ με τους παρόχους για το θέμα και τις αλλαγές στον Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 3 Ιουλίου.

Η συνάντηση θα διεξαχθεί με πρωτοβουλία του ΕΣΠΕΝ, ενώ σε αυτήν θα λάβουν μέρος εκπρόσωποι όλων των εταιρειών μελών του.

Ο Σύνδεσμος έχει ζητήσει να υπάρξει συνάντηση και με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ. Υπενθυμίζεται ότι ο Κώδικας Προμήθειας αποτελεί αρμοδιότητα του υπουργού ΠΕΝ, με τη ΡΑΑΕΥ να έχει εισηγητικό ρόλο για τις παρεμβάσεις.

Οι απλήρωτοι λογαριασμοί, κάθε άλλο παρά θα αποκλιμακωθούν αν το νέο πλαίσιο αλλαγής υιοθετηθεί με την «αρχιτεκτονική» με την οποία τέθηκε στη δημόσια διαβούλευση. Κι αυτό γιατί οι προβλέψεις της ΡΑΑΕΥ δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τον «ενεργειακό τουρισμό».

Σε αυτό το πλαίσιο, θα επαναφέρουν την πρόταση που είχε διατυπωθεί από τον ΕΣΠΕΝ στη δημόσια διαβούλευση -και την οποία κατέθεσαν ανεξάρτητα στη διαβούλευση και πολλά μέλη του Συνδέσμου- να εισαχθεί στο νέο πλαίσιο το δικαίωμα υποβολής εντολής απενεργοποίησης ενός καταναλωτή από τον προηγούμενο πάροχό του, υπό προϋποθέσεις.

Όπως είχε αναφέρει ο ΕΣΠΕΝ στην τοποθέτησή του, η δυνατότητα αποκοπής του «παλιού» παρόχου αποτελεί το μοναδικό μέσο για τη διεκδίκηση ληξιπρόθεσμων οφειλών στρατηγικών κακοπληρωτών, καθότι η διαδικασία ανάκτησής τους μέσω της δικαστικής οδού, πέραν από εξαιρετικά χρονοβόρα είναι και ιδιαιτέρως επιβαρυντική.

Η διατήρηση αυτής της δυνατότητας για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, σε συνδυασμό με τη θέσπιση για υποχρεωτική προσφορά από τους προμηθευτές ενός ευνοϊκού και τυποποιημένου διακανονισμού προς τους πελάτες τους που έχουν αποχωρήσει αφήνοντας ληξιπρόθεσμες οφειλές, συνιστούν δικλείδες ασφαλείας που εγγυώνται ότι δεν μπορεί να υπάρξει κατάχρηση του μέτρου.

Πολλές εταιρείες θα προσέλθουν στη συνάντηση με τη ΡΑΑΕΥ με στοιχεία τα οποία καταδεικνύουν πως στο «μέτωπο» των ληξιπρόθεσμων οφειλών δεν έχει βελτιωθεί η κατάσταση. Κάτι που αποδεικνύεται από το γεγονός ότι, όπως «φωτογραφίζουν» τα ίδια στοιχεία, το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουν αυξηθεί οι εντολές αποκοπής από τις εταιρείες.

Το μεταβατικό διάστημα και οι αποκοπές

Κεντρικό επιχείρημα των εταιρειών είναι πως το αν οι προμηθευτές θα μπορούν να εκδίδουν εντολές σε πρώην ή όχι πελάτες τους, δεν αφορά τη μεγάλη μάζα των καταναλωτών – ακόμη κι εκείνους που έχουν όντως αντικειμενική αδυναμία να εξοφλήσουν τους λογαριασμούς τους.

Κι αυτό γιατί στην πράξη αποδεικνύεται πως οι καταναλωτές με αντικειμενική αδυναμία ζητούν διευκολύνσεις από τον προμηθευτή τους για να διευθετήσουν τα χρέη τους, στις οποίες όλες οι εταιρείες ανταποκρίνονται, ώστε να εξοφληθούν έστω και σε βάθος χρόνου.

Αντίθετα, η «λύση» της αλλαγής παρόχου, αφήνοντας ανεξόφλητους λογαριασμούς, χρησιμοποιείται αποκλειστικά από στρατηγικούς κακοπληρωτές, οι οποίοι είναι και οι μόνοι που ψάχνουν «παραθυράκια» για να συνεχίσουν να ηλεκτροδοτούνται παρά τα φέσια.

Επομένως, στην σημερινή εκδοχή του το νέο πλαίσιο αφήνει ένα τέτοιο «παραθυράκι» που θα σπεύσουν να εκμεταλλευθούν – βρίσκοντας ακόμη και τρόπους να παρακάμπτουν το όριο αλλαγής τριών παρόχων από τις αρχές του 2020.

Κατά συνέπεια, οι προμηθευτές φοβούνται ότι, αν δεν ενσωματωθεί κάποια εκδοχή της πρότασής τους, τότε είναι πολύ πιθανό να υπάρξει ένα νέο κύμα ληξιπρόθεσμων οφειλών στην αγορά.

Όπως εκτιμούν οι εταιρείες η λιανική δεν έχει εισέλθει σε κανονικότητα, οπότε μία εναλλακτική λύση θα ήταν να υιοθετηθεί η πρότασή τους για ένα μεταβατικό χρονικό διάστημα.

Όταν κριθεί πως το βουνό των ληξιπρόθεσμων οφειλών έχει αποκλιμακωθεί σε φυσιολογικά επίπεδα για μία ευρωπαϊκή αγορά, τότε θα μπορούσε να ανασταλεί.

Διαβάστε ακόμη