Αν είχε ένα καλό η καραντίνα (λέμε τώρα…) ήταν η μείωση της κατανάλωσης βενζίνης και ντίζελ με τις τιμές είτε να μένουν σταθερές είτε και να μειώνονται.

Σήμερα όμως οι τιμές αυτές έχουν «πάρει φωτιά» επειδή κυρίως αυξήθηκε απότομα η κατανάλωση και ολόκληρη η εφοδιαστική αλυσίδα «προσθέτει το …κατιτίς στην τιμή για να κερδοσκοπήσει» όπως μας λένε έμπειρα στελέχη του ΥΠΕΝ και του υπ. Ανάπτυξης που ασχολούνται πολλά χρόνια με τους ελέγχους στην αγορά.

Όπως αναφέρεται στα επίσημα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων από την αρχή του χρόνου η αμόλυβδη βενζίνη έχει ακριβύνει κατά 0,175 ευρώ το λίτρο, σχεδόν 12% έχοντας ανέβει στα 1,612 ευρώ το λίτρο έναντι 1,437 ευρώ που ήταν τον Ιανουάριο φέτος.

Από πέρυσι, όμως τον Ιούνιο, η αύξηση της μέσης τιμής λιανικής πώλησης της βενζίνης είναι 18%, οπότε και το συγκεκριμένο προϊόν πωλούταν προς 1,367 ευρώ ανά λίτρο.

Αλλά και διεθνώς η συγκυρία είναι αρνητική με έντονα αυξητικές τάσεις στις διεθνείς τιμές αργού περίπου για τους ίδιους λόγους, οπότε το σκηνικό «πυρκαγιάς στην τσέπη των εποχούμενων» έρχεται να …δέσει.

Αυτές τις ημέρες η τιμή του brent (το αργό της Βόρειας Θάλασσας) κάνει ράλι και έχει φτάσει σχεδόν 75% πιο πάνω από τον Ιούνιο πέρυσι.

Πέρυσι ήταν στα 37-39 δολάρια το βαρέλι και σήμερα πηγαινοέρχεται από 68-71 δολάρια «σε μια ξέφρενη κούρσα που θα συνεχιστεί τουλάχιστον ως το Σεπτέμβριο με προοπτικές που φοβίζουν μέχρι και 85 δολάρια» όπως μας λένε τα δύο στελέχη.

Ράλι στις τιμές της βενζίνης - «Φωτιά» στις τσέπες των οδηγών!

Τιμές Βενζίνης: Σκηνικό εποχής προ πανδημίας

Σήμερα η εικόνα στην ελληνική λιανική αγορά καυσίμων θυμίζει εποχές προ πανδημίας, αλλά  με εντελώς διαφορετικές οικονομικές συνθήκες  για τα νοικοκυριά, αφού μεσολάβησε η πανδημική κρίση του 20-21.

Το ξέφρενο ράλι φέρνει σήμερα τις τιμές στα επίπεδα των 1,61-1,62  το λίτρο λόγω  των τιμών του αργού «αλλά και των ταχύτατων αυξητικών προσαρμογών στην ελληνική αγορά» όπως μας λένε τα στελέχη που προσθέτουν πως «οι αυξήσεις θα φέρουν υψηλότερα έσοδα σε διϋλιστήρια-χονδρεμπορία-λιανική, αλλά χρειάζεται περίσκεψη από όλους αφού οι δυσκολίες δεν έχουν περάσει».

Και συνεχίζουν λέγοντας πως «ας μην ξεχνούν όλοι στο κύκλωμα καυσίμων  πως οι στυλοβάτες τους δηλαδή νοικοκυριά κι επιχειρήσεις μετά από ενάμιση χρόνο κρίσης με μειώσεις εισοδημάτων, κατάρρευση πωλήσεων και επερχόμνες απολύσεις πολύ δύσκολα θα διαχειριστούν το αυξητικό κόστος των καυσίμων  τώρα που άρχισε να ομαλοποιείται η κατάσταση»

Από την πλευρά του στέλεχος πετρελαϊκής εταιρίας τονίζει πως «επί τόσους μήνες αναγκαστήκαμε να καταπιούμε την κρίση για να μην πληγούν οι καταναλωτές και η οικονομία. Μην ξεχνάτε πως τα δικαιώματα  ρύπων έχουν εκτιναχθεί στο …Θεό και η σχεδόν βίαιη προσαρμογή μας  στην ενεργειακή μετάβαση φέρνει κι άλλα πρόσθετα έξοδα. Δυστυχώς με τα επιπλέον έσοδα από τις αυξήσεις απλώς θα καλύψουμε τρύπες, δεν θα γράψουμε κέρδη, συνεπώς δεν κερδοσκοπούμε αλλά αμυνόμαστε».

Αυτό το τελευταίο είναι φυσικά σωστό αλλά ουδόλως απασχολεί τον εργαζόμενο εποχούμενο που πληρώνει διαρκώς ακριβότερη τη βενζίνη και μάλιστα με τους μηχανισμούς ελέγχου στη λιανική καυσίμων να μην εμφανίζονται στην αγορά.

Πολύ σημαντικό είναι πάντως να επισημάνουμε πως αυτές οι αυξήσεις πολύ σύντομα θα εμφανιστούν και σε καταναλωτικά προϊόντα όταν θα αρχίσει να συνυπολογίζεται το κόστος μεταφοράς των προϊόντων αλλά επειδή ζούμε στην Ελλάδα, θα αυξηθεί («ψυχολογικά και προληπτικά!» όπως μας λένε περιπαικτικά τα στελέχη των δύο υπουργείων) και η χρέωση πολλών υπηρεσιών. Φαύλος κύκλος…

 

Διεθνές κύκλωμα νοθείας βενζίνης μέσω έξυπνης φόρμουλας