Με μια καθοριστική απόφαση, η Ε.Ε. ενισχύει με 277,2 εκατ. ευρώ μέσω του Μηχανισμού «Connecting Europe Facility» (CEF) την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη – Πύθιο, επισφραγίζοντας την επιστροφή της Ελλάδας στους στρατηγικούς διαδρόμους του ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χάρτη.
Πρόκειται για έργο μήκους 68 χλμ., που περιλαμβάνει:
- Αναβάθμιση της υφιστάμενης μονής γραμμής και κατασκευή υποδομής δεύτερης γραμμής
- Εκσυγχρονισμό σταθμών και στάσεων
- Παρεμβάσεις στο παράπλευρο και κάθετο οδικό δίκτυο
Η νέα έγκριση προστίθεται στη χρηματοδότηση ύψους 219,6 εκατ. ευρώ για το τμήμα Πύθιο – Ορμένιο (Ιούλιος 2024), ανεβάζοντας τη συνολική ευρωπαϊκή στήριξη για τη διαδρομή Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο στα 496,8 εκατ. ευρώ.
Έργο ευρωπαϊκής διαλειτουργικότητας και γεωστρατηγικής σημασίας
Το συνολικό project εκτείνεται σε έναν άξονα 175 χλμ. και προβλέπει:
- Διπλή σιδηροδρομική γραμμή σε νέες παραλλαγές 117 χλμ.
- Δεκατέσσερις σύγχρονους σταθμούς και πέντε στάσεις
- Υιοθέτηση πλήρους συστήματος ERTMS με ETCS Επιπέδου 1, SCADA, τηλεδιοίκηση και GSM-R ραδιοκάλυψη
- Ηλεκτροκίνηση σε ολόκληρη τη διαδρομή
- Πλήρη τεχνική επαλήθευση όλων των υποσυστημάτων κατά τις ευρωπαϊκές Τεχνικές Προδιαγραφές Διαλειτουργικότητας
Διασυνοριακή σύνδεση – κρίσιμος κρίκος στο Baltic – Black – Aegean Corridor
Το έργο εντάσσεται στον ευρωπαϊκό διάδρομο ΒΒΑ (Baltic–Black–Aegean Seas) και διασυνδέεται με την πρωτοβουλία Three Seas Initiative, ενισχύοντας την Ελλάδα ως διαμετακομιστικό κόμβο ανάμεσα σε Ανατολή και Δύση.
Τα οφέλη είναι πολλαπλά:
- Ενίσχυση εμπορευματικών και επιβατικών ροών προς την Ανατολική Ευρώπη
- Σύνδεση με τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας (όπως το Μπουργκάς) και του Δούναβη
- Δυνατότητα προαστιακής λειτουργίας για τον πληθυσμό των περιοχών του Έβρου
Διπλός στόχος: εμπορικότητα και στρατιωτική κινητικότητα
Όπως τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, το έργο αποκτά διττή αξία: «Μέσα από αυτή τη διαδρομή, η χώρα μας αποκτά νέα εξαγωγική διέξοδο, ενώ εισέρχεται ουσιαστικά και στον τομέα του military mobility, έναν πυλώνα-προτεραιότητα της νέας στρατηγικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Βλέπουμε τι συμβαίνει γύρω μας και οφείλουμε να διαθέτουμε ισχυρές και σύγχρονες υποδομές, έτοιμες να υπηρετήσουν την ασφάλεια όταν χρειαστεί».
ΕΡΓΟΣΕ: Αναγνώριση της ετοιμότητας
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, Χρήστος Παληός, υπογράμμισε τη σημασία της χρηματοδότησης ως «ψήφου εμπιστοσύνης» της ΕΕ: «Η ένταξη στο CEF αποδεικνύει την τεχνική ωριμότητα και τη θεσμική αξιοπιστία των ελληνικών μελετών. Με τη χρηματοδοτική κάλυψη έως το Ορμένιο, δημιουργείται ένας αναβαθμισμένος άξονας διεθνούς σιδηροδρομικής σημασίας, που εδραιώνει τον ρόλο της Βόρειας Ελλάδας στη νέα ευρωπαϊκή γεωοικονομία».