Με λόγο θεσμικό και στρατηγικό, η υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Σοφία Ζαχαράκη τοποθετήθηκε στη Βουλή για τον Προϋπολογισμό 2026, υπογραμμίζοντας ότι η Παιδεία αποτελεί τη μακροπρόθεσμη επένδυση εθνικής συνοχής, κοινωνικής δικαιοσύνης και αναπτυξιακής προοπτικής.
Αύξηση πόρων και σαφές σχέδιο αλλαγής
Η υπουργός σημείωσε ότι ο προϋπολογισμός δεν αποτυπώνει απλώς περισσότερους πόρους, αλλά ένα συνεκτικό σχέδιο για «μια στέρεη αρχιτεκτονική αλλαγής της δημόσιας εκπαίδευσης». Από το 2019 έως σήμερα, ο προϋπολογισμός του υπουργείου έχει αυξηθεί κατά σχεδόν 22%, ενώ για το 2026 ανέρχεται στα 6,87 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 700 εκατ. ευρώ.
Δημόσιο σχολείο, ψηφιακά εργαλεία και στελέχωση
Ύψιστη προτεραιότητα, όπως τόνισε, παραμένει το δημόσιο σχολείο. Στο πλαίσιο αυτό, ανακοίνωσε τη λειτουργία εντός του 2026 της ψηφιακής πλατφόρμας EduPlan, με αξιοποίηση Τεχνητής Νοημοσύνης για πρόβλεψη αναγκών και έγκαιρη κάλυψη κενών.
Ρεκόρ διορισμών και έμφαση στην Ειδική Αγωγή
Η κ. Ζαχαράκη υπενθύμισε ότι από το 2020 έως σήμερα 48.548 εκπαιδευτικοί απέκτησαν οργανικές θέσεις, ενώ μόνο το 2025 πραγματοποιήθηκαν 8.900 μόνιμοι διορισμοί και περίπου 45.000 προσλήψεις αναπληρωτών. Το 2026 χαρακτηρίζεται χρονιά-ορόσημο για την Ειδική Αγωγή, με 3.448 νέα Τμήματα Ένταξης, 8 νέα ειδικά σχολεία και εκτεταμένα δίκτυα ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών.
Ψηφιακό Φροντιστήριο και νέα Προγράμματα Σπουδών
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στο Ψηφιακό Φροντιστήριο, που ενισχύεται με ζωντανά μαθήματα και για την Α’ και Β’ Λυκείου, με στόχο τη μείωση των ανισοτήτων. Παράλληλα, προχωρούν 123 νέα Προγράμματα Σπουδών, με έμφαση στη γλώσσα, τα μαθηματικά, τις φυσικές επιστήμες και την κριτική σκέψη, σηματοδοτώντας τη μετάβαση «από την αποστήθιση στην κατανόηση».
Υποδομές, πρότυπα σχολεία και περιφέρεια
Για τις σχολικές υποδομές, η υπουργός ανακοίνωσε ότι μέσω του προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου» θα αναβαθμιστούν επιπλέον 2.500 σχολεία έως το 2029, με προϋπολογισμό 650 εκατ. ευρώ. Τόνισε επίσης ότι τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία επεκτείνονται και στην Περιφέρεια, απορρίπτοντας τον χαρακτηρισμό «σχολεία ελίτ».
Τριτοβάθμια εκπαίδευση και θεσμική αξιοπιστία
Στην ανώτατη εκπαίδευση, η κ. Ζαχαράκη μίλησε για ενίσχυση των δημόσιων ΑΕΙ, διεθνοποίηση και ανάγκη θεσμικής τάξης, επαναλαμβάνοντας ότι η διαγραφή των «αιώνιων» φοιτητών συνδέεται με τη θεσμική αξιοπιστία. Παράλληλα, σημείωσε ότι η συζήτηση για μη κρατικά πανεπιστήμια γίνεται με κανόνες και διαφάνεια.
Εθνικός Διάλογος και Εθνικό Απολυτήριο
Κλείνοντας, η υπουργός κάλεσε σε Εθνικό Διάλογο για μια νέα Παιδαγωγική και Κοινωνική Συμφωνία με ορίζοντα το 2040 και αιχμή το Εθνικό Απολυτήριο, υπογραμμίζοντας ότι το πραγματικό δίλημμα είναι αν η χώρα θα αρκεστεί στη διαχείριση ή θα τολμήσει μια Παιδεία που ενώνει, εμπνέει και προετοιμάζει το μέλλον.