H Pepsi δε λεγόταν πάντα Pepsi, αλλά το αρχικό της όνομα ήταν Brad’s Drink. To άλλαξε το 1898 ο ίδιος ο δημιουργός του αναψυκτικού, Caleb D. Bradham, γιατί λέγεται ότι το προωθούσε στο φαρμακείο του ως φάρμακο για τη δυσπεψία, και θεώρησε ότι το Pepsi-Cola το αντιπροσωπεύει καλύτερα.
Ασφαλώς, με τα ονόματα των μεγάλων επιτυχημένων brands να συνιστούν πλέον το λεξιλόγιο μια κοινής παγκόσμιας επιχειρηματικής γλώσσας, και να είναι ταυτισμένα με συγκεκριμένα brand identities που απολύτως συνειρμικά αναγνωρίζουμε, δεν αποτελεί έκπληξη η διαπίστωση του πόσο σημαντική είναι η επιλογή ονόματος για μια επιχείρηση.
Ειδικά το τελευταίο διάστημα, που οι επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται στο διαδίκτυο όλο και περισσότερο, φιλοδοξώντας να προσεγγίσουν ένα ολοένα και μεγαλύτερο και διεθνές κοινό, το σωστό όνομα, που μάλιστα αντιστοιχεί και στο κατάλληλο domain name, αποκτά μεγαλύτερη σημασία.
Η αξία του ονόματος
Το όνομα μιας επιχείρησης είναι το πρώτο πράγμα με το οποίο έρχεται σε επαφή ο πελάτης, συνεπώς παίζει καθοριστικό ρόλο για τον αντίκτυπο που μπορεί να έχει ένα brand, για το τι είδους μήνυμα περνάει με την πρώτη ματιά (ή το πρώτο άκουσμα), αλλά και πόσο εύκολα μπορεί να εντυπωθεί στη μνήμη. Ποιο brand θα ήθελε να ξεχνούν οι πελάτες του πώς ονομάζεται;
Έπειτα, ένα όνομα εκπροσωπεί, ή καλύτερα, ταυτίζεται, με όλα τα στοιχεία που συνθέτουν ένα brand identity, με τις αρχές και τις αξίες τις οποίες πρεσβεύει, με την αισθητική του, με τον βαθμό στον οποίο είναι εδραιωμένο στο κλάδο του. Συγχρόνως, αντικατοπτρίζει όλα αυτά που το κάνουν να ξεχωρίζει από τις μάρκες που δραστηριοποιούνται στον ίδιο τομέα. Φέρει μέσα του όλα αυτά που προσφέρει, τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα για τα οποία το επιλέγουν. Αρκεί να σκεφτεί κανείς τι συνειρμοί δημιουργούνται στο άκουσμα της λέξης «Apple», για να συνειδητοποιήσει την αξία ενός σωστού ονόματος.
Η επιλογή
Ασφαλώς μπορεί κανείς πάντα να ακολουθήσει το ένστικτό του, και να υιοθετήσει το όνομα που τον εμπνέει/του αρέσει/πιστεύει ότι τον εκφράζει. Θα πρέπει να θυμάται, όμως, ότι είναι πιο δύσκολο απ’ ό,τι φαίνεται, γιατί θα πρέπει να καλύπτει ορισμένες παραμέτρους προκειμένου να αυξηθούν οι πιθανότητες να είναι επιτυχημένο: θα πρέπει να μην έχει δύσκολη ορθογραφία, να είναι εύκολο να το θυμηθεί κανείς, να μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο αντίστοιχο domain name για το website της εταιρείας, συνεπώς να μπορεί και να κατοχυρωθεί, αλλά και να μπορεί να λειτουργήσει αν η επιχείρηση επεκταθεί.
Κάπου έδω αναλαμβάνουν οι brand experts και οι διάφορες εξειδικευμένες υπηρεσίες και websites που μπορούν να προτείνουν σε μια επιχείρηση ένα όνομα που να έχει καλύτερες πιθανότητες να είναι επιτυχημένο, αλλά και να αναλάβουν τη διαδικασία κατοχύρωσής του και κατοχύρωσης του αντίστοιχου domain name.
Elon Musk
Tη σημασία του domain name μπορεί να υπογραμμίσει η ιστορία του Elon Musk, που το 2018 αποκάλυψε ότι πλήρωσε 11 εκατομμύρια δολάρια σε έναν άντρα από την Καλιφόρνια, για να αγοράσει από αυτόν το όνομα tesla.com. Μέχρι τότε, η διεύθυνση του website της Tesla ήταν teslamotors.com.
Ο τρόπος που κάνουν την επιλογή οι ειδικοί μπορεί να βασίζεται σε έρευνες, στοιχεία, τεστ και πειράματα, που εξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο αντιδρά το κοινό σε διάφορα ονόματα, σε στοιχεία στα οποία φαίνεται να δείχνει την προτίμησή του. Πρέπει επίσης να λαμβάνονται υπόψη τα ονόματα που χρησιμοποιούν εταιρείες του ίδιου κλάδου. Αν ένα καταναλωτής αναζητά μια συγκεκριμένη υπηρεσία στο διαδίκτυο, είναι λογικό ότι μια εταιρεία με όνομα που ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα θα του τραβήξει πρώτη το ενδιαφέρον.
Υπάρχουν, ωστόσο και πιο απλές επιλογές, καθώς μπορεί κανείς να στραφεί σε διάφορες διαδικτυακές υπηρεσίες, που για ένα συγκεκριμένο ποσό προτείνουν μια λίστα από ονόματα που ταιριάζουν με τον τομέα στον οποίο δραστηριοποιείται η εταιρεία του.
Η ονοματοδοσία λοιπόν αποδίδει πολλά περισσότερα από ένα όνομα σε μια επιχείρηση. Το όνομα είνα αυτό που είναι φορτισμένο με όλα όσα συνθέτουν αυτήν την επιχείρηση, και υπεύθυνο για την πρώτη εντύπωση που θα κάνει στον καταναλωτή. Σε μια εποχή τόσο μεγάλου ανταγωνισμού και υπερπληθώρας παρόχων όμοιων υπηρεσιών και προϊόντων, η πρώτη εντύπωση μπορεί να ποαδειχθεί καθοριστική.