Δεν είδαν με “καλό μάτι” οι επαγγελματίες και οι επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου τα νέα μέτρα για τους ανεμβολίαστους που ανακοινώθηκαν σε μια προσπάθεια να ελεγχθεί η έξαρση της πανδημίας που παρατηρείται τις τελευταίες μέρες.
Κάποιοι μάλιστα έφτασαν στο σημείο να κάνουν λόγο για στοχοποίηση του λιανεμπορίου που αποτελεί τον μεγαλύτερο εργοδότη της χώρας, αλλά και για συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού, οι οποίες ευνοούν τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Και όλα αυτά τη στιγμή που, σύμφωνα και με σχετική ανακοίνωση του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, το σύνολο των εμπορικών επιχειρήσεων έχουν επιδείξει τη μέγιστη σοβαρότητα στην προσπάθεια της κοινωνίας μας να αντιμετωπίσει αυτήν την πανδημία, και από την πρώτη στιγμή, παρά το τεράστιο οικονομικό κόστος, έχουν σεβαστεί τις όποιες αποφάσεις των ειδικών, τηρώντας ευλαβικά όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα.
Ειδικά αυτήν την περίοδο, που λόγω των ενδιάμεσων εκπτώσεων και της προσμονής της εορταστικής περιόδου είχε δημιουργηθεί η ελπίδα μιας «κανονικότητας», που θα επέτρεπε την αποπληρωμή κάποιων έστω συσσωρευμένων υποχρεώσεων, τα νέα μέτρα εκτιμάται ότι θα επιδεινώσουν το οικονομικό περιβάλλον. Σύμφωνα με τον Εμπορικό Σύλλογο Πειραιώς, η απαίτηση να ελέγχονται από τα καταστήματα οι καταναλωτές είναι πρακτικά όχι μόνο ανεφάρμοστη αλλά και περίεργη όταν, σε πολλές άλλες περιπτώσεις, με πολύ μεγαλύτερη συγκέντρωση κόσμου δεν απαιτείται η συγκεκριμένη προϋπόθεση, όπως στα super market, στις λαϊκές αγορές και στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.Ας δούμε όμως μερικές από τις αντιδράσεις των επίσημων φορέων του λιανικού εμπορίου στα νέα μέτρα.
ΕΒΕΠ: Αναγκαίο κακό τα νέα μέτρα για τους ανεμβολίαστους
«Ο επιχειρηματικός κόσμος οφείλει να αντιμετωπίσει τα μέτρα όχι ως περιοριστικά, αλλά ως προληπτικά για να αποφύγουμε τα χειρότερα που άλλωστε έχουμε βιώσει στο πρόσφατο παρελθόν».Αυτό σημειώνει σε δήλωσή του ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης σχετικά με τα μέτρα που ανακοίνωσε σήμερα η κυβέρνηση.
Ο ίδιος στη δήλωσή του ανέφερε ακόμη τα εξής: «Σίγουρα μας δυσκολεύουν και δεν μας διευκολύνουν, αλλά μας προστατεύουν. Έχουν κόστος και διαδικασία για τους καταναλωτές, αλλά αποτρέπουν τα καταστροφικά lockdown. Ας μην ξεχνάμε πως φτάσαμε σχεδόν τα 7.000 κρούσματα ημερησίως και κινδυνεύουμε να ξεπεράσουμε τα 10.000, ενώ χάσαμε 57 συνανθρώπους μας σε μία ημέρα και πάνω από 1.100 τον μήνα Οκτώβριο.
Ας λάβουμε επίσης υπόψη μας πως έχουμε 600.000 ανεμβολίαστους και άγνωστο αριθμό εμβολιασμένων που δεν έχουν μετά τη πάροδο του εξαμήνου εμβολιαστική κάλυψη με αντισώματα.Το τέταρτο κύμα δυναμώνει ενόψει του χειμώνα και τουλάχιστον φέτος έχουμε την άμυνα του εμβολίου που πρέπει και οι παραγωγικοί φορείς να αναδείξουμε ξανά με μια εκστρατεία πειθούς. Ως εκ τούτου παρά το γεγονός πως τα έκτακτα μέτρα και οι έλεγχοι δεν κάνουν τη ζωή μας εύκολη υποχρεούμαστε να τα σεβαστούμε και να τα εφαρμόσουμε σε όλους τους επαγγελματικούς χώρους είτε ως εργαζόμενοι, είτε ως πελάτες».
ΕΣΕΕ:Το λιανεμπόριο εισέρχεται και πάλι σε αχαρτογράφητα νερά
Για περισσότερο από ενάμιση χρόνο ο εμπορικός κόσμος καταβάλλει ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατόν προκειμένου να συμβάλλει στην αντιμετώπιση της πανδημίας. Υπέμεινε επί μακρόν τα επώδυνα lockdown με τον μηδενικό τζίρο, προσδοκώντας την επιστροφή στην «κανονικότητα», που συνεχώς αναβάλλεται, σημειώνει σε δήλωσή του ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ Γιώργος Καρανίκας.Αυτονοήτως, η προστασία της ανθρώπινης ζωής και της ασφάλειας των καταναλωτών παραμένει και σήμερα η πρώτη προτεραιότητα των μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων.
Είναι προφανές όμως πως τα νέα περιοριστικά μέτρα στην προσέλευση του αγοραστικού κοινού θα προκαλέσουν νέες απώλειες στα έσοδα όλων ανεξαιρέτως των εμπορικών ΜμΕ. Η υποχρέωση επίδειξης rapid test για την είσοδο στο κατάστημα συνιστά ανασταλτικό παράγοντα που οπωσδήποτε θα μειώσει την αγοραστική κίνηση και μάλιστα σε μία περίοδο που οι πληθωριστικές πιέσεις και το ενεργειακό κόστος πλήττουν ήδη όλα ανεξαιρέτως τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.
Οι ιδιοκτήτες των καταστημάτων και οι εργαζόμενοι σε αυτά μετατρέπονται σε ελεγκτές των πιστοποιητικών και των rapid test, καθήκον στο οποίο, ακόμη και αν οι ίδιοι καταφέρουν να ανταπεξέλθουν, είναι σίγουρο πως θα αλλοιώσει την αγοραστική εμπειρία για τους πολίτες, μειώνοντας τις επισκέψεις τους στην αγορά. Στον αντίποδα, η χωρίς κανένα έλεγχο και περιορισμό προσέλευση όλων εμβολιασμένων και ανεμβολίαστων πολιτών στα σουπερμάρκετ και τις λαικές αγορές δημιουργεί ευθέως ζήτημα αθέμιτου ανταγωνισμού σε βάρος των εμπορικών επιχειρήσεων.
Ταυτόχρονα προκαλεί εύλογα ερωτήματα ως προς την αποτελεσματικότητα στην ανάσχεση της πανδημίας που θα έχει το επιλεγμένο από την κυβέρνηση μείγμα μέτρων. Με αυτά τα δεδομένα, το λιανεμπόριο εισέρχεται και πάλι σε «αχαρτογράφητα νερά» και μάλιστα ενόψει της εορταστικής περιόδου, την οποία ανέμενε με προσδοκίες ανάκαμψης του τζίρου και της ψυχολογίας.