Οι λεπτομέρειες για το τι βλέπει ο καθένας μας στο διαδίκτυο είναι μια απίστευτα πολύτιμη πηγή. Τα δεδομένα παρακολούθησης βοηθούν ορισμένους όπως η Google και το Facebook να κερδίζουν δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως σε διαφημιστικά έσοδα, καθώς χρησιμοποιούν τις πληροφορίες για να στοχεύσουν σε προσωποποιημένες διαφημίσεις.

Για παράδειγμα, εάν περιηγείστε σε διαδικτυακούς λιανοπωλητές μόδας για να αγοράσετε ένα νέο τζιν, θα δείτε πολύ σύντομα διαφημίσεις για το τζιν παντελόνι να εμφανίζονται αλλού στην οθόνη του υπολογιστή σας. Όλοι έχουμε δει αυτό να συμβαίνει σε ό,τι κι αν σκεφτόμασταν να αγοράσουμε.

Το επίπεδο στο οποίο μας παρακολουθούν διαδικτυακά με αυτόν τον τρόπο είναι κάπως ανησυχητικό. Ο μέσος Ευρωπαίος έχει δεδομένα σχετικά με τη χρήση του διαδικτύου που μοιράζονται 376 φορές την ημέρα, σύμφωνα με μια πρόσφατη μελέτη. Για τους σέρφερ των ΗΠΑ αυτό σχεδόν διπλασιάζεται σε 747.

Τι θα γινόταν όμως αν μπορούσατε όχι μόνο να έχετε περισσότερο έλεγχο για το πόσα από τα δεδομένα σας κοινοποιούνται, αλλά και να κερδίσετε χρήματα από αυτά;

Αυτή είναι η υπόσχεση μιας καναδικής εταιρείας τεχνολογίας που ονομάζεται Surf, η οποία πέρυσι κυκλοφόρησε μια επέκταση προγράμματος περιήγησης με το ίδιο όνομα. Επιβραβεύει τους ανθρώπους για την περιήγηση στο διαδίκτυο.

Ακόμα σε προκαταρκτικό στάδιο ή περιορισμένης κυκλοφορίας του στις ΗΠΑ και τον Καναδά, λειτουργεί παρακάμπτοντας εταιρείες όπως η Google και αντ’ αυτού πουλάει τα δεδομένα σας απευθείας σε επωνυμίες λιανικής. Σε αντάλλαγμα το Surf σας δίνει πόντους που μπορούν να αποθηκευτούν και στη συνέχεια να εξαργυρωθούν για δωροκάρτες και εκπτώσεις καταστημάτων. Οι εταιρείες που έχουν εγγραφεί μέχρι στιγμής περιλαμβάνουν τις Foot Locker, The Body Shop, Crocs και Dyson.

Το πρόγραμμα Surf

Το Surf επισημαίνει ότι όλα τα δεδομένα είναι ανώνυμα – οι διευθύνσεις email και οι αριθμοί τηλεφώνου σας δεν κοινοποιούνται και δεν χρειάζεται να δώσετε το όνομά σας κατά την εγγραφή σας. Ωστόσο, ζητά την ηλικία, το φύλο και την κατά προσέγγιση διεύθυνση, αλλά αυτά δεν είναι υποχρεωτικά. Η ιδέα είναι ότι οι φίρμες μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα δεδομένα που παρέχει το Surf για να δουν, για παράδειγμα, ποιοι είναι οι πιο δημοφιλείς ιστότοποι μεταξύ ανδρών 18 έως 24 ετών στο Λος Άντζελες.

Στη συνέχεια, μπορούν να στοχεύσουν τις διαφημίσεις τους ανάλογα. Η Surf δεν έχει δημοσιοποιήσει λεπτομέρειες για το πόσα μπορούν να κερδίσουν οι άνθρωποι, αλλά μέχρι στιγμής λέει ότι έχει επιτρέψει στους χρήστες να κερδίσουν συλλογικά περισσότερα από 1,2 εκατομμύρια δολάρια (960.000 £).Οι χρήστες μπορούν επίσης να χρησιμοποιήσουν το Surf για να περιορίσουν τα δεδομένα που μοιράζονται, όπως τον αποκλεισμό πληροφοριών σχετικά με ορισμένους ιστότοπους που επισκέπτονται.