Όλα ξεκίνησαν πριν λίγες εβδομάδες όταν η Qatar Airways ανακοίνωσε ότι καθηλώνει το σύνολο των νέων αεροσκαφών Airbus Α350 που είχε στον στόλο της λόγω ενός πραγματικά απρόσμενου προβλήματος για τόσο νέα αεροσκάφη, ξεφτίσματος της βαφής σε αρκετά σημεία τους αεροπλάνου.
Γράφει ο Νίκος Αγγέλου
Ξεκινάει ένας πόλεμος ανακοινώσεων μεταξύ της κατασκευάστριας εταιρείας και της αεροπορικής τονίζοντας η μεν αεροπορική το μέγεθος του προβλήματος που της δημιουργεί η καθήλωση των αεροσκαφών στην εκτέλεση του πτητικού προγράμματος της, και η δε κατασκευάστρια εταιρεία ότι το πρόβλημα έχει μεγεθυνθεί από την αεροπορική εταιρεία, ότι είναι κάτι μικρότερης σημασίας από αυτό που παρουσιάζεται και ότι δεν συντρέχουν λόγοι ανησυχίας για την λειτουργικότητα του αεροπλάνου.
Η σπουδαιότητα της υπόθεσης για όλη την αεροπορική βιομηχανία και η εκτεταμένη δημοσιότητα της υπόθεσης είχε να κάνει κυρίως για 2 βασικούς λόγους. Η Qatar καταρχήν την τελευταία 20ετία έχει μεταμορφωθεί σε μία από τις μεγαλύτερες και πιο προβεβλημένες εταιρείες στον κόσμο μέλος της επονομαζόμενης Big 3 των εταιρειών του Περσικού Κόλπου ( οι άλλες δύο είναι η Emirates και η Etihad ).
H Qatar έχοντας σαν κινητήρια δύναμη τα ατελείωτα κεφάλαια του Εμιράτου μεταμορφώθηκε σε ένα αεροπορικό κολοσσό με δεκάδες παραγγελίες νέων αεροσκαφών με στόχο, που τον κατάφερε μαζί με τις άλλες δύο, να καταστήσουν την εταιρεία αλλά και το αεροδρόμιο στο Abu Dhabi , κόμβο αεροπορικών μετακινήσεων μεταξύ Ευρώπης και Αμερικής προς Ασία και Ωκεανία και αντίστροφα.
Ο σκοπός έχει επιτευχθεί και ένας βασικός βραχίονας αυτού ήταν πάντα η παραγγελία – η απόκτηση – και χρήση προηγμένων αεροσκαφών από τους 2 μεγάλους κολοσσούς την Boeing και Airbus, ειδικά ευρείας ατράκτου και μεγάλων αποστάσεων για να μπορεί να υποστηρίζει το συνεχώς και πιο εκτεταμένο πρόγραμμά δρομολογίων σε κάθε γωνιά του πλανήτη.
Αυτό την οδήγησε σε θηριώδεις παραγγελίες μοντέλων όπως το εμβληματικό Α380 και το Α350 από την Airbus αξίας δισεκατομμυρίων ευρώ που την κατέστησαν βασικό παίκτη στον σχεδιασμό των απαιτήσεων για αεροσκάφη μακρινών πτήσεων και συνομιλητή της Airbus, αλλά και έναν από τους βασικούς δείκτες για άλλες αεροπορικές εταιρείες πάνω στο σχεδιασμό και χρήση των αεροσκαφών.
Έτσι όταν η Qatar Airways λέει ότι ένα μοντέλο και μάλιστα τελευταίας παραγωγής και με τεχνολογία αιχμής έχει κάποιο σοβαρό πρόβλημα και το καθηλώνει αυτό αυτομάτως δεν ακούγεται πολύ θετικό για υποψήφιους χρήστες του μοντέλου ανά τον κόσμο και δημιουργεί ρωγμές στην εικόνα της Airbus.
Μία βασική παράμετρο όσον αφορά τις εταιρείες του κόλπου πάνω σε αυτό ήταν ότι πάντα προηγούταν στις παραγγελίες των νέων μοντέλων της Airbus κάνοντας γιγαντιαίες παραγγελίες συνήθως στις μεγάλες αεροπορικές εκθέσεις , χρησιμοποιώντας τα φώτα της δημοσιότητας για λόγους marketing, αλλά αυτό τις καθιστά και ως αυτές που καθρεφτίζεται πρώτα από το πόσο λειτουργικά εντάσσεται κάθε νέο μοντέλο στα δρομολόγια τους και τι πλεονεκτήματα προσφέρει ή και μειονεκτήματα.
Και ενώ φαινόταν ότι η υπόθεση θα οδηγούταν στα δικαστήρια και θα κατέληγε σε κάποια μορφή οικονομικής αποζημίωσης από την Airbus προς την Qatar η κατασκευάστρια εταιρεία πέρασε στην αντεπίθεση με μία μοναδική στα χρονικά κίνηση, ακυρώνοντας από την μεριά της την παραγγελία της Qatar Airways προς αυτήν από το 2017 για την παραγωγή 50 A321 neos αξίας 6,7 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Πρόκειται για μία πολύ σπάνια περίπτωση ακύρωσης παραγγελίας από τον κατασκευαστή και ειδικά τέτοιου μεγέθους που πραγματικά σοκάρει. Έτσι η Airbus από αμυνόμενη περνάει στην αντεπίθεση δημιουργώντας μεγάλο πρόβλημα στον σχεδιασμό της Qatar μιας και τα αεροσκάφη της παραγγελίας είναι ζωτικής σημασίας για τον πτητικό της πρόγραμμα γιατί έρχονται να καλύψουν την νέα τάση ακόμη και για εταιρείες κολοσσούς, να βάζουν μικρότερα αεροσκάφη όπως το Α321 και το Α321LR μακρινούς προορισμούς περιορισμένης ζήτησης που δεν συμφέρει να καλύπτουν με μεγαλύτερα μοντέλα όπως τα A380, A350, B747, B777 .
To A321 θεωρείται το ιδανικό μοντέλο για αυτήν την νέα τάση με παραγγελίες εκατοντάδων μονάδων από τις περισσότερες εταιρείες στον κόσμο, ειδικά μετά την καταστροφική για την Boeing ανάπτυξη και προώθηση του ανταγωνιστή του Β737MAX που δεν κατάφερε λόγω των 2 πολύνεκρων ατυχημάτων και της μακροχρόνιας καθήλωσής τους να ανταγωνιστούν το μοντέλο της Airbus δημιουργώντας έναν σχεδόν μονοπώλιο σε αυτόν των χώρο.
Η Qatar Airways και ο ιδιότροπος CEO Akbar Al Baker έχει να διαχειριστεί δύο παράλληλα προβλήματα με τα Α350 και Α321 και η αγορά εκφράζει προβληματισμούς για το ύφος και την στρατηγική του μιας και δεν έχει περάσει πολύς καιρός όταν δήλωνε ότι το εμβληματικό Α380 που είχε αγοράσει η εταιρεία ήταν το μεγαλύτερο λάθος που έχει κάνει και δεν ξαναπετάξει πότε με την Qatar , αλλά μέσα σε λίγες εβδομάδες αναγκάστηκε να το επαναφέρει στα δρομολόγια λόγω της καθήλωσης των Α350. Τώρα μάλλον θα πρέπει να βρει γρήγορα πιο μόνιμες λύσεις σε προβλήματα που έχει βάλει και ο ίδιος το χέρι του να δημιουργηθούν αλλά δεν έχουν εύκολη λύση.