Η Jo Malone CBE έγινε εκατομμυριούχος μετά την πώληση της ομώνυμης μάρκας αρωμάτων της (Jo Malone London) το 1999 μαζί με τα δικαιώματα χρήσης του ονόματός της σε οποιαδήποτε επιχείρηση. Δεκαετίες αργότερα, έχει μόνο ένα παράπονο: Ότι δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει ξανά το όνομά της.

«Δεν κοιτάζω πίσω και σκέφτομαι: «Αν είχα περιμένει άλλα πέντε χρόνια, θα μπορούσα να είχα κερδίσει το διπλάσιο ποσό»», δήλωσε η 62χρονη Βρετανίδα επιχειρηματίας. «Νομίζω ότι το μόνο πράγμα που μετανιώνω είναι η χρήση του ονόματός μου. Αυτό είναι ένα πρόβλημα, ακόμα και σήμερα», επισήμανε.

Jo Malone CBE, CNBC

Σύμφωνα με το βρετανικό δίκαιο, όταν πουλάς μια επιχείρηση που έχει χτιστεί πάνω στο όνομά σου, συνήθως πουλάς την υπεραξία και το δικαίωμα χρήσης αυτού του ονόματος. Μόλις πουλήσεις την επιχείρηση, η χρήση του ονόματός σου για μια παρόμοια επιχείρηση θα μπορούσε να προκαλέσει σύγχυση στους καταναλωτές και να παραβιάσει τη σύμβασή σου ή να παραβιάσει οποιαδήποτε εμπορικά σήματα που ανήκουν πλέον στον αγοραστή.

Θα μπορούσε επίσης να ισοδυναμεί με «παράνομη εκμετάλλευση», μια βρετανική νομική έννοια που εμποδίζει κάποιον να παραπλανήσει το κοινό να πιστέψει ότι τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες του συνδέονται με άλλη επιχείρηση.

Οι μεταγενέστερες επιχειρήσεις της Malone χρησιμοποιούν μόνο το μικρό της όνομα για να διασφαλίσουν ότι δεν παραβιάζουν τη συμφωνία της με την Estée Lauder. Αυτές περιλαμβάνουν τη μάρκα πολυτελών αρωμάτων Jo Loves και, πιο πρόσφατα, τη μάρκα αλκοολούχων ποτών Jo Vodka.

«Το πιο δύσκολο πράγμα»

Αν και η πώληση της πρώτης της μάρκας την έκανε πλούσια, η Malone δήλωσε ότι το να θυσιάσει το όνομά της ήταν «το πιο δύσκολο πράγμα».

«Δεν θέλω να προκαλέσω προβλήματα, αλλά πιστεύω ότι ο νόμος πρέπει να αλλάξει σε αυτό το θέμα, επειδή οι άνθρωποι πωλούν τις επιχειρήσεις τους με τα ονόματά τους, και αν τους λες ότι δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν το όνομά τους για το υπόλοιπο της ζωής τους, αυτό σημαίνει μια δια βίου απαγόρευση ανταγωνισμού», είπε.

«Νομίζω ότι ο νόμος θα πρέπει να εξετάσει τον τρόπο με τον οποίο πωλούνται οι επιχειρήσεις και πώς εφαρμόζεται αυτή η απαγόρευση ανταγωνισμού», πρόσθεσε.

Στην ίδια θέση και άλλοι επιχειρηματίες

Η Malone είναι μία από τους πολλούς επιχειρηματίες που πούλησαν μια επώνυμη μάρκα και μετά το μετάνιωσαν.

Η σχεδιάστρια μόδας Karen Millen πούλησε την επιχείρησή της το 2004 και συμφώνησε να μην χρησιμοποιεί το όνομά της σε ανταγωνιστική επιχείρηση σε παγκόσμιο επίπεδο. Αργότερα αμφισβήτησε τους περιορισμούς, αλλά το δικαστήριο αποφάνθηκε ότι η χρήση του ονόματός της θα προκαλούσε σύγχυση στους καταναλωτές.

Η  Elizabeth Emanuel, η σχεδιάστρια του νυφικού της πριγκίπισσας Νταϊάνα, πούλησε την επιχείρησή της – συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων χρήσης του ονόματός της – σε μια εταιρεία που αργότερα μεταβίβασε τα δικαιώματα αυτά σε νέους ιδιοκτήτες. Όταν προσπάθησε να τους εμποδίσει να χρησιμοποιούν το όνομα «Elizabeth Emanuel», τα δικαστήρια αποφάνθηκαν ότι η πώληση σήμαινε ότι οι νέοι ιδιοκτήτες έλεγχαν νόμιμα το όνομα και το εμπορικό σήμα.

Παρόμοια είναι η κατάσταση και στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Η Αμερικανίδα μακιγιέζ και επιχειρηματίας Bobbi Brown πούλησε επίσης την ομώνυμη εταιρεία καλλυντικών της στην Estée Lauder το 1995 και υποχρεώθηκε να μην χρησιμοποιεί το όνομά της εμπορικά με τρόπο που θα ανταγωνιζόταν το εμπορικό σήμα.

Διαπραγματευτείτε τη σύμβασή σας

Η Malone συμβούλεψε τους νέους επιχειρηματίες να σκεφτούν δύο φορές πριν πουλήσουν τα δικαιώματα του ονόματός τους.

«Θα έλεγα σε όσους σκέφτονται να προχωρήσουν σε εξαγορά, ειδικά αν το όνομά τους είναι συνδεδεμένο με την επιχείρησή τους, να σκεφτούν πρώτα όλες τις συνέπειες», είπε, προσθέτοντας: «μην το κάνετε ποτέ μόνο για τα χρήματα», κάτι που δεν είναι τόσο απλό.

Μπορείτε να διαπραγματευτείτε τους όρους του συμβολαίου πριν πουλήσετε την επιχείρηση, συμπεριλαμβανομένης ενδεχομένως της αλλαγής του ονόματος. Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένες προειδοποιήσεις, καθώς συχνά, χωρίς το αρχικό όνομα, η μάρκα δεν διατηρεί την ίδια αξία στις εξαγορές.

Διαβάστε ακόμη: