Τα παραδοσιακά περίπτερα ψυχορραγούν,

ενώ στη μικρή λιανική γίνεται μεγάλη μάχη επενδύσεων, με τις αλυσίδες super market και τις ψηφιακές πλατφόρμες να διεκδικούν μερίδιο της πίτας του 1 δισ. ευρώ, δηλαδή  που δηλαδή υπολογίζεται ο τζίρος των «μικρών».

Σύμφωνα με στοιχεία της NielsenIQ,

όπως αυτά παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο του Convenience Retailing Conference 2021, ένα στα δύο περίπτερα έβαλαν λουκέτο μέσα στη δεκαετία 2010-2020. Πιο συγκεκριμένα, από τα 9.904 περίπτερα που λειτουργούσαν το 2010, το 2020 είχαν μείνει ανοιχτά μόλις τα 4.985, καταγράφοντας μείωση της τάξης του 50,3%.

Συνολικά, το δίκτυο της παραδοσιακής μικρής λιανικής έχει συρρικνωθεί κατά  23,5% περίπου, ήτοι από 30.322 σημεία το 2010, σε 23.182 το 2020.

Καθοριστικό ρόλο στην πορεία των περιπτέρων παίζει η μείωση που καταγράφεται στις πωλήσεις καπνικών προϊόντων, τα οποία στην εξεταζόμενη δεκαετία κατέγραψαν υποχώρηση όγκου κατά 50,3% και αξίας κατά 31,2%. Ο χαμένος τζίρος από τις πωλήσεις τσιγάρων ανέρχεται στο ύψος των 1,1 δις ευρώ.
Ο θάνατος του παραδοσιακού περιπτέρου – Γιατί έχουν κλείσει τα μισά περίπτερα την τελευταία 10ετία
Επιπλέον, η αλλαγή της ρυθμιστικής αρχής (το υπουργείο Εθνικής Άμυνας που ήταν αρμόδιο για τη λειτουργία των περιπτέρων αντικαταστάθηκε από το υπουργείο Εσωτερικών και την τοπική αυτοδιοίκηση), δημιούργησε ένα πιο αυστηρό πλαίσιο, αναφορικά με την κατάληψη κοινόχρηστων χώρων.

Σημαντικό ρόλο στη συρρίκνωση έπαιξε και η πανδημία αλλά και η έλλειψη χώρων στάθμευσης!

Όσα περίπτερα βρίσκονται στο κέντρο της Αθήνας και άλλων μεγάλων πόλεων, λόγω των lockdowns είδαν την πελατεία τους να μειώνεται δραματικά, λόγω των κλειστών καταστημάτων εμπορίου και εστίασης, αλλά και εξαιτίας της εκτεταμένης τηλεργασίας και τηλεκπαίδευσης. Κάπως καλύτερη είναι η κατάσταση στα προάστια, καθώς και σε σημεία όπου υπάρχει διέλευση πολλών ατόμων, όπως οι σταθμοί του μετρό ή έξω από νοσοκομεία.

Αναφορικά με τους χώρους στάθμευσης, τα τελευταία χρόνια οι καταναλωτές προτιμούν να κάνουν τα καθημερινά τους ψώνια σε μικρά σημεία πώλησης που διαθέτουν ένα ευρύ κωδικολόγιο προϊόντων και χώρους στάθμευσης.

Για την ιστορία αξίζει να σημειωθεί ότι τα περίπτερα έλκουν την καταγωγή τους από τα μικρά καπνοπωλεία του 1828, που εμφανίζονται μετά την απελευθέρωση στο Ναύπλιο και στη συνέχεια στην Αθήνα.

Τα περίπτερα, όπως τα γνωρίζουμε σήμερα, εμφανίζονται μετά το 1911, όταν το ελληνικό κράτος, ψάχνοντας τρόπο να βοηθήσει όλους όσοι πολέμησαν για την πατρίδα, αποφασίζει να χορηγήσει άδειες πώλησης καθημερινών προϊόντων.