Ένα από τα κατ΄ εξοχήν λαϊκά ποτά είναι η μπύρα.
Σύμφωνα με ιατρικές έρευνες και με τους ειδικούς υπάρχουν δώδεκα λόγοι για τους οποίους η εντός ορίων κατανάλωση του αρχαίου ζύθου κάνει καλό στην υγεία, αφού λόγω των βιταμινών και αντιοξειδωτικών ουσιών που περιέχει , μειώνει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων και οστεοπόρωσης.
Μέχρι πρότινος η μπύρα στην Ελλάδα ήταν και φθηνή.
Μάλλον αυτό πίστευε ο έλληνας καταναλωτής που δεν είχε μέσο σύγκρισης.
Δεν αναφερόμαστε σε εκλεπτυσμένες κατηγορίες ειδών μπύρας αλλά αυτές που στην Ελλάδα θεωρούνται ποτά μαζικής κατανάλωσης και ανήκουν στις δύο βασικές κατηγορίες lager και pilsen με 5% μέσο όριο περιεκτικότητας σε αλκοόλ .
Στην Ελλάδα κυκλοφορούν σήμερα αρκετές επώνυμες μπύρες σήματα δύο γνωστών πολυεθνικών ομίλων που κυριαρχούν σε όλη την Ευρώπη.
Πρόκειται για την δανέζικης προέλευσης Carlsberg ( Ολυμπιακή Ζυθοποιία ) και την ολλανδικών συμφερόντων Heineken ( Αθηναϊκή Ζυθοποιία ) που κατέχουν και το μεγαλύτερο μέρος της ελληνικής αγοράς με αρκετά brands στα χαρτοφυλάκια τους.
Μικρότερα αλλά σεβαστά μερίδια έχουν κατακτήσει στην αγορά και δύο ελληνικών συμφερόντων εταιρίες η Ζυθοποιία Μακεδονίας – Θράκης ( με την Βεργίνα πιο γνωστό σήμα ) και η Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης ( ΕΖΑ ).
Θα νόμιζε κανείς ότι ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών του κλάδου θα είχε θετικά αποτελέσματα για τους καταναλωτές.
Πράγματι πριν μερικά χρόνια όταν στο προσκήνιο εμφανίστηκε το σήμα «Βεργίνα» αυτό έγινε σε κάποιο βαθμό επειδή η εταιρία της Κομοτηνής αμφισβήτησε με προσφυγή στην Επιτροπή Ανταγωνισμού τις εμπορικές πρακτικές της ολλανδικής Heineken που κατείχε την μερίδα του λέοντος στην αγορά του κλάδου ( μεγαλύτερο μερίδιο από οποιαδήποτε άλλη ευρωπαϊκή χώρα !).
Η υπόθεση τελεσφόρησε πριν μερικούς μήνες με επιβολή σημαντικού προστίμου – πάνω από 25 εκατ, ευρώ – στον ολλανδικό όμιλο.
Φαίνεται όμως ότι τους τελευταίους μήνες, έχουν βρεθεί νέες ισορροπίες στην αγορά του κλάδου.
Αυτό μπορεί να παρατηρήσει κανείς στα ράφια όλων των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ.
Μπύρες ιδιωτικής ετικέτας σε μεγάλα σούπερ μάρκετ της Ισπανίας
Η διαφορά στις τιμές όλων των κατηγοριών μπίρας είναι σχεδόν ανύπαρκτες και αν υπάρχουν οφείλονται σε «προσφορές» περιορισμένης διάρκειας.
Αλλά οι «προσφορές» αυτές γίνονται για συγκεκριμένο λόγο, για να προστατευθούν οι τέσσερις μεγάλοι όμιλοι από την τυχόν διαδικασία για εναρμονισμένες πρακτικές. ( καρτέλ)
Μέχρι σήμερα κανείς αρμόδιος για την εποπτεία της αγοράς δεν διαπίστωσε να συμβαίνει κάτι τέτοιο διαφορετικά προφανώς θα υπήρχε κάποια κίνηση εκ μέρους των ελεγκτικών αρχών για τις επώνυμες μπύρες.
Άλλωστε αυτό δεν «χαλάει» τους επικεφαλής των τεσσάρων μεγάλων ομίλων που βλέπουν να «αβγαταίνουν» τα έσοδα τους.
Από την άλλη πλευρά ο καταναλωτής δεν έχει λύση: Πληρώνει σήμερα τις επώνυμες μπύρες κατά 100% ακριβότερες σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Εναλλακτική λύση για φθηνότερη μπύρα δεν υπάρχει , αφού οι διάφορες μπύρες ιδιωτικής ετικέτας που παρασκευάζουν με την μορφή φασόν οι μεγάλοι όμιλοι για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ μπορεί να είναι φθηνότερες κατά 10-15% από τις επώνυμες αλλά και αυτές πωλούνται σε διπλάσιες τιμές από τις άλλες ευρωπαϊκές αγορές.
Υπάρχουν και οι μπύρες που εισάγουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ για λογαριασμό τους από την Ολλανδία και την Γερμανία κυρίως.
Ούτε αυτών διαφέρουν σημαντικά οι τιμ , έστω και αν το κόστος αγοράς πρέπει να είναι πολύ χαμηλότερο: Έτσι σήμερα η φθηνότερη μπύρα ιδιωτικής ετικέτας πωλείται στην Ελλάδα αντί 1,80 ευρώ το λίτρο , όταν αντίστοιχες μπύρες στην Γαλλία και την Ισπανία για τις ίδιες συσκευασίες διατίθενται στην μισή τιμή.
Τι συμβαίνει λοιπόν; Οι επικεφαλής αγορών των ελληνικών αλυσίδων σούπερ μάρκετ δεν βρίσκουν να αγοράσουν φθηνές μπύρες από την Ευρώπη ή όλοι ( σούπερ μάρκετ και ελληνικές ζυθοποιίες ) βολεύονται από την ανυπαρξία ελέγχων και υπάρχει κάποιου είδους συμφωνία κυρίων ( και των δύο πλευρών ) σε βάρος των ελλήνων καταναλωτών ;
Το ρεπορτάζ ( ανά την Ευρώπη ) συνεχίζεται …