Την παραίτησή του από το δικαστικό σώμα υπέβαλε ο αντιπρόεδρος του Αρείου Πάγου και πρόεδρος του Α1 Τμήματος του ανωτάτου δικαστηρίου Χρήστος Τζανερίκος, μια ημέρα μετά τη δήλωση του περί παρέμβασης στον Άρειο Πάγο σχετικά με το κόμμα του Ηλία Κασιδιάρη, με αφορμή τη νέα τροπολογία που κατέθεσε η κυβέρνηση.

Την προεδρία του Α1 Τμήματος θα αναλάβει η Ευδοξία Κιουπτσίδου η οποία και θα προεδρεύσει της σύνθεσης των δικαστών που θα κρίνουν για τη νομιμότητα της συμμετοχής των κομμάτων στις εκλογές της 21ης Μαϊου.

Η πρόεδρος του Αρείου Πάγου Μαρία Γεωργίου που παρέλαβε την παραίτηση του αντιπροέδρου θα την κρατήσει, καθώς υπάρχει από τον νόμο προθεσμία ενός μηνός αν ο παραιτηθείς ανώτατος δικαστικός θελήσει να ανακαλέσει. Να σημειωθεί ότι ο Χρήστος Τζανερίκος συνταξιοδοτείται στο τέλος Ιουνίου.

Η αλλαγή του νόμου, βάσει του οποίου, θα αποφασίζει πλέον η Ολομέλεια, -και όχι ένα μέρος- του Α` Τμήματος του Αρείου Πάγου, προκάλεσε χτες την αντίδραση του επικεφαλής Αρεοπαγίτη, Χρήστου Τζανερίκου.

Ο αντιπρόεδρος του Αρείου Πάγου έλαβε δημόσια θέση -κάτι που γίνεται πρώτη φορά, χαρακτηρίζοντας την συμπληρωματική ρύθμιση που έφερε η κυβέρνηση «ως φωτογραφική».

Στη δήλωση απάντησε ο υπουργός Εσωτερικών, Μάκης Βορίδης, επισημαίνοντας σε ανακοίνωσή του πως «στις Δημοκρατίες νομοθετεί η Βουλή και όχι οι δικαστές».

Επίσης σημείωσε ότι η σύνθεση του Α1 Τμήματος είναι δεδομένη και δεν επηρεάζεται από την κυβερνητική νομοθετική πρωτοβουλία, ενώ άσκησε κριτική στον ΣΥΡΙΖΑ λέγοντας ότι είναι ανεξήγητη η στάση του που προτιμά για ένα τέτοιο ζήτημα κατ’ επιλογήν περιορισμένη σύνθεση δικαστηρίου αντί για την ολομέλεια του δικαστικού σχηματισμού».

Παρέμβαση επί του θέματος έκανε και ο Ευάγγελος Βενιζέλος, καλώντας τον αντιπρόεδρο του ΑΠ σε αποχή από τα καθήκοντά του λόγω της δημόσιας τοποθέτησής του.

H επίμαχη δήλωση του Χρ. Τζανερίκου

Συγκεκριμένα, η δήλωση του κ. Τζανερίκου που προκάλεσε δικαστική και πολιτική θύελλα έχει ως εξής:

«Με βάση την τροπολογία – προσθήκη του ΥΠΕΣ, με την οποία τροποποιείται η παρ. 1 του άρθρου 32 του π. δ. 26/2012, εισάγεται η πρωτοφανής για τα δικαστικά χρονικά ρύθμιση, που θεσμοθετεί την ολομέλεια πολιτικού τμήματος του Αρείου Πάγου. Πρωτοφανής, καθόσον αποτελεί ευθεία παρέμβαση στη λειτουργία του Αρείου Πάγου, αφού τόσο κατά το άρθρο 23 του προϊσχύσαντος Ν. 1756/1988, όσο και κατά το άρθρο 27 του ήδη ισχύοντος Ν. 4938/2022: «…Κάθε τμήμα συγκροτείται από τον Πρόεδρο και τέσσερις (4) αρεοπαγίτες…» και όχι από το σύνολο των αρεοπαγιτών, που υπηρετούν σ’ αυτό, ο αριθμός των οποίων, σημειωτέον, δεν είναι ο ίδιος σε όλα τα τμήματα, αλλά μπορεί να μεταβάλλεται, με σχετικές αποφάσεις της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου ή σε έκτακτες περιπτώσεις με πράξεις του Προέδρου του ΑΠ, που εγκρίνονται από την ολομέλεια αυτού. Ουδέποτε έχει προβλεφθεί ολομέλεια τμήματος συγκροτούμενη απ’ όλους του Δικαστές αυτού. Να σημειωθεί, ακόμη, ότι σε περίπτωση ισοψηφίας σε «ολομέλεια» τμήματος με άρτιο αριθμό Δικαστών, αφού οι πολυμελείς συνθέσεις (άρθρο 4 Ν. 1756/1988 και ήδη ισχύοντος 4938/2022) πρέπει να έχουν περιττό αριθμό, θα έπρεπε να εισαχθεί (δίκην σωματείου) ρύθμιση ότι υπερισχύει η γνώμη του Προέδρου του.

Η ρύθμιση, που εισάγεται με την επίμαχη τροπολογία, παρά την κατ’ επίφαση αιτιολογία της, δηλαδή της «θωράκισης της όποιας απόφασης του Αρείου Πάγου» για την ανακήρυξη ή μη κομμάτων, που αναφέρονται στο άρθρο 32 του π. δ. 26/2012, ώστε να μη μπορεί αυτή να αμφισβητηθεί, αποτυπώνει, φωτογραφικά, τη δυσπιστία και την έλλειψη εμπιστοσύνης στο πρόσωπό μου, εκ μέρους της Κυβέρνησης, που είχε τη σχετική νομοθετική πρωτοβουλία, αναφορικά με την άσκηση της διακριτικής μου ευχέρειας να ορίζω την (πενταμελή) σύνθεση του τμήματος του οποίου είμαι Πρόεδρος. Άραγε οι εκατοντάδες χιλιάδες αποφάσεις των τμημάτων του Αρείου Πάγου, που έχουν εκδοθεί ή θα εκδοθούν με τις πενταμελείς τους συνθέσεις και όχι από τις ολομέλειές τους δεν είναι θωρακισμένες και μπορεί να αμφισβητούνται; Η δεύτερη προσθήκη, κατά την οποία το Α1 τμήμα του ΑΠ, μπορεί να ζητεί στοιχεία για την τεκμηρίωση της σχετικής του κρίσης, από τις κατά περίπτωση αρμόδιες ή άλλες αρχές ήταν εντελώς περιττή, αφού με την ήδη ισχύουσα από τον περασμένο Φεβρουάριο ρύθμιση το τμήμα ελέγχει και αυτεπαγγέλτως τη συνδρομή των προϋποθέσεων ανακήρυξης, Στο πλαίσιο, επομένως, της αυτεπάγγελτης έρευνάς του, από που θα αντλούσε τα στοιχεία, για την τεκμηρίωση της κρίσης του; από τον μπακάλη της γειτονιάς;

Τέλος, δεν πρέπει να διαφεύγει της προσοχής μας ότι ο ΥΠΕΣ, προαναγγέλλοντας την τροπολογία σε εκπομπή της ΕΡΤ την Πέμπτη 06-04-2023, παρενέβη, ανεπίτρεπτα, ευθέως στην κρίση του Α1 τμήματος του ΑΠ, αφού δήλωσε, μεταξύ άλλων: «Δεν μπορεί να υπάρχει μια βαθιά αντίφαση, από τη μια μεριά το ποινικό τμήμα της δικαιοσύνης (σημ: ξέχασε να πει κατωτέρου του ΑΠ Δικαστηρίου) να τον καταδικάζει (τον Κασιδιάρη) ως αρχηγό εγκληματικής οργάνωσης και να έρχεται ένα άλλο τμήμα της δικαιοσύνης επίσης, το Α1 του Αρείου Πάγου, που λέει ότι είναι πολιτικός αρχηγός». Δηλαδή, ο ΥΠΕΣ, εμμέσως, πλην σαφώς υπέδειξε στους Δικαστές του Α1 τμήματος ποια θα πρέπει να είναι η κρίση τους, για το συγκεκριμένο θέμα».

Διαβάστε περισσότερα