Πες μου τί καιρό θα κάνει για να σού πω τι θα πουλήσει περισσότερο σήμερα. Ποτέ αυτό το αξίωμα δεν ήταν πιο αντιπροσωπευτικό από τα τελευταία χρόνια, οπότε παγκοσμίως η κλιματική κρίση έχει προκαλέσει μια γενικευμένη αποσταθεροποίηση των μέσων όρων της θερμοκρασίας. Είναι αναπόφευκτο όλες αυτές οι «πρωτοτυπίες» να έχει αντίκτυπο στην καταναλωτική συμπεριφορά του κοινού και την δημιουργία νέων φαινομένων στην αγορά.
Το πρώτο τρίμηνο του ’23 ο ήπιος χειμώνας επέδρασσε σημαντικά στην αγορά της ένδυσης, με τα λεγόμενα «βαριά» ρούχα (παλτό, μπουφάν) να χάνουν το συνηθισμένο μερίδιό τους. Οι καταναλωτές συνέχιζαν να αγοράζουν «ανοιξιάτικα», ενώ φαίνεται πως αποφάσισαν να αρκεστούν στα χειμωνιάτικα ρούχα που είχαν ήδη στις ντουλάπες τους για τις κρύες μέρες όταν αυτές θα ακολουθούσαν.

 

Αξίζει να σημειώσει κανείς ότι με εξαίρεση το δεκαήμερο 5-14 Φεβρουαρίου, ο εφετινός χειμώνας ήταν αρκετά πιο ζεστός από προηγούμενες χρονιές. Αντίθετα, με μια εξισορροπητική συμπεριφορά ο καιρός στην Ελλάδα διαμόρφωσε μία Ανοιξη πιο ψυχρή και πιο υγρή σε σχέση με άλλες «κανονικές» χρονιές. Κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει σήμερα εάν αυτή η αλλαγή θα είναι πρόσκαιρη ή θα μονιμοποιηθεί. Στη δεύτερη περίπτωση, πάντως, η καταναλωτική συμπεριφορά θα διαφοροποιηθεί δραστικά. Και επίσης, κανείς δεν μπορεί σήμερα να προβλέψει εάν το καλοκαίρι του ’23 θα εξελιχθεί σε θερμότερο από τα συνηθισμένα για να ισορροπήσει την ψυχρότερη Ανοιξη.

Ο πιο ψυχρός Μάιος των τελευταίων 14 ετών

Σύμφωνα με τις αρμόδιες μετεωρολογικές υπηρεσίες, ο εφετινός Μάιος ήταν ο πιο κρύος από το 2009. Υπήρξαν περιοχές που ο μέσος όρος της θερμοκρασίας έπεσε σημαντικά. Πιο ψυχρός κατά 3,2 βαθμούς Κελσίου ήταν ο καιρός του Μαίου για τη Θεσσαλονίκη και τη Θεσσαλία, ενώ στην Αθήνα έφτασε τους μείον 2,5 βαθμούς Κελσίου.

 

 

Όπως και να’χει, η αγορά και οι πωλήσεις των προϊόντων είναι ενδεικτικές της αλλαγής που συντελείται.
Τα «χειμωνιάτικα» προϊόντα είχαν για το πρώτο τρίμηνο ασυνήθιστα αυξημένη ζήτηση σε σχέση με όλα τα προηγούμενα χρόνια. Μόνο τον Μάιο, για παράδειγμα, αγορά της σοκολάτας σχεδόν έχει διπλασιαστεί (αύξηση πάνω από 80%) σε σχέση με τα καθιερωμένα νούμερα της εποχής, ενώ αντίθετα η αγορά των αντηλιακών, που μια τέτοια περίοδο σημείωνε αυξητικές τάσεις, δεν έχει ξεκινήσει ουσιαστικά να κινείται ακόμα.
Ενδεικτική και η αγορά των αλκοολούχων. Ποτέ στο παρελθόν οι πωλήσεις ουϊσκι δεν ήταν τόσο ψηλά για έναν μήνα σαν τον Μάιο και αντίστοιχα τα λευκά ποτά είχαν τις αντίθετες με τις συνηθισμένες τους επιδόσεις.
Οπου κι αν κοιτάξει κάνεις τους δείκτες της αγοράς, αντιλαμβάνεται πώς η αλλαγή του καιρού έρχεται να διαφοροποιήσει συμπεριφορές και πωλήσεις, αλλά και να δημιουργήσει ενδεχομένως νέες ανάγκες και ευκαιρίες στο άμεσο μέλλον.

Διαβάστε περισσότερα