Την τελευταία δεκαετία το κόστος εργασίας έχει καταγράψει ραγδαία άνοδο. Μετά την πανδημία, οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού μαστίζουν τις επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο και ειδικά τον κλάδο της φιλοξενίας. Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, η ζήτηση για εργαζομένους δεν ήταν ποτέ υψηλότερη και οι τεράστιες ελλείψεις σε προσωπικό εξακολουθούν να υφίστανται, προκαλώντας προβλήματα στα ξενοδοχεία, παρά την αλλαγή των περιοριστικών μέτρων που «γέμισαν» και πάλι τα ξενοδοχεία μετά από δυο χρόνια πανδημίας.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, τα ταξίδια έχουν επανέλθει σε μεγάλο βαθμό και τα ξενοδοχεία σε όλο τον κόσμο προετοιμάζονται για αυτό που σίγουρα θα είναι ένα καλοκαίρι – ρεκόρ όσον αφορά στην ταξιδιωτική κίνηση, αλλά το κάνουν με το ένα χέρι δεμένο πίσω από την πλάτη τους, εξαιτίας των μεγάλων ελλείψεων εργατικού δυναμικού. Με τους μισθούς να αυξάνονται και την προσφορά εργαζομένων να μειώνεται, τα ξενοδοχεία αγωνίζονται να παραμείνουν στην… ζωή σε αυτούς τους πρωτόγνωρους καιρούς για τον τουριστικό κλάδο γενικότερα.
Το λειτουργικό κόστος
Το λειτουργικό κόστος των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων έχει άμεσο αντίκτυπο στο τελικό αποτέλεσμα ενός ακινήτου. Επομένως, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού και το αυξανόμενο κόστος επηρεάζουν το βάρος του. Τι λένε, όμως, οι ειδικοί για τον πραγματικό αντίκτυπο της αύξησης του κόστους εργασίας στα ξενοδοχεία και τους επισκέπτες τους;
Οι σπατάλες εξαντλούν τα περιθώρια κέρδους και απειλούν την οικονομική υγεία και τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα ενός ακινήτου. Τα ξενοδοχεία πρέπει να βρουν μια ισορροπία μεταξύ της υπερβολικής δαπάνης και της «θυσίας» ζωτικών υπηρεσιών που θα επηρεάσουν αρνητικά την εμπειρία των επισκεπτών. Αν και είναι αλήθεια η φράση «ότι πληρώσεις παίρνεις» όσον αφορά στην εργασία και στις υπηρεσίες, τα ξενοδοχεία πρέπει να βρουν νέους τρόπους για να μειώσουν το κόστος χωρίς στην πραγματικότητα να επηρεάσουν καθόλου το τελικό προϊόν.
Η διαχείριση εσόδων
Το πρώτο βήμα για τη διατήρηση του λειτουργικού κόστους του ξενοδοχείου υπό έλεγχο είναι η πρακτική διαχείριση των εσόδων. Όπως λένε οι ειδικοί της τουριστικής βιομηχανίας «αντί να διαχειρίζεστε τα έσοδα με απαρχαιωμένα μοντέλα που βασίζονται σε συστήματα σταθερών τιμών, υιοθετήστε ένα μοντέλο που αντικατοπτρίζει με μεγαλύτερη ακρίβεια τη σημερινή δυναμική αγορά».
Στον πυρήνα της, η διαχείριση εσόδων «είναι η στρατηγική χρήση δεδομένων απόδοσης, δεδομένων τοπικής αγοράς, ποσοστών ανταγωνιστών και άλλων εφαρμοσμένων αναλυτικών στοιχείων για να βοηθήσει στην πρόβλεψη της ζήτησης των καταναλωτών για βελτιστοποίηση της τιμολόγησης και της διανομής με τρόπο που μεγιστοποιεί τα έσοδα και τα κέρδη». Με πιο απλά λόγια, «πούλα το σωστό δωμάτιο, στον κατάλληλο επισκέπτη, τη σωστή στιγμή, στη σωστή τιμή, μέσω του σωστού καναλιού διανομής, με το καλύτερο κόστος».
Δυναμική τιμολόγηση
Η δυναμική τιμολόγηση επιτρέπει στα ξενοδοχεία να διαχειρίζονται τα έσοδά τους στη σημερινή διαρκώς μεταβαλλόμενη οικονομία. Χρησιμοποιεί ευέλικτη τιμολόγηση για ένα προϊόν ή μια υπηρεσία με βάση τη ζήτηση της αγοράς. Σε ένα μοντέλο δυναμικής τιμολόγησης, οι επιχειρήσεις χρεώνουν περισσότερο καθώς αυξάνεται η ζήτηση.
Η ελπίδα για «κανονικότητα»
Τώρα που υπάρχει φως στην άκρη του τούνελ, τα ξενοδοχεία αναζητούν να επιστρέψουν σε πλήρη λειτουργική ικανότητα. Όμως, το νέο υψηλό κόστος εργασίας εμποδίζει την επιθυμία τους αυτή. Καθώς τα ταξίδια συνεχίζουν να αυξάνονται, τα ξενοδοχεία θα κληθούν να διατηρήσουν το απαραίτητο βάθος προσωπικού μετά τις περικοπές που έγιναν το 2020.
Εκτός από την απότομη αύξηση της πληρότητας, τα ξενοδοχεία θα ανοίξουν ξανά σύντομα ορισμένες από τις υπηρεσίες και ανέσεις που «πάγωσαν» τα προηγούμενα δυο χρόνια όπως σπα, γυμναστήρια κ.ά. Υπηρεσίες που δικαιολογούν εν μέρει και αυξήσεις στις τιμές των δωματίων.
Σύμφωνα με την Kimberly Berry, διευθύντρια Ψηφιακής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης στο Travel Outlook, «εάν τα ξενοδοχεία δεν βρουν λύση για τις ελλείψεις προσωπικού τους, θα δυσκολευτούν να παρέχουν επαρκείς υπηρεσίες στους επισκέπτες που εξακολουθούν να περιμένουν υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης καθώς όλα επιστρέφουν στην κανονικότητα.
Αυτό σημαίνει ότι οι επισκέπτες πιθανότατα θα βιώσουν μεγάλους χρόνους αναμονής και ίσως ουρές κατά την διάρκεια του check in/out στη ρεσεψιόν, στην είσοδό τους στο δωμάτιο (λιγότερες καθαρίστριες περισσότερη ώρα για διαθέσιμα δωμάτια, υπηρεσία γκρουμ) κ.ά. Ωστόσο, όπως λέει η ίδια, οι ψηφιακές λύσεις που έχουν υιοθετήσει τα ξενοδοχεία εξαιτίας της πανδημίας όπως το ηλεκτρονικό check in, αλλά και το ηλεκτρονικό τηλεφωνικό κέντρο μπορούν να δώσουν λύση.
«Καμπανάκι» ΣΕΤΕ για την ελληνική τουριστική βιομηχανία
Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Γιάννης Ρέτσος, αναφερόμενος πρόσφατα στο «καυτό» ζήτημα της έλλειψης προσωπικού στον τουριστικό κλάδο, τόνισε ότι είναι ένα σημαντικό και πολυσύνθετο πρόβλημα που δεν αφορά μόνο τον ελληνικό τουρισμό, καθώς, όπως είπε, σύμφωνα με τελευταία μελέτη στις χώρες του ευρωπαϊκού νότου λείπουν αυτή τη στιγμή 700.000 εργαζόμενοι. Ο ίδιος προέβλεψε μάλιστα ότι και τα επόμενα χρόνια, αν δεν υπάρξουν μέτρα για την εποχικότητα στην απασχόληση της τουριστικής βιομηχανίας, θα διαιωνίζεται το ίδιο πρόβλημα καθώς σήμερα η ανάπτυξη περισσότερων δραστηριοτήτων «αφαιρεί», από τον τουρισμό πολλούς εργαζόμενους.