Θετικά γνωμοδότησε το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο (ΕΔΣ) στο προτεινόμενο σχέδιο του δεύτερου συμπληρωματικού Κρατικού Προϋπολογισμού 2022.

Αναλυτικότερα, ο προτεινόμενος Συμπληρωματικός Προϋπολογισμός (ΣΠ) ακολουθεί τον πρώτο συμπληρωματικό Προϋπολογισμό που ψηφίστηκε με το Ν.4920/15.04.2022 και προέβλεπε αύξηση των πιστώσεων κατά 2,6 δισ. ευρώ. Με την κατάθεση του προτεινόμενου Σχεδίου, επεκτείνεται το όριο πιστώσεων του Κρατικού Προϋπολογισμού (ΚΠ) κατά 2,9 δισ. ευρώ με επιμέρους αύξηση των πιστώσεων του Τακτικού Προϋπολογισμού (ΤΠ) κατά 2,5 δισ. ευρώ και του Προϋπολογισμού των Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) κατά 400 εκατ. ευρώ με ισόποση κατανομή της αύξησης μεταξύ του εθνικού (200 εκατ. ευρώ) και του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους (200 εκατ. ευρώ).

Σύμφωνα με την Αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει το Σχέδιο, η υποβολή ΣΠ πραγματοποιείται με σκοπό «…τη λήψη επιπρόσθετων μέτρων τα οποία λαμβάνονται για την αντιμετώπιση των εξαιρετικά επειγουσών και εκτάκτων αναγκών, που ανέκυψαν λόγω της ενεργειακής κρίσης και της συνεπακόλουθης αύξησης των τιμών των αγαθών και υπηρεσιών, ως αποτέλεσμα των πρόσφατων δυσμενών γεωπολιτικών εξελίξεων. Ειδικότερα, τα μέτρα αυτά περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, οικονομικές ενισχύσεις και επιδοτήσεις για καύσιμα και ηλεκτρική ενέργεια, επιχορηγήσεις για αντικατάσταση ενεργοβόρων ηλεκτρικών συσκευών καθώς και τη στήριξη ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και επιχειρήσεων.

Επίσης καλύπτονται οι αυξημένες δαπάνες ενέργειας, καυσίμων και λοιπών σχετιζόμενων με την ενεργειακή κρίση δαπανών των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης». Σημειώνεται ότι στο Σχέδιο αυτό δεν συμπεριλαμβάνονται επικαιροποιημένες μακροοικονομικές και δημοσιονομικές προβλέψεις σε σχέση με εκείνες που περιλήφθηκαν στην Εισηγητική Έκθεση του Κρατικού Προϋπολογισμού 2022. Το ΕΔΣ αναγνωρίζει ότι η εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού (ΚΠ) για το 2022, επηρεάζεται από τη σημαντική αύξηση του ενεργειακού κόστους και το υψηλό επίπεδο πληθωρισμού όπως επίσης και από το ύψος των μέτρων οικονομικής πολιτικής που λαμβάνονται για την αντιμετώπιση των δυσμενών συνεπειών τους.

Επιπρόσθετα, λόγω των παραπάνω δυσμενών συνθηκών, υπάρχει απόκλιση των μακροοικονομικών προβλέψεων του ΚΠ καθώς και αποκλίσεις μεταξύ των τρεχουσών δημοσιονομικών αποτελεσμάτων και της μηνιαίας στοχοθεσίας, όπως είχε διατυπωθεί στην Εισηγητική Έκθεση του ΚΠ 2022. Ειδικότερα, το βελτιωμένο πρωτογενές αποτέλεσμα του ΚΠ κατά 4,6 δισ. ευρώ που καταγράφεται σε επίπεδο επταμήνου σε σχέση με το στόχο, εξαιτίας των σημαντικά αυξημένων φορολογικών εσόδων κατά 4,8 δισ. ευρώ, δημιουργεί προϋποθέσεις για δημοσιονομικό χώρο ικανό να καλύψει την αύξηση των πιστώσεων του ΚΠ οι οποίες προτείνονται στο ΣΠ, υπό την αίρεση ότι η εκτέλεση του ΚΠ θα συνεχιστεί ομαλά για το υπόλοιπο του έτους.

Η ελληνική οικονομία δείχνει σημάδια ανθεκτικότητας στις δύσκολες οικονομικές συνθήκες, χρειάζεται όμως επαγρύπνηση σε σχέση με πιθανούς κινδύνους συρρίκνωσης της φορολογικής βάσης στην περίπτωση μονιμοποίησης του υψηλού πληθωρισμού, της τάσης ανόδου των επιτοκίων και του υψηλού ενεργειακού κόστους σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά. Επιπλέον, η λήψη πρόσθετων μέτρων αντιμετώπισης της ενεργειακής κρίσης και πληθωρισμού, συνεπάγονται δημοσιονομικό κόστος το οποίο μπορεί να λειτουργήσει δυσμενώς για την βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών και την διαρθρωτική θέση της χώρας, στο βαθμό που αποκτά χαρακτηριστικά μόνιμων ή τακτικώς επαναλαμβανόμενων παροχών.

Υπό τις ανωτέρω επισημάνσεις και αναγνωρίζοντας τον έκτακτο και επείγοντα χαρακτήρα των μέτρων που κατατίθενται στο σχέδιο του δεύτερου ΣΠ, το ΕΔΣ εκτιμά ότι η προτεινόμενη προς τα άνω αναθεώρηση του ορίου των πιστώσεων του ΚΠ, δεν αυξάνει ουσιωδώς τους κινδύνους επίτευξης του δημοσιονομικού στόχου για το τρέχον έτος. Σημειώνεται, ότι ο στόχος διαρθρωτικού ελλείμματος της Γενικής Κυβέρνησης επικαιροποιήθηκε στο Πρόγραμμα Σταθερότητας 2023-2025 σε 3,3% του ΑΕΠ για το 2022 και με βάση τις μακρο-δημοσιονομικές υποθέσεις του Προγράμματος σε ονομαστικό έλλειμμα 4,4%.

Διαβάστε ακόμη: