Η Ροζαλία, το παγκόσμιο latin-pop είδωλο, έδωσε τις προάλλες, στην καρδιά της Αθήνας, μια από τις πιο θεαματικές της συναυλίες, επιβεβαιώνοντας ότι το 2023 αποτελεί την χρονιά που οι συναυλίες ξεπερνάνε σε αισθητική, πλήθος και κόστος κάθε άλλη.

Ανεβαίνοντας στην σκηνή του Release Athens, η Ροζαλία έδωσε μια από τις καλύτερες εμφανίσεις της, τραγουδώντας για περίπου 2 ώρες, με άψογο ήχο, άρτιους χορευτές και μελετημένες κινήσεις. Ωστόσο, αυτή η στιγμή δεν αποτελεί εξαίρεση μέσα στο 2023, καθώς ήδη πολλοί καλλιτέχνες που κάνουν παγκόσμιες περιοδείες, μαγεύουν φανατικούς και κριτικούς με φαντασμαγορικά σόου και πανάκριβα εισιτήρια.

Δυναμική επιστροφή

Τα ψυχοπιεστικά τρία περίπου χρόνια της καραντίνας μας και των αποκλεισμών λόγω εξάπλωσης COVID-19, για πολλούς μοιάζουν παρελθόν. Ένα παρελθόν που πήρε μαζί τους τις πικρές αναμνήσεις της πανδημίας, κατά τη διάρκεια της οποίας ήμασταν αποκλεισμένοι από τον υπόλοιπο κόσμο

Ωστόσο, από τότε που επιστρέψαμε στη νέα κανονικότητα, οι συναυλίες επιστρέφουν με τη σειρά τους όλο και πιο δυναμικά. Ειδικά φέτος, οι συναυλίες φαίνεται να είναι το πιο βασικό γεγονός της χρονιάς για τα πολιτισμικά δεδομένα.

Η Taylor Swift, η Beyoncé και οι Red Hot Chili Peppers είναι μερικά μόνο από τα μεγάλα αστέρια που θα πραγματοποιήσουν περιοδείες αυτή τη συναυλιακή περίοδο. Και ενώ είναι συναρπαστικό να έχει κανείς την ευκαιρία να δει τους αγαπημένους του καλλιτέχνες, οι τιμές των εισιτηρίων των συναυλιών είναι εκτός ελέγχου.

Ήδη η Taylor Swift με το Eras Tour και η Beyonce με το Renaissance World Tour – στο οποίο την συνοδεύει και η κόρη της Ivy, ο χορός της οποίας γίνεται τάση στο TikTok – έχουν κάνει μια μαγευτική έναρξη του συναυλιακού καλοκαιριού.

Στα ίδια μονοπάτια ακολουθεί και ο The Weekend με την περιοδεία του, After Hours til Dawn, στην Ευρώπη και την Λατινική Αμερική.

Τα σόου τους είναι εξωπραγματικά. Πολύχρωμα, ακριβά κουστούμια, πληθώρα χορευτών με κάθε κίνησή τους υπολογισμένη και μεγάλα σκηνικά που ταξιδεύουν τους θεατές σε ένα παράλληλο μουσικό σύμπαν. Στα περισσότερα από αυτά τα σόου οι παραγωγή δίνεται σε μεγάλους καλλιτέχνες και σκηνογράφους, οι οποίοι δημιουργούν υπερθεάματα για την όπερα, θεατρικές παραστάσεις και σόου οίκων Μόδας.

Ακριβώς μια αντίστοιχη περίπτωση, είναι η συναυλία After Hours til Dawn, την οποία επιμελείται σκηνικά, η καλλιτέχνης και σκηνογράφος, Es Devlin. Η Devlin δημιουργεί μεγάλης κλίμακας δημόσια έργα τέχνης και σκηνικά γλυπτά που συνδυάζουν το φως, τη μουσική και τη γλώσσα.

Στην συγκεκριμένη περιοδεία στήνεται πάνω στην σκηνή μια αμερικανική πόλη με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας και κινηματογραφικές αρχιτεκτονικής της δύσης και της ανατολής. Το πιο αξιοσημείωτο στοιχείο είναι μια τεράστια 3-D πανσέληνος που ανατέλλει στο στάδιο.

Αντίστοιχο υπερθέαμα προσφέρει και η Taylor Swift, η οποία σε κάθε συναυλία, ερμηνεύει δύο “τραγούδια έκπληξη” από τον κατάλογό της – το ένα ερμηνεύει με κιθάρα και το άλλο με πιάνο.

Μετά από αυτή την ερμηνεία, κουνάει τα χέρια της στον αέρα και στη συνέχεια κάνει βουτιά μέσα στη σκηνή. Αφού βουτήξει, η σκηνή φαίνεται να μετατρέπεται σε νερό και να την δείχνει να κολυμπάει με το ρέον, ζωηρό φόρεμά της κάτω από τη γιγαντιαία σκηνή. Αυτή είναι μια στιγμή που συνεχίζει να γίνεται viral σε όλα τα σόου της. Η συναυλία της είναι τόσο φαντασμαγορική και μοναδική στιγμή που ένα ζευγάρι αποφάσισε να παντρευτεί κατά τη διάρκειά της.

Τα εξωφρενικά ποσά

Οι καλλιτέχνες βγάζουν το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων τους από τις περιοδείες που κάνουν οπότε πολλοί είναι πιθανό να προσπαθούν να αντισταθμίσουν τον χαμένο χρόνο προσθέτοντας νέες ημερομηνίες περιοδειών και αυξάνοντας τις τιμές εισιτηρίων.

Είναι φυσικά αναμενόμενο τα εισιτήρια να είναι ακριβά για καλλιτέχνες υψηλής ζήτησης, όπως η Taylor Swift, ή η Beyoncé. Για κάθε συναυλία της περιοδείας Era’s Tour, τα φθηνότερα εισιτήρια είναι γύρω στα 300 δολάρια και συχνά έχουν πολύ κακή θέα.

Με πρωτοφανή ζήτηση για εισιτήρια, η περιοδεία Eras Tour είχε 3,5 εκατομμύρια ανθρώπους να εγγραφούν στο πρόγραμμα προπώλησης της Ticketmaster. Παρόλο που ο ιστότοπος της πλατφόρμας κατέρρευσε αμέσως μετά την έναρξη της προπώλησης στις 15 Νοεμβρίου 2022, πάνω από 2,4 εκατομμύρια εισιτήρια για την περιοδεία πουλήθηκαν εκείνη την ημέρα, σπάζοντας το ρεκόρ για τα περισσότερα εισιτήρια συναυλίας που πουλήθηκαν από καλλιτέχνη σε μία μόνο ημέρα.

https://www.youtube.com/watch?v=EPBtUMDoKZ8&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fwww.protothema.gr%2F&embeds_referring_origin=https%3A%2F%2Fwww.protothema.gr&source_ve_path=Mjg2NjY&feature=emb_logo

Παρ’ όλα αυτά, η Ticketmaster δέχτηκε εκτεταμένη δημόσια κριτική και πολιτικό έλεγχο για την πανωλεθρία, εκτός από τους ισχυρισμούς για μονοπώλιο στον τομέα των συναυλιών, με αποτέλεσμα να γίνουν προτάσεις και να θεσπιστούν διάφοροι νόμοι κατά της μεταπώλησης των εισιτηρίων. Οι δημοσιογράφοι περιέγραψαν την περιοδεία ως πολιτιστικό γεγονός, αναφέροντας τον αντίκτυπό της στην οικονομία, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τη λαϊκή κουλτούρα.

Πέρα όμως από τον πληθωρισμό και την υψηλή ζήτηση για συναυλίες και τους χώρους διεξαγωγής τους, φαίνεται ότι το μονοπώλιο των εισιτηρίων συναυλιών των Live Nation και Ticketmaster φέρει το υπόλοιπο φταίξιμο. Η Live Nation ανέφερε το 2022 ότι η ακαθάριστη αξία των συναλλαγών της αυξήθηκε κατά 62% από το 2019, μια τεράστια αύξηση. Η Ticketmaster έχει βρεθεί στο στόχαστρο μετά το φιάσκο με την προπώληση εισιτηρίων της Taylor Swift, κατά την οποία η πλατφόρμα ανέβασε τις τιμές και φαινομενικά εκμεταλλεύτηκε την επείγουσα ανάγκη των θαυμαστών να παρακολουθήσουν μια από τις συναυλίες της Swift.

Διαβάστε περισσότερα