Με στοχευμένες κινήσεις η κυβέρνηση επιχειρεί να λύσει τον «γρίφο» του κυκλοφοριακού στην Αττική, δίνοντας έμφαση σε δύο κομβικές παρεμβάσεις: τη ριζική αναμόρφωση του κόμβου της Μεταμόρφωσης στην Αττική Οδό και τον «τριπλό κόμβο Σκαραμαγκά» που προκηρύσσεται τον Οκτώβριο. Παράλληλα, ανοίγει ξανά τον φάκελο των Πρότυπων Προτάσεων για νέους αυτοκινητόδρομους, ενώ ξεδιπλώνει το χρονοδιάγραμμα μεγάλων έργων σε όλη τη χώρα, από την Εγνατία έως τον Ε65 και το Flyover της Θεσσαλονίκης.

Η παρέμβαση στη Μεταμόρφωση

Η Αττική Οδός μπαίνει στο μικροσκόπιο του υπουργείου Υποδομών με στόχο κινήσεις αποσυμφόρησης του οδικού δικτύου. Ο Ανισόπεδος Κόμβος της Μεταμόρφωσης, που σήμερα μετατρέπεται σε «λαιμό μπουκαλιού» για τους οδηγούς, ανασχεδιάζεται ριζικά. Θα κατασκευαστούν δύο ξεχωριστές έξοδοι σε απόσταση 150 μέτρων για την κατεύθυνση προς Λαμία: μία για τα οχήματα που έρχονται από Ελευσίνα και μία για εκείνα που έρχονται από το Αεροδρόμιο. Με τον τρόπο αυτό τα αυτοκίνητα θα κατευθύνονται σε διαφορετικές εξόδους και όχι στην ίδια όπως γινόταν σήμερα προκαλώντας συνθήκες ασφυξίας τις ώρες αιχμής.

Στόχος της παρέμβασης είναι ο υπερδιπλασιασμός της κυκλοφοριακής ικανότητας, που εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε τουλάχιστον 50% μείωση των καθυστερήσεων.
Όπως είπε χαρακτηριστικά χθες σε συνέντευξη τύπου ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, «Μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν. Μικρές παρεμβάσεις όπως αυτή είναι βέβαιο πως θα βελτιώσουν την κατάσταση σημειακά, στην έξοδο της Αττικής Οδού προς την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας. Από εκεί και πέρα, οι όποιες παρεμβάσεις επέλθουν περαιτέρω αποτελούν αντικείμενο μίας μελέτης που απαιτεί χρόνο για να ωριμάσει».

Σημαντικό στοιχείο για πορεία της παρέμβασης είναι ότι το έργο δεν απαιτεί απαλλοτριώσεις, θα χρηματοδοτηθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και οι μελέτες ξεκινούν άμεσα.

Ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά

Σύμφωνα με όσα ανέφερε χθες ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρίστος Δήμας σε δημοσιογραφική ενημέρωση τον Οκτώβριο θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τον «τριπλό κόμβο Σκαραμαγκά», ένα έργο-κλειδί για τη Δυτική Αττική, προϋπολογισμού 70 εκατ. ευρώ. Το έργο, μήκους 7,4 χιλιομέτρων, θα ολοκληρώσει τον οδικό άξονα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω (ΔΠΛΑ), συνδέοντάς τον με την Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου.

Παράλληλα, θα κατασκευαστούν δύο νέοι ανισόπεδοι κόμβοι (Σκαραμαγκά και Ναυπηγείων) και θα αναβαθμιστεί ο υφιστάμενος κόμβος Σχιστού. Η διάρκεια υλοποίησης εκτιμάται σε 2,5 με 3 χρόνια από την ανάθεση.

Οι Πρότυπες Προτάσεις

Ο υπουργός ξεκαθάρισε ότι το υπουργείο εξετάζει με σοβαρότητα τις Πρότυπες Προτάσεις που είχαν κατατεθεί από μεγάλους ομίλους στο παρελθόν χωρίς να αξιολογηθούν. Πρόκειται για τις επεκτάσεις της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού μέχρι τη Ραφήνα, της Αττικής Οδού μέχρι τον κόμβο Καλυβίων και την αστική σήραγγα Ηλιουπόλεως που θα ενώσει τον Καρέα με την Λ. Βουλιαγμένης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις– ΑΒΑΞ), καθώς και το νέο άξονα «Ελευσίνα – Οινόφυτα».

Σε αντίθεση με την προηγούμενη πολιτική ηγεσία, που είχε απορρίψει τα έργα επικαλούμενη το υψηλό κόστος, η τωρινή ηγεσία τα μελετά εκ νέου, βάζοντας ως προτεραιότητα την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση της Αττικής που παραμένει γόρδιος δεσμός.

Όπως επισήμανε χθες ο κ. Δήμας κατά την ομιλία του στο 8ο συνέδριο υποδομών και μεταφορών ITC, η κυβέρνηση επιδιώκει να εξαντλήσει κάθε περιθώριο κοινοτικής χρηματοδότησης και να αξιοποιήσει όλα τα διαθέσιμα εργαλεία για την ανεύρεση πόρων, ταυτόχρονα με την επέκταση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, που φέτος αναμένεται να κλείσει κοντά στο 1 δισ. ευρώ. Ο ίδιος έδωσε ιδιαίτερη σημασία στην συντήρηση και αναβάθμιση των υποδομών, ειδικά στον τομέα των μεταφορών, που όπως τόνισε αποτελεί εξαιρετικά απαιτητική και δαπανηρή διαδικασία. Ο Υπουργός επισήμανε ότι πρόκειται για έργο χρονοβόρο, δίνοντας το παράδειγμα της ισχυρής Γερμανίας, η οποία χρειάζεται ένα πολυετές μαμούθ πρόγραμμα αναβάθμισης των γηρασμένων υποδομών της. Στην Ελλάδα, ανέφερε η προσπάθεια αυτή ξεκίνησε από το 2019 και ήδη αποδίδει καρπούς στις συγκοινωνίες Αθήνας και Θεσσαλονίκης

Γραμμή 4 Μετρό: το μεγάλο στοίχημα

Για τη Γραμμή 4 του Μετρό, τοποθετήθηκε ο υφυπουργός Νίκος Ταχιάος υπογραμμίζοντας ότι δεν μπορεί να ανακοινωθεί ακριβές χρονοδιάγραμμα. Η πολυπλοκότητα του έργου, τα λάθη στον αρχικό σχεδιασμό (με διαφορετικούς εργολάβους για τις πρόδρομες εργασίες και το κυρίως έργο) και οι προσφυγές, ιδίως στον σταθμό των Εξαρχείων έχουν καθυστερήσει σημαντικά την πρόοδο.

Τα υπόλοιπα έργα σε όλη τη χώρα

Εγνατία Οδός: Το έργο του βόρειου οδικού άξονα μπαίνει στην τελική ευθεία για την παραχώρηση. Ολοκληρώνεται η καταγραφή και οι διαδικασίες ώστε ο αυτοκινητόδρομος να παραδοθεί στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εντός του 2025. Η μεγαλύτερη εκκρεμότητα είναι η πιστοποίηση των σηράγγων και η διευθέτηση του κόστους που εκτιμάται ότι θα αφαιρεθεί από το τίμημα της ιδιωτικοποίησης.

Μετρό Θεσσαλονίκης – Επέκταση Καλαμαριάς: Σύμφωνα με τον υπουργό, στόχος είναι να δοθεί σε λειτουργία το πρώτο τρίμηνο του 2026. Ήδη η ολοκλήρωση των έργων στο βασικό δίκτυο μείωσε κατά 15% την κίνηση στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Flyover Θεσσαλονίκης: Το καινοτόμο έργο της ανισόπεδης υπερυψωμένης λεωφόρου έχει φτάσει στο 30% της κατασκευής. Στόχος είναι να αποσυμφορήσει την Περιφερειακή Οδό, που καθημερινά «σηκώνει» τον μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο της πόλης.

Βόρειο Τμήμα Ε65: Η πρόοδος ξεπερνά το 80% και η ολοκλήρωση αναμένεται το β΄ τρίμηνο του 2026.

Πατρών – Πύργου: Ένα έργο-στοίχημα για την οδική ασφάλεια της Δυτικής Ελλάδας. Ήδη έχουν δοθεί στην κυκλοφορία 65 χλμ., με αποτέλεσμα να μειωθούν σχεδόν στο μηδέν τα δυστυχήματα. Τα υπόλοιπα 10 χλμ. από τα Καμίνια έως την Πάτρα θα παραδοθούν στο τέλος Νοεμβρίου, ολοκληρώνοντας έτσι έναν κρίσιμο οδικό άξονα.

Διαβάστε ακόμη: