Yayoi Kusama – «You, me and the balloons»
Factory International, Μάντσεστερ, Ηνωμένο Βασίλειο

Μία ακόμα σημαντική έκθεση της Γιαπωνέζας καλλιτέχνιδας με τα «φουσκωτά» γλυπτά, η οποία εγκαινιάζει ένα νέο κέντρο πολιτισμού 1.500 τετραγωνικών μέτρων, το Factory International στο Μάντσεστερ που έχει σχεδιαστεί από το βραβευμένο αρχιτεκτονικό γραφείο ΟΜΑ. Έναν χρόνο μετά την τεράστια επιτυχία της έκθεσής της στην Tate η Γιαγιόι Κουσάμα επανέρχεται με έργα ύψους άνω των δέκα μέτρων που δημιούργησε ειδικά για την ανάδειξη του μεγαλύτερου δημόσιου εκθεσιακού χώρου τέχνης που έχει ανοίξει στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Γιγάντιες κούκλες και κολοκύθες, εντυπωσιακές εγκαταστάσεις μεγάλων διαστάσεων, αστερισμοί με πολύχρωμες βούλες, παραισθησιογόνα έργα, γλυπτά και διαδραστικά περιβάλλοντα, όπως τα «Infinity Mirror Rooms», ένα πολύχρωμο καλειδοσκόπιο που πάντα προσελκύει χιλιάδες επισκέπτες που θέλουν να ζήσουν τη μοναδική εμπειρία του σύμπαντος της Κουσάμα.

Έως 28 Αυγούστου

«Icônes»
Punta della Dogana, Βενετία, Ιταλία

Μια ξεχωριστή έκθεση που διερευνά τη σημασία των εικόνων στη σύγχρονη εποχή με την επιλογή τριάντα εξαιρετικών και διάσημων έργων από τη συλλογή του Φρανσουά Πινό, ανάμεσά τους το εμβληματικό «Η ένατη ώρα» του Μαουρίτσιο Κατελάν (το γλυπτό με τον Πάπα Ιωάννη Παύλο ΙΙ να καταρρέει από χτύπημα μετεωρίτη). Συμπληρώνεται από site-specific installations, βίντεο και ηχητικές εγκαταστάσεις που θέτουν το ζήτημα της αντανάκλασης και του συμβολισμού που φέρει η εικόνα στη σύγχρονη εποχή. Ο τίτλος έχει διττή σημασία: παίζει μεταξύ της ετυμολογίας της, την ελληνική λέξη «εικόνα» που παραπέμπει στη χριστιανική απεικόνιση για λατρευτικούς σκοπούς, και την χρήση της ως εμβλήματος.

Η δεύτερη εκδοχή, και πιο σύγχρονη, είναι πιο κοντά στη Βενετία που ως πρώην αυτοκρατορία συνδέεται όσο λίγες πόλεις με το Βυζάντιο, και αργότερα με την Ανατολή και τη Δύση. Παρούσα και η σπουδαία τέχνη της ρωσικής αγιογραφίας, όπως μας αποκαλύφθηκε στην ταινία του Ταρκόφσκι Αντρέι Ρουμπλιόφ, που είναι αφιερωμένη στο μεγάλο αγιογράφο του 15ου αιώνα και το πνεύμα της διαποτίζει την έκθεση. Ο επισκέπτης θα δει συνολικά τριάντα καλλιτέχνες, μεταξύ άλλων τους Danh Vo και James Lee Byars, που ξεχώρισαν σε παλιότερες διοργανώσεις της Μπιενάλε της Βενετίας, το «Ttéia» της αείμνηστης Lygia Pape ή τα εννοιολογικά illuminations του Joseph Kosuth. Μια έκθεση που επιδιώκει να γίνει ο μηχανισμός μετεπιβίβασης σε ένα άλλο σύμπαν ή συνειδησιακή κατάσταση.

Έως 26 Νοεμβρίου

Escher – «Other World»
Kunstmuseum Den Haag, Χάγη, Ολλανδία

Το Kunstmuseum Den Haag παρουσιάζει μια μεγαλειώδη έκθεση του ευρηματικού εικαστικού Μάουριτς Κορνέλις Έσερ, όπου κυριαρχούν τα διάσημα prints του με την άβολη αρχιτεκτονική, τις αντανακλάσεις και τα φυσικά φαινόμενα. Μια ολόκληρη διαδρομή που οφείλουμε στο μοναδικό ταλέντο και την εμμονική αφοσίωση του καλλιτέχνη στην τυπογραφία, η οποία εμβαθύνει στις έννοιες του χώρου, της προοπτικής, του τοπίου και της ψευδαίσθησης. Συμπληρωματικά και σε διάλογο με τα έργα του Έσερ το εικαστικό ντουέτο από το Βέλγιο Gijs Van Vaerenbergh παρουσιάζει θεαματικά installations τα οποία εξετάζουν ανάλογους προβληματισμούς με χωροταξική εφαρμογή.

Έως 10 Σεπτεμβρίου

Public Matters
Belvedere Garden, Βιέννη, Αυστρία

Μια δημόσια έκθεση σύγχρονης τέχνης ανοιχτή σε όλους, στους διάσημους κήπους Μπελβεντέρε της αυστριακής πρωτεύουσας. Γλυπτική και site-specific εγκαταστάσεις από 33 Αυστριακούς και διεθνείς καλλιτέχνες σε μια πανέμορφη έκταση η οποία από το 1780 προσφέρει αδιάλειπτα αναψυχή και επικοινωνία.

Η έκθεση φιλοξενεί διαδραστικά και παιγνιώδη έργα αλλά και εγκαταστάσεις που συνδιαλέγονται με πιο παραδοσιακές φόρμες μόνιμων γλυπτών του πάρκου, ανοίγοντας τη συζήτηση και την κριτική για τη δημόσια τέχνη που διαχρονικά εκπροσωπεί την εξουσία και το κύρος που απορρέει από αυτήν.

Αυτό γίνεται εμφανές και από τον τρόπο που στέκονται τα έργα δίπλα στα ιστορικά εκθέματα του πάρκου, καθώς αναπόφευκτα οι σύγχρονοι καλλιτέχνες αντανακλούν τις κοινωνικές παραμέτρους της εποχής. Σύγχρονες θεματικές όπως η μετανάστευση, η οικολογία, το φύλο και η διεθνής πολιτική δικαιώνουν τον τίτλο «Public Maters», ο οποίος αναφέρεται τόσο στον δημόσιο χώρο όσο και στη σημασία της τέχνης στον ελεύθερο δημόσιο χώρο.

Εκτίθενται έργα διάσημων καλλιτεχνών όπως η Λουίζ Μπουρζουά, η Αυστριακή φωτογράφος και περφόρμερ Valie Export αλλά και οι Νταν Γκράχαμ, Μπριγκίτε Κόβαντς, Τόμας Χουσέγκο, Χανς Οπ ντε Μπικ, Κάρα Γουόκερ, Λόις Βάινμπεργκερ, Λόρενς Γουάινερ κ.ά. Συμμετέχει με έργο του και ο Κύπριος εικαστικός Σωκράτης Σωκράτους.

Έως 1 Οκτωβρίου

Basquiat x Warhol – «Painting 4 Hands»
Fondation Louis Vuitton, Παρίσι, Γαλλία

Η σημαντικότερη έκθεση-homage σε δύο από τους πιο επιδραστικούς καλλιτέχνες του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα, τον Άντι Γουόρχολ (1928-1987) και τον Ζαν Μισέλ Μπασκιά (1960-1988). Δύο άνθρωποι διαφορετικής γενιάς που, έχοντας μεγάλο σεβασμό ο ένας για τη δουλειά του άλλου, συνδέθηκαν φιλικά και καλλιτεχνικά λίγο πριν από τον θάνατό τους – η συνεργασία τους απέφερε σειρά αξιομνημόνευτων έργων, εκατόν εξήντα για την ακρίβεια. Για μια διετία, μεταξύ 1984 και 1985, συναντιόντουσαν σε καθημερινή βάση, ζωγραφίζοντας σε κοινούς καμβάδες και συμπληρώνοντας ο ένας τον άλλον. Μια παράλληλη εργασία à quatre mains για την οποία ο φίλος τους Κιθ Χέρινγκ έλεγε ότι επρόκειτο για ένα «κουβεντολόι μέσω της ζωγραφικής στη θέση των λέξεων». Μάλιστα, χάρη στον Μπασκιά ο Γουόρχολ επέστρεψε στη ζωγραφική των μεγάλων επιφανειών.

Η Fondation Louis Vuitton παρουσιάζει περισσότερα από τριακόσια έργα και ντοκουμέντα – σε αυτά συμπεριλαμβάνονται ογδόντα πίνακες υπογεγραμμένοι και από τους δύο καλλιτέχνες και, φυσικά, προσωπικές δουλειές του καθενός ξεχωριστά. Καθώς η έκθεση καλύπτει όλους τους χώρους του ιδρύματος, δεν θα μπορούσαν να λείπουν ο «Μυστικός Δείπνος» και η οκτώ μέτρων «Αφρικανική Μάσκα». Προκειμένου να αποδοθεί η περιρρέουσα ατμόσφαιρα της Νέας Υόρκης των ’80s, η έκθεση πλαισιώνεται από έργα άλλων σημαντικών καλλιτεχνών της εποχής, όπως ο Χέρινγκ, ο Μίκαελ Χάλσμπαντ, η Ντένι Χόλτσερ, ο Κένι Σαρφ και ο γκραφιτάς Futura 2000.

Έως 28 Αυγούστου

Διαβάστε περισσότερα