Ένας Ιρανός μεγιστάνας του πετρελαίου έχει διεισδύσει αθόρυβα στην καρδιά του δυτικού χρηματοπιστωτικού συστήματος και οργανώνει παραδόσεις όπλων μέσω της Κασπίας Θάλασσας στη Ρωσία, συμβάλλοντας στη στρατιωτική υποστήριξη της Μόσχας στον πόλεμο στην Ουκρανία.

Είναι γνωστός ως «Έκτωρ». Αλλά σύμφωνα με αποκλειστικό ρεπορτάζ του Bloomberg το πραγματικό του όνομα είναι Χοσεΐν Σαμκάνι.

Μέσω ενός δικτύου εταιρειών που διαχειρίζεται, μεταξύ των οποίων και η Crios Shipping LLC με έδρα το Ντουμπάι, άρχισε πέρυσι να μεταφέρει πυραύλους, εξαρτήματα drone και αγαθά διπλής χρήσης μέσω της Κασπίας Θάλασσας με τουλάχιστον δύο πλοία, σύμφωνα με περισσότερους από δώδεκα αξιωματούχους των ΗΠΑ, του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ευρώπης, καθώς και άτομα με άμεση γνώση των δραστηριοτήτων του, που μίλησαν στο αμερικανικό ειδησεογραφικό δίκτυο. Οι πηγές μίλησαν υπό την προϋπόθεση της ανωνυμίας λόγω της ευαίσθητης φύσης των πληροφοριών.

Η Μόσχα πληρώνει για τις αποστολές με φορτία πετρελαίου, ανέφεραν οι ίδιες πηγές. Πρόκειται για μια μορφή ανταλλαγών που έχει γίνει ολοένα και πιο συχνή λόγω των κυρώσεων των ΗΠΑ και της Ευρώπης κατά της Ρωσίας και του Ιράν.

Ισχυρές διασυνδέσεις με τον ανώτατο ηγέτη του Ιράν

Οι συναλλαγές αυτές, που συμπίπτουν με τη χρήση περισσότερων ιρανικών όπλων από τη Ρωσία στον πόλεμο κατά της Ουκρανίας, αντιπροσωπεύουν μια άλλη πτυχή ενός παγκόσμιου δικτύου επιχειρήσεων που έχει εκτινάξει στα ύψη την περιουσία του Σαμκάνι. Ο πατέρας του ήταν ο μακροβιότερος υπουργός Άμυνας του Ιράν και παραμένει κορυφαίος σύμβουλος του Ανώτατου Ηγέτη Αλί Χαμενεΐ.

Το δίκτυο εταιρειών του Σαμκάνι διαχειρίζεται περισσότερο από το 1/4 του συνολικού όγκου των ιρανικών παραδόσεων όπλων στη Ρωσία, σύμφωνα με πηγές που παρακολουθούν τις συναλλαγές. Η αυτοκρατορία του επεκτείνεται επίσης σε ένα hedge fund με γραφεία στο Λονδίνο, τη Γενεύη και τη Σιγκαπούρη, καθώς και σε μια εμπορική εταιρεία με έδρα το Ντουμπάι που συνεργάζεται με δυτικές πετρελαϊκές εταιρείες.

Το Ιράν και η Ρωσία έχουν αναγνωρίσει τη συνεργασία τους στον αμυντικό τομέα, χωρίς να αποκαλύπτουν όλες τις λεπτομέρειες. Αν και το διμερές εμπόριο όπλων εκθέτει τους συμμετέχοντες σε πιθανές κυρώσεις από δυτικές κυβερνήσεις, δεν είναι παράνομο. «Από όσο καταλαβαίνω το δίκτυο του Σαμκάνι συνδέεται με τα συμβόλαια drone για χρήση στην Ουκρανία», δήλωσε ο πρώην Σύμβουλος Εθνικής Ασφάλειας των ΗΠΑ, Τζον Μπόλτον.

Ταξίδια στην Κασπία

Από τα μέσα του 2023, αρκετά πλοία της Crios, που προηγουμένως δρομολογούνταν στη Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα, άρχισαν να διασχίζουν την Κασπία Θάλασσα, εκτελώντας δρομολόγια μεταξύ Ιράν και Ρωσίας, σύμφωνα με δεδομένα παρακολούθησης πλοίων.

Τα πλοία Sea Castle (γνωστό και ως Tooka) και Sea Anchor (γνωστό και ως Roja) είναι δύο από αυτά. Φέτος, πραγματοποίησαν τουλάχιστον πέντε ταξίδια από ιρανικά λιμάνια στην Αστραχάν της Ρωσίας. Αν και μικρά, με χωρητικότητα 3.000-4.000 τόνων, είναι επαρκή για τη μεταφορά όπλων σε σύντομες αποστάσεις.

Η αυτοκρατορία του Σαμκάνι περιλαμβάνει έναν στόλο με δεκάδες πλοία, συμπεριλαμβανομένων δεξαμενόπλοιων και φορτηγών πλοίων.

Τι γνωρίζουμε για την Crios

Η Crios ιδρύθηκε στο Ντουμπάι τον Οκτώβριο του 2020. Στον ιστότοπό της παρουσιάζεται ως διεθνής διαχειριστική ναυτιλιακή εταιρεία, χωρίς λεπτομέρειες για την ιδιοκτησία της.

Σύμφωνα με το Bloomberg, ο Σαμκάνι διαχειρίζεται μια ομάδα ναυτιλιακών εταιρειών, στις οποίες περιλαμβάνονται οι Oceanlink Maritime DMCC και Koban Shipping LLC. Μερικοί από τους εργαζόμενους σε αυτές τις ναυτιλιακές εταιρείες μοιράζονται γραφεία με υπαλλήλους του hedge fund και των εταιρειών εμπορίας πετρελαίου του. Οι περισσότεροι από το προσωπικό αναφέρονται στον Σαμκάνι απλά ως “H” ή “Hector”.

Η Crios φέρεται να διατηρεί «στενές σχέσεις» με τις Oceanlink και Koban, οι οποίες λειτουργούν για λογαριασμό της Διεύθυνσης Υλικοτεχνικής Υποστήριξης των Ενόπλων Δυνάμεων του Υπουργείου Άμυνας του Ιράν. Τον Απρίλιο, οι ΗΠΑ επέβαλαν κυρώσεις στην Oceanlink και αναγνώρισαν 13 πλοία που διαχειρίζεται η εταιρεία ως δεσμευμένη περιουσία, χωρίς όμως να αναφέρουν σύνδεση με τον Σαμκάνι.

Εκπρόσωποι των Oceanlink και Koban δεν ανταποκρίθηκαν σε αιτήματα για σχόλια.

Διαβάστε ακόμη