Ο ΑΔΜΗΕ ξεκινά και την «καλωδίωση» των Δωδεκανήσων με τις πρώτες δημοπρατήσεις μέσα στο 2024.

«Με το έργο θα δημιουργηθεί ένας απ’ ευθείας ισχυρός δρόμος τροφοδότησης των Δωδεκανήσων από το ΕΣΜΗΕ σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, ενώ θα επιτραπεί και η μεγαλύτερη διείσδυση των ΑΠΕ.

Η επιλογή της Κω έγινε καθώς αποτελεί το πλησιέστερο σημείο σύνδεσης με το ΕΣΜΗΕ» μας λέει κορυφαία πηγή του ΑΔΜΗΕ.

Εν τω μεταξύ, ο Αριάδνη Interconnection, της διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής προχωρεί και όπως όλα δείχνουν υπάρχει προοπτική ολοκλήρωσης της κατασκευής μέσα στο 2024.

Είναι έργο 1,1 δισ ευρώ, με κατασκευαστικό και ηλέκτριση του καλωδίου προς τα τέλη του 2024. Η εμπορική λειτουργία, πάει στο καλοκαίρι του 2025.

Αναφορικά με τα Δωδεκάνησα, οι δημοπρατήσεις θα αφορούν τα καλωδιακά τμήματα και τους δύο Σταθμούς Μετατροπής της διασύνδεσης Λαύριο – Κως, που θα ενταχθεί στο νησιωτικό-ηπειρωτικό δίκτυο και τα νησιά του νοτιοανατολικού Αιγαίου.

Για την υλοποίηση του έργου, προβλέπεται η κατασκευή δύο Σταθμών Μετατροπής, ένας στο Λαύριο και στην Κω (Μαστιχάρι), καθώς και η πόντιση δύο υποβρύχιων καλωδίων HVDC συνολικού μήκους 380 χιλιομέτρων. Από τα σημεία προσαιγιάλωσης μέχρι τους σταθμούς, θα εγκατασταθούν υπόγεια καλώδια HVDC.

Η διασύνδεση θα είναι συνεχούς ρεύματος υψηλής τάσης (HVDC), η δεύτερη στη χώρα μας μετά τη «μεγάλη» διασύνδεση της Κρήτης, συνολικής ισχύος 900 Μεγαβάτ.

Οι διαγωνισμοί ήδη βρίσκονται σε φάση σύνταξης τόσο για τους Σταθμούς Μετατροπής όσο και για τα καλωδιακά τμήματα της διασύνδεσης.

Παράλληλα, έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες πεδίου για τις αναλυτικές μελέτες βυθού καθώς για τις μελέτες εναερίων και υπογείων Γραμμών Μεταφοράς σε Κόρινθο και Κω.

Η επεξεργασία των δεδομένων πεδίου είναι σε εξέλιξη και οι οριστικές μελέτες όπως σχέδια και αναφορές θα έχουν πλήρως αποπερατωθεί ως το καλοκαίρι έτσι ώστε να συμπεριληφθούν στις διακηρύξεις.

Επιλέχθηκε ήδη ο χώρος των δύο Σταθμών μετατροπής με την Κόρινθο στην ηπειρωτική Ελλάδα τελικά, ενώ ολοκληρώθηκαν και οι προμελέτες όδευσης των Γραμμών Μεταφοράς (εναερίων εναλλασσομένου ρεύματος σε Κόρινθο και υπογείων συνεχούς ρεύματος σε Κόρινθο-Λαύριο και Κω).

Έχει ήδη υποβληθεί η περιβαλλοντική μελέτη (ΜΠΕ) του έργου, για περιβαλλοντική αδειοδότηση. Επίσης, προετοιμάζονται τα φύλλα απαλλοτριώσεων, για να κατατεθούν αμέσως μετά την έκδοση της ΑΕΠΟ.

 

Η διαδρομή και οι νέες συνθήκες

Εκτός από τη διασύνδεση Κόρινθος-Κως, θα υλοποιηθεί διασύνδεση της Κω με τη Ρόδο (ΑΗΣ Σορωνής), μέσω τριών υποβρύχιων καλωδίων εναλλασσόμενου ρεύματος (150 kV ικανότητας 250 MVA έκαστο), μήκους 100 χιλιομέτρων περίπου.

Το έργο προβλέπει επίσης τη διασύνδεση της Ρόδου (ΘΗΣ Ν. Ρόδου) με την Κάρπαθο, με ένα υποβρύχιο εναλλασσόμενου ρεύματος (150 kV ικανότητας 200 MVA), μήκους 88 χιλιομέτρων.

Υπενθυμίζεται ότι με τη διασύνδεση θα γραφτούν «τίτλοι τέλους» για 6 αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα: Κάρπαθος (Κάσος διασύνδεση υπό ΜΤ), Ρόδος (Χάλκη διασύνδεση υπό ΜΤ), Σύμη, Κως – Κάλυμνος (Ψέριμος, Τέλενδος, Νίσυρος, Τήλος, Λέρος, Λειψοί, Γυαλί διασύνδεση υπό ΜΤ), Πάτμος και Αρκιοί (Μαράθι διασύνδεση υπό ΜΤ). Σύμφωνα με το ΔΠΑ 2024-2033, που έχει υποβάλει ο Διαχειριστής προς έγκριση στη Ρυθμιστική Αρχή, το σύνολο των έργων θα ολοκληρωθεί το 2028. Ο προϋπολογισμός τους είναι 2 δισ. ευρώ.

Παράλληλα, θα κατασκευαστούν νέοι υποσταθμοί στην Κάρπαθο και την Κω (Μαστιχάρι). Συνέχεια της διασύνδεσης των Δωδεκανήσων θα αποτελέσει η διασύνδεση των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου.

Μάλιστα, για την ακτινική διασύνδεση των φορτίων και των δύο νησιωτικών συμπλεγμάτων, προβλέπεται η υλοποίηση διασύνδεσης της Κω με τη Σάμο.

Τι θα προκύψει από το έργο

Από τις μελέτες κόστους-οφέλους, έχει προκύψει πως η διασύνδεση των Δωδεκανήσων θα έχει ως συνέπεια την εξασφάλιση της ομαλής, αξιόπιστης και µε οικονομικότερο τρόπο τροφοδότησης με ηλεκτρική ενέργεια, σε σύγκριση με την υφιστάμενη κατάσταση.

Επίσης, θα δώσει τη δυνατότητα εκμετάλλευσης του πλούσιου δυναμικού ΑΠΕ της περιοχής, συμπεριλαμβανομένου και του αιολικού θαλάσσιου δυναμικού, με την ανάπτυξη offshore πάρκων.

Παράλληλα, θα μειώσει τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και την επιβάρυνση που προκαλείται στο περιβάλλον από τους υφιστάμενους πετρελαϊκούς σταθμούς παραγωγής, οι οποίοι λειτουργούν πλησίον κατοικημένων και τουριστικών περιοχών, με τον σταδιακό περιορισμό έως την οριστική παύση της λειτουργίας τους.

Μάλιστα, η απόσυρση των περισσότερων σταθμών, με τη διατήρηση επιλεγμένων σε ψυχρή εφεδρεία, θα επιφέρει σημαντική μείωση του κόστους για ΥΚΩ. Σύμφωνα με τις μελέτες, η εξοικονόμηση για την περίοδο 2029-2053 θα ανέλθει από 2,8 έως 3,64 δισ. ευρώ.

Προχωρεί και ο «Αριάδνη» της Κρήτης

Ο Αριάδνη Interconnection, της διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής προχωρεί και όπως όλα δείχνουν υπάρχει προοπτική ολοκλήρωσης της κατασκευής μέσα στο 2024.

Είναι έργο 1,1 δισ ευρώ, με κατασκευαστικό και ηλέκτριση του καλωδίου προς τα τέλη του 2024. Η εμπορική λειτουργία, πάει στο καλοκαίρι του 2025.

Προχωρούν τα έργα στο Σταθμό Μετατροπής της Δαμάστας, μερικά χιλιόμετρα από το Ηράκλειο, τον οποίο επισκέφθηκε πρόσφατα ο CEO του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης, με τις κύριες κτιριακές εγκαταστάσεις δηλ. το χώρο μετατροπής AC σε DC (Converter/DC Halls) και το κτίριο ελέγχου, να βρίσκονται λίγο πριν την ολοκλήρωση.

Σε ανάλογο στάδιο είναι και οι εργασίες εγκατάστασης στην πλευρά της Αττικής, καθώς προχωρούν οι θεμελιώσεις του βασικού κτιρίου του Σταθμού Μετατροπής στον Ασπρόπυργο Αττικής, δηλαδή το άλλο άκρο της διασύνδεσης (στη Κρήτη είναι η Δαμάστα).

Ο κ. Μανουσάκης, σε συνάντηση με τον Περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη, περιέγραψε αναλυτικά τα βήματα μέχρι την εμπορική λειτουργία του «Αριάδνη» το καλοκαίρι του 2025, μίλησε για την επόμενη ημέρα του νησιού, για τη σημασία του έργου σε τοπικό και εθνικό επίπεδο, τις ΥΚΩ που θα εξοικονομηθούν, αλλά και τις μονάδες που εξετάζεται να μείνουν σε εφεδρεία για παν ενδεχόμενο.

«Τι σημαίνει για την Κρήτη ότι από το καλοκαίρι του 2025 ξεκινά η εμπορική λειτουργία του μεγάλου καλωδίου; Ότι οι ανάγκες του νησιού θα καλύπτονται από τις δύο διασυνδέσεις Αττικής – Κρήτης (μικρή + μεγάλη), ενώ αυτή την περίοδο εξετάζεται ποιες ακριβώς μονάδες θα παραμείνουν σε ψυχρή εφεδρεία, ώστε σε περίπτωση τυχόν βλάβης σε κάποιο καλώδιο να συνεχίζεται απρόσκοπτα η τροφοδοσία του», ανέφερε ο κ. Μανουσάκης.

Σε «stand by» λειτουργία έχει προταθεί να διατηρηθεί παραγωγή 400 MW (το κατ΄ελάχιστο όριο είναι τα 200 ΜW), μεταξύ των οποίων πιθανώς να είναι τα Λινοπεράματα, ένας από τους βασικούς σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ στο νησί.

Στο μεταξύ, στο εργοτάξιο της Αριάδνη Interconnection στην Δαμάστα, όπως και στο χερσαίο τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης, οι εργασίες κατασκευής και ανέγερσης προχωρούν με εντατικούς ρυθμούς, ενώ είναι σε εξέλιξη το κτίριο του υποσταθμού GIS καθώς και τα βοηθητικά κτίρια.

Εντός του Φεβρουαρίου πρόκειται να γίνει η μεταφορά και εγκατάσταση των μετασχηματιστών μετατροπέων, ενώ πραγματοποιούνται οι προκαταρκτικές εργασίες για την εκκίνηση εγκατάστασης του κρίσιμου ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού στο χώρο του Converter Hall.

Τι έργα έχουν γίνει στην Κρήτη

Η Κρήτη ζει ήδη τα οφέλη των διασυνδέσεων από το 2021, το πρώτο καλοκαίρι χωρίς διακοπές ρεύματος, καθώς τότε μπήκε σε λειτουργία το μικρό έργο «Χανιά -Πελοπόννησος», όπως θύμισε χθες ο κ. Αρναουτάκης, μιλώντας για την ενεργειακή ασφάλεια, που συνεπάγεται η έλευση του μεγάλου καλωδίου, αλλά και για τη σημασία του Great Sea Interconnector.

Την ενεργειακή δηλαδή διασύνδεση Κρήτης- Κύπρου – Ισραήλ που καθιστά, όπως είπε την Κρήτη ένα γεωπολιτικό και ενεργειακό κόμβο κι ενώ φέτος πρόκειται να ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής για το πρώτο μέρος. Τις προκαταρκτικές μελέτες έχει αναλάβει η Siemens και το ίδιο πρόκειται να συμβεί στα τέλη του 2024 με τους δύο σταθμούς μετατροπής που χρειάζεται να κατασκευαστούν σε Κύπρο και Κρήτη.

Η ολοκλήρωση, τοποθετείται γύρω στο 2029, τέσσερα με πέντε χρόνια μετά την λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης και την υπογραφή των συμβολαίων με την κατασκευάστρια εταιρεία, κατ’ αντιστοιχία με την εμπειρία από τη διασύνδεση Κρήτη – Αττική.

Η «Αριάδνη» είναι η μεγαλύτερη πρωτοβουλία ηλεκτρικής υποδομής που έχει αναλάβει ποτέ η Ελλάδα και ένα από τα πέντε πιο καινοτόμα έργα συνεχούς ρεύματος που επιχειρήθηκαν ποτέ στην Ευρώπη. Το πιο σημαντικό είναι ότι θα επιφέρει μειώσει των ΥΚΩ κατά 600 εκατ. ευρώ (τα 400 εκατ, αφορούν την Κρήτη).

Εκτός των Κρήτη- Αττική και Great Sea Interconnector, στο νησί, θα φτάνει τα επόμενα χρόνια μια ακόμη διεθνής διασύνδεση, το τηλεποικοινωνιακό καλώδιο που προωθούν η Grid Telecom από κοινού με την Telecom Egypt και άλλους παίκτες.

Το έργο που ξεκινά από την Αίγυπτο με προορισμό το Τυμπάκι, στη Νότια Κρήτη αποτελεί διακλάδωση του ευρύτερου υποθαλάσσιου καλωδιακού συστήματος της Αφρικής, με συνολικό μήκος άνω των 45.000 χλμ.

Η Κρήτη θα διασυνδέεται ανατολικά με το Πορτ Σάιντ στην Αίγυπτο και δυτικά με τη Γένοβα στην Ιταλία και τη Μασσαλία στη Γαλλία.

Διαβάστε ακόμη: