Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, ανακοίνωσε την αποστολή φρεγάτας στην Ερυθρά Θάλασσα.
Ο κ. Δένδιας, με δήλωσή του, ανακοίνωσε ότι στο πλαίσιο της Διεθνούς Ναυτικής Επιχείρησης Διαφύλαξη της Ευημερίας στην Ερυθρά Θάλασσα, «η Ελλάδα θα αποστείλει φρεγάτα για την εξασφάλιση της ελεύθερης ναυσιπλοΐας στην περιοχή, στο πλαίσιο διεθνούς ναυτικής δύναμης που θα συμμετέχει στις εκεί επιχειρήσεις».
Αναλυτικά η δήλωση του Νίκου Δένδια:
«Η διεθνής κοινότητα αντιμετωπίζει μία μέγιστη πρόκληση ασφάλειας στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας και του Κόλπου του Άντεν.
Οι επιθέσεις σε εμπορικά πλοία από ομάδες ενόπλων, από drones και πυραύλους, αποτελούν τεράστια απειλή κατά ανθρώπινων ζωών, της διεθνούς ασφάλειας και σταθερότητας, της παγκόσμιας οικονομίας και της ευημερίας των πολιτών.
Η Ελλάδα, η χώρα με τον μεγαλύτερο ποντοπόρο στόλο, έχει πρωταρχικό συμφέρον για την διατήρηση της ελευθερίας των θαλασσίων οδών και της προστασίας της ζωής των ναυτικών.
Κατόπιν εντολής του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ζήτησα από τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ Στρατηγό Κωνσταντίνο Φλώρο και τον Αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, Αντιναύαρχο Ιωάννη Δρυμούση ΠΝ, να συμμετάσχει Φρεγάτα του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού στην πολυεθνική Επιχείρηση «Prosperity Guardian», για την προστασία των εμπορικών πλοίων, της ζωής των ναυτικών, της παγκόσμιας οικονομίας.
Για το θέμα αυτό ενημέρωσα επίσης, κατά την τελευταία μου επίσκεψη στο Κάιρο, την αιγυπτιακή πλευρά.
Είναι αυτονόητο ότι η Φρεγάτα η οποία θα συμμετάσχει στην Επιχείρηση διαθέτει τα αναγκαία μέσα αυτοπροστασίας».
Τι συμβαίνει στην Ερυθρά Θάλασσα
Οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης, οι οποίοι υποστηρίζονται από το ιρανικό καθεστώς, πραγματοποιούν επιθέσεις σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, οι οποίες, όπως ισχυρίζονται, αποτελούν εκδίκηση κατά του Ισραήλ για τη στρατιωτική επιχείρησή του στη Γάζα.
Οι επιθέσεις έχουν αναγκάσει ορισμένες από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές και πετρελαϊκές εταιρείες του κόσμου να αναστείλουν τη διέλευση μέσω μιας από τις σημαντικότερες θαλάσσιες εμπορικές οδούς του κόσμου, γεγονός που θα μπορούσε ενδεχομένως να προκαλέσει σοκ στην παγκόσμια οικονομία.
Ως επακόλουθο αυτού, η ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα σταματάει, με τα πετρελαιοφόρα σε αναμονή και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να αλλάζουν ρότα για το πολυήμερο ταξίδι γύρω από την Αφρική.
Μάλιστα, αναλυτές σημειώνουν ότι είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα από την εποχή των lockdown λόγω της πανδημίας και θα μπορούσε να επηρεάσει τις γιορτές των Χριστουγέννων, τις οποίες περιμένουν οι έμποροι για να δουν την κατανάλωση και τον τζίρο τους να αυξάνεται.
Συστάσεις στα ελληνικά πλοία
Την ίδια ώρα, και τον Κόλπο του Αντεν, εξέδωσε η Διεύθυνση Ποντοπόρου Ναυτιλίας του Λιμενικού εξέδωσε προχθές, Τρίτη, συστάσεις για τα πλοία με ελληνική σημαία ή/και ελληνικών συμφερόντων που κινούνται στη νότια Ερυθρά Θάλασσα, καλώντας τα να αποφεύγουν τα ύδατα της Υεμένης.
Από την πλευρά του, ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης, είχε δηλώσει ότι η Ελλάδα είναι έτοιμη εάν της ζητηθεί να συμμετάσχει πιο ενεργά στην προστασία της ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα.
«Είμαστε πολύ κοντά στην πρωτοβουλία που έχουν αναπτύξει οι Αμερικάνοι με δέκα χώρες για την διαφύλαξη της ελεύθερης ναυσιπλοΐας στον Κόλπο του Άντεν», δήλωσε ο Υπουργός Ναυτιλίας.
Και πρόσθεσε: «Εάν χρειασθεί και κληθούμε θα συμμετάσχουμε πιο ενεργά. Είμαστε πολύ κοντά στο να συμμετάσχουμε στην πρωτοβουλία με πρωταγωνιστικό ρόλο γιατί η Ελλάδα είναι πρωταγωνίστρια στη ναυτιλία».