Τον Ιούνιο από την Κρήτη θα ανακοινώσει ευρύ επενδυτικό πρόγραμμα για τον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου και τον Οργανισμό Λιμένος Ηγουμενίτσας ο βασικός μέτοχός τους και ιδιοκτήτης των «Μινωικών Γραμμών», Εμανουέλε Γκριμάλντι. Ο Ιταλός εφοπλιστής συναντήθηκε την Πέμπτη με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και του παρουσίασε τόσο τα σχέδιά του για τα δύο λιμάνια όσο και τη δρομολόγηση νέων πλοίων που θα παραληφθούν το 2028 στη γραμμή Πειραιάς – Κρήτη.

Πριν από τη συνάντηση με τον πρωθυπουργό ο Ιταλός επιχειρηματίας συναντήθηκε με τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλη Κικίλια με βασικό θέμα τη μείωση των λιμενικών τελών κατά 50% για ένα χρόνο, προκειμένου να συγκρατηθεί το λειτουργικό κόστος των ακτοπλοϊκών εταιρειών και να μην αυξηθούν οι τιμές των εισιτηρίων. Κίνηση στην οποία συμφώνησε ο ισχυρός άνδρας των λιμανιών της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου.

Συνολικά στην Ελλάδα, δηλαδή σε όλα τα μεγάλα λιμάνια αλλά και στα λιμενικά ταμεία, αυτή η μείωση ισοδυναμεί με εξοικονόμηση 36 εκατ. ευρώ, όπως εκτιμούν στο υπουργείο Ναυτιλίας. Σε συνδυασμό με τη μείωση των διεθνών τιμών πετρελαίου το κόστος συγκρατήθηκε και οι ακτοπλοϊκές δεν προχώρησαν σε αυξήσεις 12%-15% –που είχαν προαναγγείλει– από την 1η Μαΐου, οπότε και οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί τους επιβάλλουν να καίνε πλέον ακριβότερο τύπο καυσίμου. Καθώς πολλά από τα ελληνικά λιμάνια είναι ιδιωτικοποιημένα, όπως του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, αλλά και του Ηρακλείου Κρήτης και της Ηγουμενίτσας, η συναίνεση της ιδιοκτησίας τους κρίθηκε απαραίτητη. Η συναίνεση είχε δοθεί από όλους και πλέον και από τον όμιλο Γκριμάλντι κατά τη συνάντηση που είχε ο επικεφαλής του με τον υπουργό Ναυτιλίας. Εξάλλου, όπως σημειώνουν κύκλοι της αγοράς, αυτό το ποσό, σύμφωνα με τη σχετική υπουργική απόφαση, θα επιστραφεί σε εκείνα τα λιμάνια που θα υλοποιήσουν επενδύσεις οι οποίες σχετίζονται με την ενέργεια και την αναβάθμισή τους και την περιβαλλοντική βιωσιμότητά τους εν γένει.

Παράλληλα ο επιχειρηματίας τόνισε, στο πλαίσιο των συναντήσεων που είχε χθες με τον πρωθυπουργό και τον υπουργό Ναυτιλίας, τη διάθεσή του να προχωρήσει σε σημαντικές επενδύσεις και στα δύο λιμάνια, τα οποία θεωρεί στρατηγικής σημασίας, όπως δήλωσε προ μηνών από την Αθήνα. Πολλές από αυτές σχετίζονται άμεσα με την ενεργειακή τους αναβάθμιση. Κάλεσε μάλιστα τον Κυρ. Μητσοτάκη τον Ιούνιο στο λιμάνι του Ηρακλείου, οπότε και θα γίνουν οι σχετικές παρουσιάσεις. Ο Εμανουέλε Γκριμάλντι και εταιρείες συμφερόντων του απέκτησαν την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου αυτών των δύο οργανισμών λιμένων, καταβάλλοντας στο ελληνικό Δημόσιο αθροιστικά 164,17 εκατ. ευρώ.

Αξίζει να επισημανθεί πως οι «Μινωικές Γραμμές» γίνονται η δεύτερη μεγάλη ελληνική ακτοπλοϊκή εταιρεία μετά την Attica Group που αναμένεται να δρομολογήσει ένα χρόνο νωρίτερα, το 2027, στην Αδριατική το πρώτο από τα δικά της νεότευκτα, που φέρνει ολοκαίνουργια, φιλικότερα στο περιβάλλον πλοία στην Ελλάδα. Ολα τα παραπάνω νεότευκτα και των δύο εταιρειών θα έχουν υψωμένη την ελληνική σημαία και κατά πάσα πιθανότητα και ανάλογα με τη διαθεσιμότητα θα χρησιμοποιούν ως καύσιμο τη μεθανόλη, περιορίζοντας δραστικά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ανά επιβάτη και όχημα.

Διαβάστε ακόμη: