Μεικτές τάσεις επικρατούν στη ναυλαγορά, με κάποιους κλάδους να συνεχίζουν σε θετικό έδαφος και κάποιους άλλους σε αρνητικό. Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Xclusiv, οι ναύλοι στα δεξαμενόπλοια αργού αλλά και στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων κινήθηκαν πτωτικά, με τον σχετικό δείκτη BDTI να υποχωρεί 3,5% από την τελευταία εργάσιμη εβδομάδα του 2021 στο σημείο των 705 μονάδων, στο χαμηλότερο όριο από τις 12 Οκτωβρίου. Ωστόσο, παρά το αρνητικό ξεκίνημα, οι προβλέψεις για την πορεία των δεξαμενοπλοίων το 2022 εξακολουθούν να είναι θετικές καθώς εκτιμάται ότι ο πλανήτης την τρέχουσα χρονιά θα περάσει σε μια μεταπανδημική εποχή.

Μια εποχή κατά την οποία η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα ανακάμψει στα προ πανδημίας επίπεδα. Ο ΟΠΕΚ έχει ήδη συμφωνήσει να τηρήσει το σχέδιο και να ενισχύσει περαιτέρω την παραγωγή, ενώ η παραγωγή της Λιβύης αυξήθηκε στα 900.000 βαρέλια την ημέρα μετά την ολοκλήρωση της συντήρησης σε μεγάλο αγωγό. Επίσης έχει ήδη αποκατασταθεί μέρος της παραγωγής του Καζακστάν που διακόπηκε κατά την αναταραχή της περασμένης εβδομάδας, σημειώνει η Xclusiv.

Στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, η απόφαση της κυβέρνησης της Ινδονησίας να σταματήσει τις εξαγωγές άνθρακα τον Ιανουάριο ως απαραίτητο μέτρο για την ενίσχυση των εγχώριων αποθεμάτων ήρθε ως «κεραυνός» στην αγορά. Η Ινδονησία είναι ένας από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς άνθρακα στον κόσμο με περίπου 400 εκατομμύρια τόνους το 2021, κυρίως προς την Κίνα, την Ινδία, την Ιαπωνία, τη Μαλαισία και τη Νότια Κορέα, και η μεταφορά άνθρακα από τη χώρα αυτή αντιπροσώπευε περισσότερο από 11% του μεταφορικού έργου τόσο για τα πλοία μεγέθους Panamax όσο και για τα Supramax.

Η Ινδονησία

Οπως σημειώνει η Xclusiv, εάν οι Αρχές της Ινδονησίας δεν άρουν πλήρως την απαγόρευση εξαγωγής άνθρακα σύντομα, μπορεί να «υποχρεώσουν» την Κίνα, την Ινδία και την Ιαπωνία να αναζητήσουν εναλλακτικές πηγές άνθρακα και να στραφούν ενδεχομένως σε εισαγωγές από την Αυστραλία, τη Ν. Αφρική και τις ΗΠΑ για να ικανοποιήσουν τη ζήτησή τους.

Αυτή η στροφή προς εισαγωγές από άλλες χώρες εκτός της Ινδονησίας ενδέχεται να έχει θετική επίδραση στην αγορά χύδην φορτίου, καθώς θα αυξηθούν σημαντικά τα τονομίλια μεταφερόμενου φορτίου λόγω μεγαλύτερων αποστάσεων και συνεπώς θα αυξηθεί η ζήτηση για πλοία την ίδια στιγμή που ένας σημαντικός αριθμός πλοίων θα εξακολουθεί να είναι σε αδράνεια στα λιμάνια της Ινδονησίας.

Χθες πάντως ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς έκλεισε στις 2.151 μονάδες, μειωμένος κατά 126 μονάδες από τη Δευτέρα, χάνοντας παράλληλα όλα τα κέρδη που είχε καταγράψει την πρώτη εβδομάδα του νέου έτους. Ο μέσος ημερήσιος ναύλος στα capes  έχει υποχωρήσει κάτω από τα 20.000 δολ., στα 19.284 δολ.

Containerships

Αντιθέτως, στα containerships οι ναύλοι φαίνεται να παραμένουν με το νέο έτος σε πολύ ικανοποιητικά επίπεδα. Οι αγορές ναύλωσης πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από τις ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών σταθεροποιούνται σε υψηλά επίπεδα, με τους liners να σπεύδουν να κλειδώνουν μακροχρόνια συμβόλαια ναύλωσης. Η ναυτιλιακή Zim φαίνεται να εξασφάλισε τη ναύλωση του μεταφορικής ικανότητας 4.308 teu «Bermuda» (κατασκευής 2010) της Navios Shipmanagement για 46 έως 50 μήνες με 42.000 δολάρια την ημέρα, ανέφεραν ευρωπαίοι μεσίτες. Η παράδοση προγραμματίζεται μεταξύ Μαρτίου και Απριλίου.

Επίσης η γερμανική Hapag-Lloyd ναύλωσε το «Amalthea» μεταφορικής ικανότητας 4.178 teu (κατασκευής 2009) για πέντε χρόνια αντί 39.000 δολ. την ημέρα, σύμφωνα με τους μεσίτες, ανέφερε το Tradewinds.

Να σημειωθεί πως ο σύνθετος δείκτης Drewry’s World Container Index αυξήθηκε 1,1% στα 9.408,81 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδιών και είναι 80% υψηλότερος από την αντίστοιχη εβδομάδα το 2021. Υστερα από μια σταθερά πτωτική πορεία που ξεκίνησε στα μέσα Σεπτεμβρίου του 2021, οι ναύλοι αυξάνονται και πάλι για πέμπτη συνεχόμενη εβδομάδα, επισημαίνει ο οίκος αναλύσεων και εκτιμά ότι θα κινηθούν ανοδικά και την επόμενη εβδομάδα.