Νέα δεδομένα αναμένεται να ισχύσουν για τους μοτοσικλετιστές κατά τη διαμόρφωση του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Συγκεκριμένα, η μη χρήση κράνους οδηγεί στην καταβολή προστίμου διοικητικού χαρακτήρα το οποίο συνεπάγεται την αφαίρεση διπλώματος.
Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου, μίλησε στο ΕΡΤΝews για τις αλλαγές στο νέο ΚΟΚ και για την τάση πολλών μοτοσικλετιστών να μην φορούν κράνους.
«Το δεν φοράω κράνος έχει ένα διοικητικό πρόστιμο, την αφαίρεση διπλώματος. Αν όμως ο οδηγός πιαστεί ξανά μέσα σε ένα διάστημα να μην το φοράει και έπειτα πιαστεί για 3η φορά μέσα σε μια 5ετία, το δίπλωμα θα αφαιρείται για 5 χρόνια», τόνισε.
Μία σημαντική αλλαγή στον ΚΟΚ είναι η μείωση του ορίου ταχύτητας από 50 χλμ./ώρα σε 30 χλμ./ώρα, εντός του αστικού ιστού αλλά όχι σε κεντρικές αρτηρίες, σε μια προσπάθεια για την αντιμετώπιση των τροχαίων δυστυχημάτων. Ο κ. Οικονόμου τόνισε: «Προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε το τραγικό φαινόμενο πως το 2023, από τους 621 νεκρούς σε τροχαία, οι μισοί έχασαν τη ζωή τους μέσα σε πόλεις». Την ίδια στιγμή, την ευθύνη την έχει πλέον ο οδηγός του οχήματος και όχι ο ιδιοκτήτης του.
Ο νέος ΚΟΚ εισάγει αυστηρότερες ποινές για αντικοινωνικές συμπεριφορές, όπως η παράνομη χρήση της Λωρίδας Εκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) ή το παρκάρισμα σε ράμπες ΑμεΑ, αλλά και για τους καθ’ υποτροπιασμό παραβάτες. Οπως δήλωσε ο κ. Οικονόμου, «η ΛΕΑ είναι ιερή, είναι για ασθενοφόρα και οχήματα έκτακτης ανάγκης. Οσοι την παραβιάζουν θα αντιμετωπίζουν αυστηρές ποινές».
Τι θα ισχύσει για τα ηλεκτρικά πατίνια
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται επίσης στους κανονισμούς για τα ηλεκτρικά πατίνια, με στόχο την ασφάλεια των χρηστών και την αποφυγή δυστυχημάτων. «Το ηλεκτρικό πατίνι θα απαγορεύεται για άτομα κάτω των 15 ετών. Οι γονείς πρέπει να κατανοήσουν ότι ένα παιδί 12 ετών δεν μπορεί να κυκλοφορεί ανεξέλεγκτα σε κεντρικές οδούς, όπως η Μεσογείων».
Ο νέος ΚΟΚ θα εισαγάγει καινοτομίες, όπως η ψηφιακή κλήση, μέσω ενός συστήματος παρακολούθησης παραβάσεων, που εκτιμάται ότι θα βελτιώσει την επιβολή του νόμου και θα μειώσει τη γραφειοκρατία. Τόνισε ότι οι παραβάτες θα λαμβάνουν με sms την κλήση. «Η προσπάθεια είναι να φέρουμε την Ελλάδα πιο κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, μειώνοντας τους νεκρούς από τροχαία και ενισχύοντας την ασφάλεια όλων των πολιτών».