Όσον αφορά τις τιμές του πετρελαίου, απευκταίο σενάριο για την εξέλιξη της σύρραξης Ισραήλ – Ιράν αποτελεί το κλείσιμο των στενών του Ορμούζ, όπως σημείωσε ο Αναπληρωτής CEO της Motor Oil, Πέτρος Τζαννετάκης, στο περιθώριο της χθεσινής ετήσιας Γενικής Συνέλευσης του Ομίλου. Κι αυτό γιατί ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα σήμαινε καθυστέρηση κατά ένα μήνα περίπου στα δρομολόγια μεταφοράς του αργού, κάτι που όπως είναι φυσικό θα επιβάρυνε το κόστος.
Στη νέα ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή αναφέρθηκε χθες ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Motor Oil, Γιάννης Βαρδινογιάννης, από το βήμα της ετήσιας Γ.Σ., επισημαίνοντας ότι είναι δύσκολες οι προβλέψεις για την έκβασή της και επομένως για τις συνέπειες στον πετρελαϊκό κλάδο. Μίλησε για σταδιακή ομαλοποίηση των τιμών, αν ο πόλεμος δεν επεκταθεί εκτός Ιράν και Ισραήλ. Ωστόσο, δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο η κατάσταση να εκτροχιαστεί. Σε μία τέτοια περίπτωση, το βασικό πρόβλημα θα είναι η ασφάλεια εφοδιασμού
Σε εμπορική λειτουργία η μονάδα στην Κομοτηνή
Με τον στρατηγικό σχεδιασμό (Strategy 2030) που έχει εκπονήσει η διοίκηση της Motor Oil, δρομολογούνται επενδύσεις που όχι μόνο απαντούν στις προκλήσεις της ενεργειακής μετάβασης, αλλά και ενισχύουν την ανθεκτικότητά της στο περιβάλλον λιγότερης προβλεψιμότητας, που καλούνται να δραστηριοποιηθούν πλέον οι εταιρείες, όπως αναφέρθηκε χθες στη Γενική Συνέλευση.
Μία τέτοια επένδυση είναι η μονάδα αερίου ισχύος 877 MW στην Κομοτηνή, σε κοινοπραξία με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Όπως επισήμανε ο κ. Τζαννετάκης, η μονάδα θα τεθεί σε εμπορική λειτουργία το αργότερο εντός Ιουλίου, αποτελώντας τον μεγαλύτερο και πιο σύγχρονο θερμοηλεκτρικό σταθμό στο εγχώριο ηλεκτρικό σύστημα. Με τη μονάδα έχουν υπογραφεί διμερείς συμβάσεις (PPA), τόσο από την Nrg όσο και από την ΗΡΩΝ.
Υπενθυμίζεται ότι οι δύο Όμιλοι βρίσκονται σε συνομιλίες για γενικότερη σύμπραξη στον τομέα της παραγωγής και προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας. Ο αναπληρωτής CEO ξεκαθάρισε πως αυτό που εξετάζεται είναι η μετοχική συνεργασία, στη λογική ότι δεν έχει νόημα να υπάρχουν πολλοί «παίκτες» στην αγορά, με τις συζητήσεις να μην έχουν ολοκληρωθεί.
Αντίστροφη μέτρηση για την εγκατάσταση διύλισης
Όσον αφορά τις ΑΠΕ, επανέλαβε ότι η εταιρεία έχει μπροστά της το μεγάλο επενδυτικό πλάνο των έργων 1,5 GW της Unagi (στην οποία συμπράττει με τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες), με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης το τέλος 2026 με αρχές 2027. Με βάση και το «πράσινο» χαρτοφυλάκιο που διαθέτει ήδη η Motor Oil, το 2027 εκτιμάται ότι οι ΑΠΕ θα συνεισφέρουν κατά 200 εκατ. ευρώ στη λειτουργική κερδοφορία της. Επομένως, εφεξής ο Όμιλος έχει την πολυτέλεια να είναι επιλεκτικός στις κινήσεις του στις ΑΠΕ, διερευνώντας επενδύσεις που θα έχουν την υψηλότερη δυνατή απόδοση.
Την ίδια στιγμή, τον Αύγουστο αναμένεται να ολοκληρωθεί η αποκατάσταση της μίας από τις δύο μονάδες διύλισης αργού πετρελαίου, που είχε υποστεί βλάβη λόγω πυρκαγιάς τον περασμένο Σεπτέμβριο. Παράλληλα, εντός του επόμενου μήνα πρόκειται να τεθεί σε λειτουργία η μονάδα προπυλενίου που κατασκευάζει η εταιρεία, κόστους 125 εκατ. ευρώ.
Η Ελλάκτωρ
Όπως σημείωσε ο κ. Τζαννετάκης, η μείωση των κανονιστικών φραγμών στον ενεργειακό κλάδο, στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, δημιουργεί πιο ευοίωνες συνθήκες για επενδύσεις στη διύλιση – κάτι που για τη Motor Oil μεταφράζεται σε πρότζεκτ αναβάθμισης του διυλιστηρίου. Όπως υπενθύμισε, το Strategy 2030 προβλέπει επενδύσεις ύψους 1,5 δισ. στο διυλιστήριο, με ορίζοντα το 2030.
Όσον αφορά τη διερεύνηση νέων επενδύσεων εκτός ενέργειας, στην οποία αναφέρθηκε στη Γενική Συνέλευση ο Πρόεδρος του Ομίλου, ο κ. Τζαννετάκης διευκρίνισε πως αφορούν κινήσεις στο retail, οι οποίες θα είναι συμπληρωματικές στο σχέδιο για διεύρυνση των εσόδων των πρατηρίων. Υπενθυμίζεται πως σε αυτό το πλαίσιο έχουν ήδη γίνει κινήσεις στην αγορά των convenience stores, καθώς «την σκέπη» του Ομίλου βρίσκονται πλέον το δίκτυο Twenty 4 Shopen, η αλυσίδα φαρμακείων Cipharma και το δίκτυο αυτόνομων πλυντηρίων Plinto.
Σύμφωνα με τον κ. Τζαννετάκη, σε πρώτη φάση οι κινήσεις αυτές αποσκοπούν στη συγκράτηση των εσόδων των πρατηρίων, αν μειωθεί η ζήτηση για καύσιμα. Παράλληλος στόχος είναι η αύξηση των εσόδων, προσελκύοντας τον πελάτη για άλλους λόγους στο πρατήριο, πέρα από τον ανεφοδιασμό του οχήματός του.
Όσον αφορά την Ελλάκτωρ, εντός του Ιουλίου η Reggeborgh θα εξασκήσει το call option για το υπόλοιπο μετοχικό μερίδιο από το 7,47% το οποίο καλύπτει το δικαίωμα προαίρεσης αγοράς, ήτοι το 2,5% περίπου. Η Motor Oil παραμένει στην εταιρεία με 22,4%, ενώ προς ώρας δεν σκέφτεται να αποχωρήσει πλήρως, σύμφωνα με τον κ. Τζαννετάκη.