Ισχυρή λειτουργική κερδοφορία ύψους 490 εκατομμυρίων ευρώ και επιστροφή στα καθαρά κέρδη με 202 εκατομμύρια ευρώ έναντι ζημίας 112 εκατομμυρίων παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της Motor Oil για το 2021. Την ίδια περίοδο ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 68% και ανήλθε σε 10 δις. ευρώ ως αποτέλεσμα κυρίως της ανάκαμψης των τιμών και των όγκων πωλήσεων με αύξηση κατά 13% της δραστηριότητα διύλισης.
Οι συνολικές επενδύσεις του ομίλου ανήλθαν σε 428 εκ. ευρώ και αφορούσαν τόσο σε έργα του διυλιστηρίου όπως το νέο συγκρότημα κατεργασίας νάφθας το οποίο εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί το β΄ εξάμηνο του 2022 και έργα αναβάθμισης του λιμένος του διυλιστηρίου όσο και έργα ενεργειακής αυτονομίας όπως η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σταθμών και συστήματος αποθήκευσης ενέργειας σε μπαταρίες (Battery Energy Storage System), που δίνουν τη δυνατότητα μείωσης του ανθρακικού αποτυπώματος.
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Motor Oil για φέτος οι προγραμματισμένες επενδύσεις της εταιρίας αναμένεται να φτάσουν τα 175 εκατ. με το μεγαλύτερο μέρος τους να αφορά την ολοκλήρωση της κατασκευής και τη λειτουργία του συγκροτήματος κατεργασίας νάφθας καθώς επίσης και την έναρξη του έργου κατασκευής μίας νέας μονάδας συμπαραγωγής ισχύος και θερμότητας υψηλής απόδοσης, συνολικού προϋπολογισμού ευρώ 60 εκατ. για την αύξηση της εγκατεστημένης ισχύος των μονάδων συμπαραγωγής του διυλιστηρίου σε 142MW από 85MW.
Ήδη ο όμιλος Motor Oil, δραστηριοποιείται ενεργά στην παραγωγή υδρογόνου στο διυλιστήριο των Αγίων Θεοδώρων, καθώς διαθέτει μια μονάδα συνεχούς καταλυτικής αναμόρφωσης Νάφθας (CCR) που παράγει υδρογόνο ως παραπροϊόν και μια εξ’ολοκλήρου μονάδα παραγωγής υδρογόνου βασισμένη στην καταλυτική αναμόρφωση μεθανίου με ατμό (SMR) προκειμένου να παρέχει καθαρό υδρογόνο στις μονάδες διυλιστηρίου. Με την ολοκλήρωση της νέας μονάδας θα παράγονται επιπλέον ποσότητες καθαρού υδρογόνου ως παραπροϊόν.
Όπως σημειώνεται στην ετήσια έκθεση, μέχρι το τέλος του χρόνου ο όμιλος θα έχει σημαντική πλεονάζουσα ποσότητα υδρογόνου αξιοποιώντας και τη διαθέσιμη ικανότητα των υφιστάμενων μονάδων για την παραγωγή γκρι υδρογόνου που θα του επιτρέψει να γίνει καθαρός εξαγωγέας. Το μακροπρόθεσμο σχέδιο του ομίλου προβλέπει στον καθαρισμό αυτής της πηγής γκρι υδρογόνου μέσω της δέσμευσης και της αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα ώστε να θεωρείται παραγωγός μεγάλης κλίμακας χαμηλού άνθρακα υδρογόνου πριν το τέλος της δεκαετίας. Μέχρι το 2025, η διοίκηση σκοπεύει να ενισχύσει την πλατφόρμα καθαρού υδρογόνου μέσω της ανάπτυξης και εγκατάστασης υποδομής παραγωγής πράσινου υδρογόνου.
στα έργα κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (IPCEI), το «BLUE MED». Το σχέδιο της ΜΟΙ προβλέπει την παραγωγή και την προμήθεια χαμηλού κόστους πράσινου υδρογόνου και υδρογόνου χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, το οποίο εκτιμάται ότι θα είναι το πρώτο έργο υποδομής υδρογόνου στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπη που σύμφωνα με την εταιρεία μπορεί να αποτελέσει ένα καινοτόμο σχέδιο υπερτοπικού χαρακτήρα και κόμβο υδρογόνου στην Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Αξίζει να σημειωθεί επιπλέον ότι η εταιρεία έχει καταθέσει αίτημα χρηματοδότησης από το χρηματοδοτικό εργαλείο CEF Transport για τον πρώτο σταθμό ανεφοδιασμού υδρογόνου στην Ελλάδα που θα είναι δημόσια προσβάσιμος. Ο σταθμός, που θα εγκατασταθεί εντός ενός νέου πρατηρίου της AVIN OIL, θα βρίσκεται στην περιοχή των Αγ. Θεοδώρων, επιτρέποντας στους υφιστάμενους χρήστες εθνικού οδικού δικτύου να τροφοδοτούνται με υδρογόνο. Το υδρογόνο θα παρέχεται από έναν ηλεκτρολύτη που κατασκευάζεται από τη μητρική Motor Oil στους Αγ. Θεοδώρους, στο πλαίσιο του «BLUE MED».