Για πολλά χρόνια τα οικονομικά της οικογένεια του Μίκη Θεοδωράκη, τα διαχειριζόταν η σύζυγος του Μυρτώ, ενώ την ακίνητη περιουσία σύμφωνα με πληροφορίες είχε φροντίσει να διαμοιράσει τα τελευταία χρόνια στα παιδιά και στα εγγόνια του.
Όμως, μετά την πρόσφατη αποκάλυψη της πολιτικής διαθήκης σχετικά με τις λεπτομέρειες της κηδείας του, την οποία συνέταξε πριν από περίπου 1,5 χρόνο, χρίζοντας εκτελεστές της, όχι τα παιδιά του, αλλά τον στενό του φίλο Γιώργο Αγοραστάκη και τη Ρένα Παρμενίδου, δεν μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο να υπάρχει και άλλη πρόσφατη διαθήκη που να αφορά την περιουσία του.
Τα ακίνητα
Το 1975 ο Μίκης Θεοδωράκης μαζί με τη σύζυγό του Μυρτώ αποφασίζουν να αγοράσουν την τριώροφη οικία των 350 τ.μ, στη συμβολή των οδών Γαριβάλδη και Επιφανούς, απέναντι ακριβώς από την Ακρόπολη.
Σε αυτό το σπίτι στο Κουκάκι έζησε για 45 ολόκληρα χρόνια ο μεγάλος μας συνθέτης μαζί με την οικογένειά του και αποτελεί σημείο αναφοράς για την περιοχή, καθώς το κατώφλι του πέρασαν πολύ μεγάλες προσωπικότητες του καλλιτεχνικού και πολιτικού κόσμου τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό. Αποτελεί, μάλιστα, το υψηλότερης αξίας ακίνητο περιουσιακό στοιχείο που άφησε πίσω του ο Μίκης Θεοδωράκης, φεύγοντας από τη ζωή, στα 96 του χρόνια.
Η Μυρτώ διαχειριζόταν οτιδήποτε είχε να κάνει με τα οικονομικά και πρακτικά θέματα, καθώς η σχέση του Μίκη με τα χρήματα ήταν σχεδόν ανύπαρκτη. Δεν τον ενδιέφεραν και δεν ήταν διατεθειμένος να σπαταλήσει χρόνο από τις πολύτιμες ασχολίες του, την τέχνη του και τους αγώνες του. Τον πρώτο λόγο σε αυτά, τον είχε πάντα η αγαπημένη του σύζυγος και μητέρα των παιδιών του.
Ο Μίκης ασχολήθηκε λίγο παραπάνω, με το εξοχικό σπίτι που απέκτησαν, κάπου στα μέσα της δεκαετίας του ’60, στο Βραχάτι Κορινθίας. Εκεί, μπροστά στη θάλασσα, μέσα σ’ ένα κτήμα περίπου τεσσάρων στρεμμάτων, είχε περάσει πολλά από τα καλοκαίρια του, φιλοξενώντας συχνά αγαπημένους φίλους και συνεργάτες και διοργανώνοντας, σχεδόν κάθε χρόνο, μια μεγάλη γιορτή για τα γενέθλιά του.
Μεταξύ άλλων είχαν περάσει από το σπίτι αυτό ο Φρανσουά Μιτεράν, ο Ανδρέας Παπανδρέου, ο Χαρίλαος Φλωράκης, η Τζένη Καρέζη, η Αλίκη Βουγιουκλάκη, κ.ά. Στην ίδια περιοχή, ακριβώς απέναντι από το πετρόχτιστο παραθαλάσσιο σπίτι, η οικογένεια Θεοδωράκη αγόρασε, αρκετά χρόνια αργότερα, ένα μεγαλύτερο κτήμα όπου βρίσκεται το σπίτι που μένει μόνιμα πλέον η κόρη του, Μαργαρίτα Θεοδωράκη.
Παλαιότερα, και όσο τα τέσσερα αγόρια που απέκτησε με τον πρώην σύζυγό της Δημήτρη Παπαγγελίδη ήταν μικρά, ζούσε πολύ κοντά στους γονείς της, σε ένα νεοκλασικό σπίτι που είχε αγοράσει για εκείνη ο πατέρας της, στην περιοχή της Ακρόπολης και σήμερα φιλοξενεί έναν από τους γιους της με την οικογένειά του.
Για πολλά χρόνια η οικογένεια Θεοδωράκη διέθετε και ένα διαμέρισμα στο Παρίσι, στο κέντρο της πόλης, όπου κατέφυγαν και διέμειναν κατά τη διάρκεια της δικτατορίας. Και σε αυτό γράφτηκαν σπουδαία μουσικά έργα και πραγματοποιήθηκαν ιστορικές συναντήσεις, με πρωταγωνιστές μεγάλους ερμηνευτές, ποιητές και πολιτικούς. Το συγκεκριμένο διαμέρισμα πουλήθηκε κατά τη διάρκεια της τελευταίας πενταετίας και το ποσό που εισπράχθηκε -οι πληροφορίες κάνουν λόγο για αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ- ο Μίκης το διαμοίρασε στα παιδιά του. Εκείνη την εποχή η κατάσταση της υγείας της Μυρτώς είχε ήδη επιδεινωθεί και δεν μπορούσε να συνεχίζει να διαχειρίζεται τα οικονομικά και τις αποφάσεις τις έπαιρνε, κατά κύριο λόγο, η Μαργαρίτα Θεοδωράκη.
Τα πνευματικά δικαιώματα των έργων του
Το «Αξιον Εστί» και ο «Ζορμπάς», αποτελούν τα δύο πιο δημοφιλή αλλά και πολυακουσμένα διεθνώς έργα του Μίκη Θεοδωράκη και ταυτόχρονα ένα σημαντικό κομμάτι από το σύνολο των πνευματικών δικαιωμάτων του. Τα πνευματικά δικαιώματα από το πλούσιο προσωπικό του έργο ήταν και η μοναδική πηγή εσόδων του, τουλάχιστον τις δύο τελευταίες δεκαετίες που έχει σταματήσει να δίνει συναυλίες και είχε περιορίσει σε μεγάλο βαθμό τη δισκογραφική του δραστηριότητα.
Εδώ και πολλά χρόνια ο συνθέτης έχει παραχωρήσει τη διαχείριση του μεγαλύτερου μέρους των πνευματικών δικαιωμάτων των έργων του στον γαλλικό οργανισμό SACEM, ο οποίος είναι υπεύθυνος για τον ετήσιο υπολογισμό της χρήσης του ρεπερτορίου αποκλειστικά στο εξωτερικό και της συνακόλουθης απόδοσης των χρημάτων που προβλέπει η σύμβαση που έχει υπογραφεί ανάμεσά τους.
Τα πνευματικά δικαιώματα του μουσικού έργου του Μίκη Θεοδωράκη, που χρησιμοποιείται εντός συνόρων, μετά την αναστολή λειτουργίας της ΑΕΠΙ, λόγω κακοδιαχείρισης, το 2018, έχει αναλάβει, μετά τη δική του επιθυμία, ο νεοσύστατος Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης ΕΔΕΜ.
Ο Μίκης Θεοδωράκης επηρεάστηκε άμεσα από το μεγάλο χρονικό διάστημα της μετάβασης από τον ένα οργανισμό στον άλλον, καθώς τα δικαιώματα δεν εισπράττονταν ούτε αποδίδονταν στους δικαιούχους για πολύ καιρό, ούτε γίνονται οι απαραίτητες έρευνες για τη χρήση του ρεπερτορίου του κάθε καλλιτέχνη.
Η Μαργαρίτα Θεοδωράκη πριν από λίγους μήνες είχε δηλώσει, ο πατέρας της είχε να εισπράξει δικαιώματα από το 2017 οπότε ξέσπασε το οικονομικό σκάνδαλο της ΑΕΠΙ, ενώ το ποσό που του καταβλήθηκε τελικά από την ΕΔΕΜ αντιπροσώπευε ένα μικρό κομμάτι από το συνολικό που δικαιούταν.
Ενώ, σύμφωνα με εκτιμήσεις ατόμων από τον χώρο, το ύψος των ετήσιων πνευματικών δικαιωμάτων από τη χρήση του ρεπερτορίου του, τουλάχιστον στο εξωτερικό, έφτανε στο παρελθόν σε εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, η διεθνής μάστιγα της πειρατείας και η διεθνής κρίση που διέρχεται η δισκογραφία σε συνδυασμό με την επικράτηση της ηλεκτρονικής αγοράς και στον τομέα της μουσικής έχουν οδηγήσει, εδώ και αρκετά χρόνια, στην κατακόρυφη μείωσή τους.
Στην παραπάνω διεθνή μάστιγα προστέθηκε και η μεγάλη κρίση που διέρχεται ο τομέας της διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων στη χώρα μας την τελευταία πενταετία, αλλά και η αδυναμία πραγματοποίησης συναυλιών με έργα του Μίκη Θεοδωράκη, λόγω των μέτρων κατά της πανδημίας.
Ο πιο παραγωγικός και δημοφιλής σε παγκόσμιο επίπεδο Ελλάδας συνθέτης δεν ήταν πλούσιος, όπως ίσως να θεωρούσαν κάποιοι. Διέθετε μεν μια ακίνητη περιουσία για την οποία ήταν υποχρεωμένος να πληρώνει επαυξημένη φορολογία, όπως όλοι οι Έλληνες πολίτες, αλλά τα τελευταία τουλάχιστον 20 χρόνια βιοποριζόταν αποκλειστικά από τα πνευματικά δικαιώματα των έργων του, όσα και όποτε τα εισέπραττε.
Υπεύθυνους για τις σχετικές συνεννοήσεις είχε ορίσει την επί σειρά ετών γραμματέα του Ρένα Παρμενίδου και τον δικηγόρο του.
Μετά τον θάνατό του, ο νόμος ορίζει πως το 75% των πνευματικών δικαιωμάτων από τα έργα του περνά στα δυο παιδιά του, τη Μαργαρίτα και τον Γιώργο, και το υπόλοιπο 25% στη σύζυγό του Μυρτώ. Ο ίδιος, σύμφωνα με πληροφορίες, είχε τακτοποιήσει και διαμοιράσει τα περιουσιακά του στοιχεία στους κληρονόμους του εδώ και αρκετά χρόνια.
Παρ’ όλα αυτά, μετά την πρόσφατη αποκάλυψη της πολιτικής διαθήκης σχετικά με τις λεπτομέρειες της κηδείας του, την οποία συνέταξε πριν από περίπου 1,5 χρόνο, χρίζοντας εκτελεστές της, όχι τα παιδιά του, αλλά τον στενό του φίλο Γιώργο Αγοραστάκη και τη Ρένα Παρμενίδου, δεν μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο να υπάρχει και άλλη πρόσφατη διαθήκη που να αφορά την περιουσία του.
Ειδικότερα τη διαχείριση των πνευματικών δικαιωμάτων του έργου του που αποτελεί μια προσοδοφόρα αλλά και εξαιρετικά ευαίσθητη και απαιτητική διαδικασία που χρήζει γνώσης και σεβασμού της πολιτιστικής κληρονομιάς του.