Η αντίστροφη μέτρηση για την παράδοση της επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά έχει ήδη ξεκινήσει, με το έργο να μπαίνει στη δυσκολότερη αλλά και πιο καθοριστική φάση του: τις πλήρεις, εκτεταμένες δοκιμές. Από τις 10 Νοεμβρίου, η επιβατική λειτουργία της βασικής γραμμής έχει διακοπεί για έναν μήνα, προκαλώντας εύλογα ερωτήματα στο κοινό. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών απαντά ότι η διακοπή δεν αποτελεί «τεχνική πολυτέλεια», αλλά απαραίτητο μέτρο ασφάλειας για ένα σύστημα που δεν μοιάζει με κανένα άλλο στην Ελλάδα.
Γιατί χρειάζεται διακοπή: το μετρό της Θεσσαλονίκης είναι… άλλης εποχής
Σε αντίθεση με την Αθήνα, το μετρό της Θεσσαλονίκης λειτουργεί με πλήρως αυτοματοποιημένη τεχνολογία, χωρίς οδηγούς και με έναν σύνθετο μηχανισμό που ελέγχεται από κεντρικό σύστημα μέσω δικτύου 5G. Αυτό σημαίνει ότι:
- κάθε τμήμα της γραμμής
- κάθε σύστημα ασφάλειας
- κάθε εντολή κίνησης των συρμών
πρέπει να ελεγχθούν επανειλημμένα, χωρίς την παρέμβαση ανθρώπινου παράγοντα.
Παράλληλα, η επέκταση προς Καλαμαριά δεν αποτελεί απλή συνέχεια της γραμμής, αλλά έναν νέο κλάδο που πρέπει να ενσωματωθεί στο υπάρχον δίκτυο. Σε αυτό το πλαίσιο, προστίθενται 15 νέοι συρμοί, τεχνολογικά αναβαθμισμένοι σε σχέση με τους 18 που κυκλοφορούν ήδη, ώστε η χρονοαπόσταση στις ώρες αιχμής να πέσει στο 1,5 λεπτό.
Τι ακριβώς δοκιμάζεται αυτόν τον μήνα
Σύμφωνα με τον υφυπουργό Μεταφορών Νίκο Ταχιάο, η προσωρινή διακοπή είναι «απολύτως αναγκαία» και προβλέπεται διεθνώς σε αντίστοιχα έργα υψηλής αυτοματοποίησης. Στόχος της πρώτης φάσης είναι:
- ο πλήρης έλεγχος των αυτόματων συστημάτων επιτήρησης
- η ενσωμάτωση των νέων δεδομένων με το σύστημα σηματοδότησης της βασικής γραμμής
- η αξιολόγηση της επικοινωνίας ανάμεσα σε παλιούς και νέους συρμούς
Με την ολοκλήρωση των δοκιμών, η γραμμή θα επαναλειτουργήσει με βελτιωμένα και σταθεροποιημένα συστήματα.
Ακολουθεί η φάση των Δυναμικών Δοκιμών Τροχαίου Υλικού, που θα διεξάγονται νυχτερινές ώρες χωρίς να διακόπτουν τη λειτουργία. Οι περιορισμοί στα νυχτερινά δρομολόγια θα συνεχιστούν μέχρι τα τέλη του 2026, μέχρι να πιστοποιηθεί κάθε νέος συρμός.
Έρχεται και δεύτερη καθολική διακοπή: το τελικό κρίσιμο βήμα πριν την παράδοση
Το πρώτο τρίμηνο του 2026 προβλέπεται η δεύτερη πλήρης διακοπή λειτουργίας, πιθανότατα τον Φεβρουάριο. Αυτή η φάση θα περιλαμβάνει:
- τελικές δοκιμές ενοποίησης των δύο γραμμών
- προσομοιώσεις κανονικής και υποβαθμισμένης λειτουργίας
- πιστοποίηση ασφάλειας από την TÜV Rheinland
- το trial run του λειτουργού THEMA, με έλεγχο όλων των διαδικασιών
Κατά τη διάρκειά της, η βασική γραμμή θα λειτουργεί κανονικά, με τον σταθμό Μαρτίου να λειτουργεί ως προσωρινός τερματικός για τους συρμούς που θα κατευθύνονται προς Καλαμαριά.
«Παραδίδουμε το μετρό όταν είναι 100% ασφαλές»
Ο κ. Ταχιάος τονίζει ότι όλες αυτές οι φάσεις εξυπηρετούν έναν ενιαίο στόχο: «να λειτουργήσει το μετρό με απόλυτη ασφάλεια και αξιοπιστία». Η επέκταση προς Καλαμαριά αναμένεται να παραδοθεί εντός του πρώτου τριμήνου του 2026, ενώ προχωρούν ήδη και τα σχέδια για τη νέα επέκταση προς τη Βορειοδυτική Θεσσαλονίκη.
Όπως αναφέρει ο υφυπουργός:
«Η διακοπή δεν είναι οπισθοδρόμηση. Είναι το σημείο όπου το έργο μπαίνει στην πιο παραγωγική και ώριμη φάση του».
Διαβάστε ακόμη:
- Πλαστικοί χειρουργοί αποκαλύπτουν ποιες celebrities πιστεύουν ότι έχουν κάνει BBL
- Καβγάς Απόστολου Γκλέτσου – Σίσσυ Χρηστίδου: «Μου στήσατε παγίδα»
- Καλλιτέχνες και βιώσιμη ανάπτυξη: Μπορεί η τέχνη να σώσει τη Γη;
- Νέα ψηφιακά εργαλεία για την προστασία ανηλίκων: Έρχεται το Μητρώο Ελέγχου καπνού και αλκοόλ