Κατά 30% μειωμένη εμφανίζεται, κατά προσέγγιση, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στους προβλήτες του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) και του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ).
Αιτία είναι η συνεχιζόμενη κρίση στην Ερυθρά θάλασσα, που έχει εκτρέψει προς τον γύρο της Αφρικής ένα πολύ μεγάλο μέρος των εμπορικών πλοίων – τυπικά πραγματοποιούν δρομολόγια μέσω της διώρυγας του Σουέζ–, επιδιώκοντας να αποφύγουν από απλές παρενoχλήσεις έως και βομβαρδισμό από τους αντάρτες Χούθι της Υεμένης, οι οποίοι λειτουργούν κατά δήλωσή τους σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους Παλαιστινίους της εξτρεμιστικής οργάνωσης Χαμάς στη Λωρίδα της Γάζας.
Η διώρυγα του Σουέζ της Αιγύπτου συνδέει την Ερυθρά θάλασσα με τη Μεσόγειο και είναι ο ταχύτερος τρόπος μεταφοράς καυσίμων, τροφίμων και καταναλωτικών αγαθών από την Ασία και τη Μέση Ανατολή στην Ευρώπη.
Οι αποστολείς των φορτίων χρησιμοποιούν τη διαδρομή για να μεταφέρουν περίπου το ένα τρίτο του συνόλου του παγκοσμίου όγκου εμπορευματοκιβωτίων.
Και καθώς εδώ και σχεδόν δύο μήνες τα προερχόμενα από την Ασία εμπορικά πλοία πραγματοποιούν τον γύρο της Αφρικής, ο Πειραιάς από πρώτη στάση των πλοίων αυτών έχει γίνει τελευταία, όπως και τα υπόλοιπα μεγάλα λιμάνια της ανατολικής Μεσογείου, του Πορτ Σάιντ στην Αίγυπτο συμπεριλαμβανομένου.
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του οργανισμού Ηνωμένων Εθνών υπολογίζουν ότι ο όγκος των εμπορευμάτων που διέρχονται από τη διώρυγα του Σουέζ, η οποία υφίσταται τις συνέπειες των επιθέσεων των ανταρτών Χούθι της Υεμένης εναντίον εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά θάλασσα, μειώθηκε τους τελευταίους δύο μήνες κατά 42%.
Με βάση τα διαθέσιμα μέχρι τα μέσα Ιανουαρίου στοιχεία της Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD), ο αριθμός των διελεύσεων εμπορευματοκιβωτίων σε εβδομαδιαία βάση μειώθηκε κατά 67% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023, μια και είναι τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυτά που δεν χρησιμοποιούν πλέον τη διώρυγα του Σουέζ.
Η μείωση των διελεύσεων δεξαμενοπλοίων τα οποία μεταφέρουν πετρέλαιο είναι 18%, αυτή των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου (όπως σιτηρά και άνθρακας) 6%, ενώ οι μεταφορές αερίου έχουν σταματήσει τελείως.
Εν τω μεταξύ, Ελληνες μεταφορείς και εισαγωγείς διατυπώνουν ολοένα και εντονότερες ανησυχίες για ενδεχόμενη νέα ανοδική πίεση στις τιμές των εισαγομένων προϊόντων, εξαιτίας του μεταφορικού κόστους, σε ένα ήδη πληθωριστικό περιβάλλον.
Αιτία η προαναφερθείσα διαταραχή της διεθνούς εφοδιαστικής αλυσίδας, που έχει προκαλέσει η αναδρομολόγηση των μεγάλων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Το κόστος μεταφοράς ενός μεγάλου εμπορευματοκιβωτίου 40 ποδιών από την Άπω Ανατολή στην Ευρώπη έχει τετραπλασιαστεί, από τα 1.500 δολάρια περίπου ανά κιβώτιο πριν από την κρίση, σε πάνω από 6.000 δολάρια.
Διαβάστε ακόμη:
- Η μεγάλη επιστροφή του Principote στον Πάνορμο της Μυκόνου
- Πώς η κόρη του Λάιονελ Ρίτσι, Σοφία, έγινε η τελευταία εμμονή του κόσμου της μόδας
- Time Out: Αυτή η πόλη ανακηρύχθηκε η καλύτερη στον κόσμο
- Optima Bank: Τα top picks του 2024 στο Χρηματιστήριο Αθηνών